"Kúpili sme rakúsku značku Alufix. Je známa nielen v Rakúsku, ale aj v Maďarsku, na Slovensku, v Česku, Rumunsku a Slovinsku," povedal Zdesenko, ktorý kúpil aj rumunskú továreň a ďalšie aktíva. "Vstúpiť na nový trh s neznámym menom a navyše pre ukrajinskú spoločnosť nie je veľmi jednoduché," pripomenul.
Pred inváziou mal ukrajinský podnikový sektor v zahraničí zmiešanú povesť. Poškodzovali ho korupčné škandály a otázky týkajúce sa transparentnosti. Väčšina ukrajinských firiem sa tak zamerala lokálny trh alebo na Rusko a ďalšie bývalé sovietske štáty. Vojna to však dramaticky zmenila.
Ukrajinskí podnikatelia na začiatku konfliktu ťažili z podpory verejnosti v mnohých krajinách. Rostyslav Vovk, spolumajiteľ a generálny riaditeľ Kormotechu, výrobcu krmiva pre domáce zvieratá, začal s predajom v Pobaltí, keď maloobchodníci chceli nahradiť ruské výrobky. Na začiatku roka 2023 už rozšíril predaj do 39 krajín z 19 pred piatimi rokmi.
Zdesenko odhaduje, že tržby Biosphere stúpnu v tomto roku na 150 miliónov USD zo 102 miliónov USD v roku 2022. Klymov z Nova postu medzitým plánuje investovať približne 10 miliónov eur do otvorenia až 200 pobočiek po celej Európe. Všetci dúfajú, že 'Made in Ukraine' sa stane dôveryhodnou značkou na celom svete.