Utorok 30. 11.
Ondrej, Andrej
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
11.06.2021 12:00 | Správy | Domáce správy

Bezplatná preprava nás stála majland: Skončia vlaky zadarmo?! Ako sa zmeny dotknú študentov a dôchodcov

Čakajú študentov a dôchodcov veľké zmeny? Nový riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Koreň je vo svojej funkcii len mesiac, no už teraz chce presadiť viaceré novinky.

Ide o rozumné riešenia, problém bude politický

Desana Mertinková, odborníčka na dopravu, šéfka Železničnej revue

Je podľa vás správny krok, aby mali študenti bezplatné vlaky len z miesta trvalého bydliska do miesta štúdia a aby mali dôchodcovia vybrané konkrétne vlaky, prípadne konkrétne časy, počas ktorých by sa mohlo cestovať bezplatne?

- Bezplatná preprava je sociálny benefit, ktorý by sa rovnako ako iné sociálne benefity nemal nadužívať ani zneužívať. V prípade žiakov a študentov je opodstatnený v prípade dochádzky do školy.

V prípade dôchodcov by mali platiť určité limity – napríklad počet jázd do roka alebo počet kilometrov za rok. Rozumné by bolo obmedziť tieto limity aj na vlaky mimo dopravnej špičky. Aj keby sa zaviedla bezplatná preprava žiakov a študentov len do školy, resp. by sa obmedzila bezplatná preprava dôchodcov, stále im zostane možnosť využívať vo vlakoch iné zľavy.
 

Kedy je podľa vás reálne, aby nové pravidlá vstúpili do platnosti? Myslíte si, že sa nájde dostatočná politická podpora na to, aby návrh prešiel?

- Už počas pandémie sme videli, že politici nemali odvahu obmedziť bezplatnú prepravu dôchodcov. Jednoducho, je to veľmi silná voličská základňa, ktorá vníma veľmi citlivo každé obmedzenie svojich existujúcich výsad. Preto si ju nikto nechce nikto znepriateliť. Ponúknuť dôchodcom vlaky zadarmo je pre štát určite jednoduchšie a lacnejšie ako riešiť iné vážnejšie problémy spojené s nedostatkom opatrovateľov, denných stacionárov, domovov dôchodcov a ďalších sociálnych služieb.
 

Dá sa vyčísliť, o koľko menej by to stálo po týchto reformách?

- Bezplatná preprava stála doteraz asi 200 mil. eur. Napríklad v roku 2013, pred zavedením bezplatnej prepravy, potrebovala ZSSK ročnú dotáciu 213 miliónov. V roku 2019 to už bolo 290 miliónov. Počet cestujúcich sa za toto obdobie síce zvýšil o 75 %, ale zadarmo cestovalo 38 % cestujúcich a tržby ZSSK z predaja lístkov boli nižšie ako v roku 2013.

Ak v roku 2013 zaplatil každý cestujúci ZSSK za jednu cestu vlakom v priemere 2,40 €, v roku 2019 to bolo len 1,36 €. Ešte horšie je, že vlaky zadarmo bránia zvyšovaniu cestovného, ktoré sa nemenilo od roku 2011. Peniaze preto chýbajú nielen ZSSK, ale hlavne ŽSR. Štát musí dotovať bezplatnú prepravu a potom kráti dotácie pre ŽSR. Tie nestíhajú bežnú údržbu tratí a železničných staníc a zmenšuje sa im balík aj na nové investície.


‹  1 2 3 4
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: pol

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Foto
Pozadie odchodu Harryho a Meghan odhalené: Má v tom prsty kráľovná?!
Lukašenko by prijal v krajine ruské jadrové hlavice: A nielen to! Toto vyhlásil prvýkrát
Foto
Obchody v Rakúsku dostanú vianočný darček: Výnimka z lockdownu! Pozrite, čo vymysleli
Dlhuje desiatky miliónov: Boris Becker napriek tomu otvoril najmodernejšie tenisové centrum na svete
Mužovi zavadzala tyč vo výťahu, rozhodol sa s ňou pohnúť: Oľutoval to do troch sekúnd!
Ruský mních popieral koronavírus a kritizoval Kremeľ: Trpko sa mu to vypomstilo
Heger: Všetky požiadavky, ktoré zlepšia zdravotníctvo, budú súčasťou reformy
New York schválil oficiálne miestnosti na užívanie zakázaných drog: Pozrite, ako budú fungovať
Foto
Pre obrovské prsia terčom diskriminácie? Shirley zúri kvôli tomu, čo jej vyviedla obľúbená sociálna sieť
Osud referenda o ochrane detí pred LGBTI je spečatený: Maďarský parlament rozhodol
Poslanci budú v stredu rokovať neverejne: Preberať sa budú utajované informácie
Z Nemecka do Dánska za pár minút? Krajiny začali s výstavbou dôležitého tunela