Tvrdí totiž, že projekt diaľničného obchvatu Bratislavy pomôže hlavnému mestu len málo a kritické úseky zostanú aj naďalej preťažené. Starostovia okolitých obcí nad tým len krútia hlavami.
O potrebe nultého obchvatu sa hovorí už roky, vodiči sa zaň modlia v každodenných zápchach, v ktorých tvrdnú niekedy aj 90 minút. No INEKO teraz vyrukovalo s analýzou, podľa ktorej projekt 59-kilometrovej autostrády D4 s napojením na Dunajskú Stredu (R7) nesplní očakávania. „Kým prvé úseky R7 z Bratislavy po Šamorín môžu byť výrazným prínosom, pri D4 hrozí, že doprave v hlavnom meste pomôže len málo,“ uvádza analýza.
Prístavný most podľa nich odľahčia len o 13 percent. Navyše tvrdia, že sa projekt môže v konečnom dôsledku predražiť až o miliardu eur. „PPP variant nie je výhodnejší o vyše 300 mil. eur, ale, naopak, nevýhodnejší o vyše 500 mil. eur. Suma 1,4 miliardy eur vyjadruje predraženie, ktoré Slovensko (súčasní i budúci daňovníci) zaplatí za dočasné nezapočítanie nákladov na realizáciu projektu,“ uvádza analýza.
INEKO vyzvalo ministerstvo dopravy, aby nepokračovalo v obstarávaní firmy, ktorá má obchvat postaviť formou PPP projektu. A to až dovtedy, kým riadne a neskreslene posúdi prínosy a náklady projektu, a tiež aj možnosti financovania ciest D4 a R7 zo štátneho rozpočtu. „Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína,“ tvrdí hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa s tým, že o nákladoch na obchvat sa bude možné rozprávať až v momente, keď budú poznať najlepšiu ponuku zo súťaže. „Po skončení súťaže sa najlepšia ponuka znova vyhodnotí a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti. Kým nebude známa táto suma, vnímame akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami,“ dodal Kóňa.
Starostovia: Mal byť už dávno hotový
Alžbeta Ožvaldová, Podunajské Biskupice:
„My sme za to, aby sa už konečne začal obchvat robiť. Potrebujeme ho ako soľ. Že je obchvat zbytočný, môže tvrdiť len taký človek, ktorý denne necestuje v týchto končinách“
Gabriela Ferenčáková, Čunovo:
„Ak sa má predražiť, je to veľmi znepokojujúce, ale obchvat je určité potrebný, lebo cesty Bratislavy sú preťažené. “
Dušan Antoš, Rusovce:
„Ten obchvat mal byť už dávno hotový.“
Nerieši len odľahčenie
Jozef Drahovský, dopravný analytik
„Ťažko povedať, o koľko by sa mal projekt predražiť, lebo nie je jasné, na akých veciach by sa predražil. Po druhé - obchvat rieši viacero vecí, nielen odľahčenie dopravy, ale aj prívod dopravy do Bratislavy a napojenie na iné smery.“