Konzultujete svoje predstavy aj s autormi? V tomto prípade s Jankom Lehotským a Kamilom Peterajom?
Veľa zmenil muzikál Ôsmy svetadiel, keďže všetci videli, ako sa to dá urobiť, dôvera je odvtedy aj u ostatných autorov obrovská. V podstate teda vždy dostanem voľnú ruku na nápad. Keď ho už mám, tak odprezentujem základný scénosled so základným použitím piesní. Nikdy však neposielam scenár, ale všetko vyrozprávam. Potom to autori odsúhlasia alebo nie - zatiaľ sa mi nestalo, že by nejako zasiahli. Neskôr ukazujem až novotvar piesní, čo je tá najobávanejšia vec, ktorej sa vždy najviac bojím. Napríklad pieseň, ktorá bola v pôvodnom znení duetom, sa môže stať sólovou piesňou alebo naopak. Mením ich štruktúru, ale zachovávam poetiku.
Libreto (kompletný literárny podklad) k muzikálu je tiež z vášho pera?
S dramaturgom Peťom Pavlacom sme tandem a nemáme to nejako presne rozdelené. So základnou dejovou linkou prídem za ním, potom sú to už hodiny spoločného sedenia, keď sa rozprávame, rozmýšľame, dopĺňame a kreujeme. Poviem mu napríklad, že chcem takú situáciu, on to napíše, potom škrtáme, jemu niečo napadne...
Ste neoblomný a keď máte nejakú svoju predstavu, nedáte si od nikoho povedať alebo je to naopak?
Mám úplne jasnú predstavu a vždy hovorím takú svoju formulku, na ktorej sa moji herci smejú. Netvrdím, že myšlienka niekoho iného nie je dobrá, no zároveň tvrdím, že nie je krajší obraz od Picassa ako od van Gogha, pritom sú to úplne rozdielne štýly, ale nemôžu ho maľovať dvaja. Nevravím, že sa niečo nedá realizovať aj inak, ale ešte raz hovorím, dvaja nemôžu maľovať jeden obraz. Presne viem, čo chcem, vidím to celé pred očami, dokonca konkrétne tváre ľudí. Herec potom už vďaka svojmu talentu napĺňa predstavy konkrétnej úlohy.
Okrem toho, že dielo píšete aj režírujete, ste ešte aj choreograf. Takže ani v tomto vám nikto nepomáha?
Chcel by som veľmi pochváliť choreografa, s ktorým spolupracujem už štyridsať rokov, lebo ma veľmi počúva a robí, čo mi vidí na očiach. Som to ja. (smiech) Tento fór používam často na tlačovkách, že pochválim choreografa, ktorý zatiaľ spĺňa režisérove predstavy do bodky. Na choreografiu mám svoju asistentku Maru Pavlíkovú, ktorá je asi najdokonalejší človek. Robila so mnou po celom svete od New Yorku po Tokio, takže o to, čo vymyslím, sa už potom ďalej stará ona. Čo sa týka hudobných aranžmánov, na to mám zase Ľuba Dolného, za ktorým prídem, poviem mu, akým štýlom to má spraviť, zaspievam mu nejaké vokály a on ich pretransformuje do mojich predstáv.
Mierou svojho talentu to fantasticky naplní, vycíti, čo chcem. Choreograf musí byť úzko spätý s hudbou, čiže hudbu počujem, dokonca by som povedal, že to je tá časť práce na muzikáli, ktorú najviac obľubujem.