Štvrtok 30. 6.
Melánia
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
07.11.2018 16:15 | Správy | Servis | Zdravie

Osteoporózou trpí 400 000 Slovákov: Ako sa vyhnúť rednutiu kostí?

Osteoporóza, čiže ubúdanie množstva kostnej hmoty a poruchy mikroarchitektúry kostí, sa do povedomia ľudí dostala už dávnejšie. Hoci najčastejšie sa vyskytuje u starších ľudí nad 50 rokov, základy budujeme v oveľa mladšom veku.

Najväčší vplyv na kosti má strava a to nie len vápnik. Odborníci z českého Vím, co jím radia, ktoré látky v potravinách podporujú zdravie našich kostí. Zdravie kostí obvykle nemáva našu najväčšiu pozornosť, ale z hľadiska osteoporózy a aj iných možných komplikácií je prevencia dôležitá celý život.

V detstve a mladosti ovplyvňuje nárast kostnej hmoty, v dospelosti zabráni jej nadmerným stratám. Ani zďaleka nejde len o vápnik. Dôležitý je prísun hlavných živín, najmä bielkovín, vitamínov D a K a ďalších minerálnych látok, ako zinok, flór, horčík a kremík. Kostiam škodí veľa kofeínu, alkoholu, solí, fajčenie a tiež málo pohybu.

Zlomeniny vznikajúce následkom osteoporózy sa najčastejšie objavujú medzi 60 - 70 rokom života. Udáva sa, že vo vyspelých krajinách na následky zlomenín do roka po úraze umiera 15 - 20 % pacientov a 50 % zostáva trvale hendikepovaných.

 

Základom je vápnik

Vytváranie kostnej hmoty závisí od príjmu vápnika celý život, ale nie stále rovnako. Kým v mladosti vstrebávame až 75 % prijatého vápnika, v dospelosti je to už len 25 – 40 %.

Z mliečnych výrobkov je dostupnosť asi 32 %. Tie majú ideálny pomer vápnika a fosfátov – 2 : 1 a tiež laktózu, čo sú faktory dôležité pre vstrebanie vápnika. Z kapusty a čínskej kapusty je využiteľnosť vápnika až 56 %.

Otvoriť galériu

Bohatými zdrojmi vápnika sú tiež

  • Sardinky
  • Orechy - vlašské a lieskové orechy, paraorechy, mandle, pistácie
  • Semená - mak, ľanové, slnečnicové a sezamové semienka
  • Strukoviny – najmä sója a z nej vyrábané tofu

Tieto potraviny sa však nekonzumujú vo väčšom množstve, preto hlavným zdrojom vápnika zostávajú mlieko a mliečne výrobky.

Tipy

  • Celkový denný príjem vápnika je vhodné rozdeliť do niekoľkých menších dávok
  • Potraviny bohaté na vápnik jedzte aj večer, lepšie sa vstrebáva
  • Odporúčaný príjem vápnika je 1 000 mg/deň pre dospelého človeka a 1 200 mg/deň pre dospievajúceho
  •  

Dôležitá podpora – vitamín D

  • Zabezpečuje vstrebávanie vápnika z čreva do krvi
  • Priaznivo ovplyvňuje silu svalov a znižuje riziko pádu o 22 – 49 %
  • Chráni pred mnohými typmi rakoviny
  • Znižuje riziko infekčných, autoimunitných a zápalových ochorení - roztrúsená skleróza, lupus, zápalové ochorenia čriev, diabetes mellitus 1. typu
  • Z potravín sú dobrými zdrojmi morské ryby, rybí tuk, pečeň, vaječný žĺtok, smotana, maslo
  • Nedostatok vitamínu D je veľmi častý u seniorov, ale stále častejší je to problém aj zdravej mladej populácie

Aké ďalšie látky potrebujete?

Vitamín K: dobrými zdrojmi sú pečeň, kapusta, brokolica a väčšina rastlinných olejov

Zinok: zinok nájdeme v mäse, rybách, ovsených vločkách a celozrnných obilninách

Fluór: zdrojom fluóru je hlavne čaj. Vysoké dávky fluóru, naopak, zvyšujú riziko zubného kazu a osteoporózy

Horčík: bohatými zdrojmi horčíka je najmä rastlinná strava, ako sú strukoviny, ryža, zelenina, ovocie, celozrnné obilniny, semená, zemiaky, orechy, minerálne vody s horčíkom

Počet zlomenín vzrastie násobne

Daša Račková, hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva SR

Osteoporózou je celosvetovo postihnutých vyše 200 miliónov ľudí, na Slovensku osteoporóza postihuje 8 % obyvateľstva - teda viac ako 400 000 ľudí. Podľa celosvetových štatistík je každá 3. žena a každý 5. muž nad 50 rokov ohrozený rizikom osteoporotickej zlomeniny. Vzhľadom na rastúci počet starších ľudí v populácii sa predpokladá, že počet zlomenín v dôsledku osteoporózy sa v najbližšom desaťročí zvýši dvoj- až trojnásobne.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Jana Marcinová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Rok po bronze v Riu ukončila Ukrajinka kariéru: 14-ročné ruské súperky mi priali smrť!
Foto
To myslia vážne?! Čaputovej odbor komunikácie sa postaral o poriadny prešľap: Toto by sa stávať nemalo
Podľa Hegera nám plán obnovy pomôže znížiť energetickú závislosť od Ruska: Toto sú priority
Aktualizované
Moment, na ktorý čakalo celé Francúzsko! Súd konečne rozhodol: Takto dopadol prípad atentátov v Paríži
Zelenského účasť na summite G20 je otázna: Prekáža mu jeden z účastníkov
Šéf WHO kritizoval zrušenie práva na potrat v USA: Je to krok späť a ohrozuje životy
Tenistka Curenková sa obula do Ruska pre útok na Kremenčuk: Mám svedkov, že Rusi klamú!
Najnebezpečnejšia krajina pre médiá? V Mexiku zavraždili novinára a jeho manželku: Zranenia utrpela aj ich dcéra
Budete ľutovať, že ste neboli pri tom: Z bankomatu len tak vylietavali peniaze! Ohromujúci pohľad
Hoeness odkazuje Barcelone: Neunúvajte sa s ďalšou ponukou za Lewandowského
Historický moment! Tak nazýva Korčok vstup Švédska a Fínska do NATO: Vďačí za to jedinej veci
Najväčšia výmena od začiatku invázie! Rusko prepustilo skoro 150 zajatcov: Sú medzi nimi aj obrancovia Azovstaľu