Je to dobrá správa
Róbert Chovanculiak, ekonóm
- Testovanie 4-dňového pracovného týždňa firmami, ktoré na to využívajú vlastné zdroje, je dobrá správa. Len samotné firmy totiž vedia najlepšie vyhodnotiť, aká je štruktúra ich pracovného času, čo sú manažérske problémy, ktoré riešia, a či od zamestnancov očakávajú viac výkon alebo čas strávený v práci. Vďaka takémuto podnikateľskému objavovaniu môžeme skutočne naraziť na firmy, sektory a povolania, kde bude všetkým vyhovovať 4-dňový pracovný čas. Zamestnanci budú podávať lepšie výkony, alebo akceptovať nižšiu mzdu a zamestnávatelia zvýšia efektivitu svojho podniku. V absolútnom protiklade k tomuto firemnému testovaniu sú návrhy na jeho plošné zavádzanie alebo dotovanie zo strany štátu. V týchto príkladoch je nemožné vyhodnotiť, či pracovať o deň kratšie vytvára alebo požiera hodnotu.
Je to ďalší benefit
Boris Tomčiak, ekonomický analytik
- Mnohé firmy podporujú už teraz homeoffice pri tých pozíciách, kde to je možné. Zároveň je v mnohých spoločnostiach už teraz skrátený pracovný piatok a zamestnanci odchádzajú domov skôr. Takéto benefity si vyžaduje súčasný pracovný trh, keďže je k dispozícii málo ľudí. Zavedenie 4-dňového pracovného týždňa je snaha o ďalšie zatraktívnenie práce v SLSP bez toho, aby banka musela rapídne zvyšovať mzdy. Skracovanie pracovného času je možné najmä v tých spoločnostiach, ktoré viac využívajú automatizáciu a digitalizáciu.
Možno tomu len tlieskať
Zuzana Kusá, sociologička
- Štvordňový pracovný týždeň sa zdá odpoveďou na ohrozenie pracovných miest digitalizáciou služieb, ktorá je výrazná práve v bankovníctve. Ak štvordňový pracovný týždeň umožní zabrániť prepúšťaniu a zároveň neznamená zníženie príjmu, teda platy zamestnancov zostanú rovnaké ako pri päťdňovom pracovnom týždni, tomuto zámeru možno len tlieskať. A osobitný potlesk si zaslúži vedenie a akcionári firmy, že sa zrieknu možného profitu získaného úsporou personálnych nákladov a investujú ho do slobodnejšieho a rovnovážnejšieho života zamestnancov.