Súhlasíte s návrhom ministerstva?
ÁNO
Na obed pôjdem aj tak
- Gastrolístky alebo teda príspevok na stravu v tejto podobe evokuje v ľuďoch akési nutkanie reálne na ten obed počas pracovnej doby ísť, absolvovať obedovú pauzu mimo pracoviska vrátane vareného jedla, a tým sa stretávame s dojmom, že zrušením gastrolístkov akoby boli zamestnanci nútení obedovú pauzu oželieť. Ostane aj bez potreby organizácií zakupovať gastrolístky.
Sme za možnosť voľby
- Súčasný zákon núti zamestnancov a ich zamestnávateľov využívať gastrolístky. Preto presadzujeme zavedenie princípu dobrovoľnosti a možnosti výberu medzi gastrolístkami a peňažným príspevkom na stravu zamestnancov. Možnosť výberu by zostala na zamestnancoch, a to buď prostredníctvom rozhodnutia ich zástupcov, ako sú odbory a zamestnanecká rada, alebo sa na forme dohodne väčšina zamestnancov. Takže žiadna záťaž navyše pre zamestnávateľa. Tvrdenia o záťaži sú typickým príkladom manipulatívnych pseudoargumentov stravenkových lobistov.
NIE
Bude to administratívne náročnejšie
- Rozšírenie foriem príspevku na stravovanie nepovažujeme za cestu znižovania administratívnej záťaže, ale presný opak, nakoľko zamestnávatelia budú musieť monitorovať jednotlivé preferencie svojich zamestnancov. Vo firme môže vzniknúť situácia, keď si časť zamestnancov vyberie hotovosť, časť platenie finančného príspevku na účet, časť papierové stravné lístky, časť elektronickú formu a niektorí zamestnanci dovoz teplého jedla do firmy. Toto je síce extrémny prípad, ale nie je nemožný.
Peniaze sa stratia v plate
- Obávam sa, že zavedením hotovosti by sa postupne stratil tento benefit pre zamestnancov v rámci vyplácanej mzdy. Ak by bolo vyplácanie iba na firmách, prezentovali by ho ako navýšenie mzdy. Netreba zabudnúť ani na pozitívny vplyv stravných lístkov na reštaurácie, kde pracuje niekoľko tisíc ľudí.
Ktorú možnosť by volili zamestnávatelia
38,9 % by zaviedlo ako alternatívu finančný príspevok
35,4 % by klasické gastrolístky zrušilo
11,4 % by zaviedlo iba elektronickú podobu (gastrokarty)
9,6 % by znížilo poplatky a zaviedlo ich max. výšku
4,7 % by zaviedlo ich používanie iba v reštauráciách a pod.
Aký poplatok platia vydavateľom gastrolístkov firmy
Menej ako 1 % .............. 24,1 %
1,1 až 2 % ..................... 38,6 %
2,1 až 3 % ..................... 31,4 %
nepoužíva ...................... 5,9 %