Rozpočet - Šetriť by mali na úradníkoch aj sociálnych dávkach
Radovan Ďurana, ekonóm INESS
So zreteľom na čo musí dosluhujúca vláda pripravovať rozpočet pre budúci rok?
- Osobne predpokladám, že rozpočet sa bude pripravovať „dvojkoľajne“. Jeden tak, akoby vláda pokračovala bez obmedzení dlhovej brzdy, v súlade s výdavkovými limitmi. Tie predpokladajú nárast povolených výdavkov (mimo výdavky z EÚ) o 3 mld. eur. Zároveň musí vláda predstaviť dlhodobé opatrenia na zníženie výdavkov o 0,5 % HDP (odhadom 650 mil. eur) Následne tento rozpočet zoškrtá a upraví tak, aby predložila do parlamentu vyrovnaný rozpočet.
Ten však prípadná nová vláda môže zmeniť.
- Nová vláda vytiahne pôvodne pripravený rozpočet a upraví ho o svoje priority. Tieto priority, predpokladám, nebudú nákladné - málokedy sa do rozpočtu dostanú výdavky, ktoré ešte ani nie sú v parlamente, nemajú súvisiacu legislatívu.
Sú aj iné alternatívy?
- Alternatíva tohto postupu je rozpočtové provizórium. Objemovo by teda vláde chýbali 3 mld. eur, ale keďže je pravdepodobné, že vláda by sa snažila čo najskôr prijať rozpočet, toto obmedzenie by trvalo len pár mesiacov, čo by sa dalo zvládnuť. Nový rozpočet nebude obmedzený najprísnejšími pokutami dlhovej brzdy. Rozpočet upravený novou vládou ukáže dve veci.
Či vláda bude rešpektovať výdavkové limity tak, ako boli schválené - tieto predstavujú reálne obmedzenie. Či vláda využije maximum, ktoré nastavujú výdavkové limity, alebo prijme úsporné opatrenia nad rámec tohto zákona. Vzhľadom na dlhodobú rozpočtovú nezodpovednosť je druhá možnosť ťažko predstaviteľná.
Je možné znížiť súčasný deficit?
- Schválený deficit dosahuje 8 mld. eur. To je taká obrovská suma, že štátni predstavitelia si nevedia predstaviť, ako hospodáriť bez nich. Je to taká vysoká suma, že ju ani nie je možné zobrať daňami od občanov - znamenalo by to takmer dvojnásobnú DPH.
Kde by vláda mohla škrtať?
- Nemá význam menovať jednotlivé položky. Šetriť treba od podlahy - auditom musia prejsť činnosti každého odboru - ich užitočnosť, pridaná hodnota, možnosť trhového riešenia. Z toho vyplýva znižovanie počtu úloh, následne aj úradníkov, ale hlavne aj sociálnych dávok. Máme systém, ktorý podporuje aj ľudí s najvyššími príjmami - pričom tak robíme na úkor rastúceho dlhu. To nie je udržateľné.