Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) jej totiž zakázala predaj zájazdov po tom, ako pri kontrole odhalila, že od 15. júna nemá povinné poistenie insolventnosti a ani akúkoľvek bankovú záruku pre prípad úpadku. Hechter si však zájazdy veselo predáva ďalej! Nový Čas zisťoval, na čo by si klienti, ktorí služby cestovky plánujú využiť, mali dávať pozor a čo Hechteru hrozí za porušovanie zákazu!
Konateľ cestovky Hechter Robert Žember povedal, že už má s VÚB bankou dohodnutú bankovú záruku platnú najneskôr od pondelka. Nový Čas si jeho tvrdenie overoval, banka sa však k termínu nevyjadrila. „Spolupracujeme s klientom na riešení súčasnej situácie. Jednou z možností je aj banková záruka, ktorej vystavenie je však z právneho hľadiska dosť komplikované. Preto hľadáme aj iné možnosti riešenia,“ uviedla Alena Walterová, hovorkyňa VÚB Banky.
Už dva a pol týždňa cestovka predáva zájazdy nelegálne! Podľa zákona je cestovná kancelária povinná po celý čas predaja zájazdov mať uzavreté poistenie zájazdu pre prípad jej úpadku alebo bankovú záruku. Na kontrole, ktorú SOI vykonala v nitrianskej cestovke Hechter Slovakia 29. júna 2016, sa však zistilo, že cestovka predávala zájazdy aj po 15. júni, teda po dátume, keď im poisťovňa Allianz - SP vypovedala zmluvu o poistení insolventnosti.
„V čase kontroly CK HECHTER Slovakia, spol. s r. o., nepredložila žiadnu uzatvorenú poistnú zmluvu ani inú zmluvu o bankovej záruke pre prípad úpadku CK. Z uvedeného dôvodu bolo spoločnosti HECHTER SLOVAKIA, spol. s r. o., uložené opatrenie na mieste, ktorým bol uvedenej spoločnosti zakázaný predaj zájazdov až do vykonania nápravy,“ uverejnila SOI na svojom webe.
Poistné neplatili načas
Vedenie cestovnej kancelárie Hechter Slovakia sa vyhovára, že im poisťovňa neoprávnene vypovedala zmluvu napriek dlhoročnej spolupráci. Podľa zdroja Nového Času však dôvodom vypovedania zmluvy bolo, že cestovka opakovane neplatila poistné v riadnom termíne. Hechter mal tento rok poisťovni uhradiť tri splátky. Prvé dve, ktoré mali zaplatiť v januári a v marci, zaplatili s dvojmesačným omeškaním. S treťou splátkou, ktorú mali uhradiť v polovici mája, síce meškali len pár dní, no poisťovni zaplatili len polovicu dlžnej sumy.
„Zmluva so spoločnosťou Hechter Slovakia bola vypovedaná v súlade so všetkými poistnými podmienkami pre opakované neplnenie si zmluvných povinností voči našej spoločnosti,“ povedala Lucia Muthová, hovorkyňa Allianz - SP. „Áno, porušili sme zmluvu, že sme meškali s platbami, ale to nie je medzi dobrými obchodnými partnermi zvyklosťou, aby vypovedali zmluvu,“ obhajoval sa konateľ cestovky Robert Žember na piatkovej tlačovke s tým, že najneskôr v pondelok má jeho firma prisľúbenú záruku od VÚB Banky.
Spokojný konateľ
Konateľ Hechteru Róbert Žember priznal, že v predaji zájazdov napriek zákazu pokračujú. „Predali sme stovky zájazdov. Tento týždeň sa nám veľmi dobre predáva po tejto kauze,“ dodal s úsmevom. Nový Čas zisťoval, či cestovka predáva sprostredkované alebo vlastné zájazdy, tie im totiž SOI zakázala. „V lete sa predávajú vlastné zájazdy prevažne na 99 percent,“ dodal pre Nový Čas manažér spoločnosti Hechter Slovakia Peter Poznížek.
Klienti majú obavy
Do redakcie Nového Času píšu nahnevaní a vystrašení čitatelia, ktorí majú cez Hechter zaplatenú dovolenku. Boja sa, či vôbec odcestujú. „Dnes som si cez ich stránku objednal zájazd, a to napriek zákazu predávať. Pýtam sa, ako je možné, že ďalej predávajú? Tušia klienti, že cestovka nie je poistená a v prípade krachu, čo aj hrozí, nedostanú ani cent za vysnívanú dovolenku? To skutočne nikoho nezaujíma, že tisíce klientov ostanú doma a nedostanú od poisťovne ani cent?“ napísal klient cestovky Jozef.
Nech nevymýšľajú so súdom
Stanislav Macko, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA)
"Urobili chybu. Tak nech tú chybu napravia a nech sa nedovolávajú niečoho, čoho sa nedovolajú. Poisťovňa Allianz má dôkazy, že neplnili zmluvu. Ale aj keby to dali na súd, asi viete, ako dlho by to trvalo."
Čo znamená rozhodnutie SOI
Slovenská obchodná inšpekcia zakázala cestovke Hechter Slovakia predaj zájazdov až do vykonania nápravy. Zákaz sa vzťahuje iba na produkty tejto spoločnosti. Cestovka môže predávať produkty iných cestovných kancelárií - ako sprostredkovateľ.
U koho sa poistia?
Konateľ cestovky Hechter Róbert Žember povedal, že už má s VÚB dohodnutú bankovú záruku platnú najneskôr od pondelka. Nový Čas si jeho tvrdenie overoval, banka sa však k termínu nevyjadrila. „Spolupracujeme s klientom na riešení súčasnej situácie. Jednou z možností je aj banková záruka, ktorej vystavenie je však z právneho hľadiska dosť komplikované. Preto hľadáme aj iné možnosti riešenia,“ uviedla Alena Walterová, hovorkyňa VÚB.
Aké sankcie cestovke hrozia?
- ak porušila zákazové opatrenie SOI, sankcia je do výšky 16 597 €
- podľa zákona o ochrane spotrebiteľa je pokuta do výšky 66 400 €
- prihliada sa najmä na závažnosť prípadu, spôsob a následky protipráv neho konania
Aké možnosti majú klienti?
Ľudia, ktorí si kúpili zájazdy do 15. júna, by mali vycestovať. „Hechter by sa mal prioritne o nich postarať,“ tvrdí prezident SACKA Stanislav Macko. Ak za dovolenku zaplatili po 15. júni, je to horšie. „Je na zvážení samotného objednávateľa, či na zájazd nastúpi. V prípade neposkytnutia zmluvne dohodnutých služieb sa môže domáhať náhrady škody v súdnom konaní,“ reaguje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová. Podľa inšpekcia by však cestovka vzhľadom na svoje zákonné a zmluvné povinnosti mala včas a riadne informovať spotrebiteľov o tom, či im v súvislosti so zájazdom nehrozí riziko týkajúce sa reálneho zabezpečenia zaplatených služieb.
POZOR!
Ak si teraz kúpite zájazd v CK Hechter Slovakia, podľa S. Macka riskujete. Keby cestovka vyhlásila úpadok, od poisťovne by ste nedostali ani korunu.