22.04.2022 00:00 | Nové Časy

Najväčší objav Hubbleovho teleskopu

Hubbleov vesmírny teleskop ešte nepatrí do starého železa, práve objavil najvzdialenejšiu hviezdu, akú sme kedy videli.

Takto ďaleko sme sa sa ešte nikdy nepozreli. Podľa The Washington Post sa Hubbleovi podarilo vidieť najvzdialenejšiu hviezdu, aká bola kedy objavená. Earendel je hviezda vzdialená asi 12,9 miliardy svetelných rokov.  V súčasnosti sa žiadna hviezda nenachádza ďalej ako Earendel a považuje sa to za jeden z najväčších objavov Hubbleovho teleskopu.

Earendel je opísaný ako približne 50- až 100-krát väčší ako naše vlastné Slnko a je tiež taký starý, že jeho svetlo prvýkrát zažiarilo do tmy iba 900 miliónov rokov po zrode vesmíru. V kozmickej časovej osi je 900 miliónov rokov len nepatrný zlomok času.

Astronómovia, ktorí objavili Earendel, medzi sebou diskutujú aj o tom, či má hviezda vo svojom jadre čiernu dieru. Aby sa to potvrdilo, budú musieť požiadať o pomoc dediča Hubbleovho vesmírneho teleskopu, teleskop Jamesa Webba.

Otvoriť galériu
Zdroj: NASA

Vzdialenosť Earendel od Zeme je 12,9 miliardy svetelných rokov, čo je číslo také obrovské, že je ťažké ho pochopiť. Toto číslo v podstate znamená, že Earendelovmu svetlu trvalo toľko času, kým dosiahlo Hubblovu „svetelnú nádobu“. Svetlo je najrýchlejšia vec v známom vesmíre a že mu trvá takmer 13 miliárd rokov (takmer toľko, koľko existuje samotný vesmír), kým sa dostane k šošovkám Hubbleovho vesmírneho teleskopu, je šialená predstava. To tiež znamená, že Earendel patrí medzi najstaršie objavené veci. Keďže jeho svetlu trvalo tak dlho, kým sa k nám dostalo, to, čo astronómovia videli na Hubbleovom telese, tak v skutočnosti vyzerala hviezda pred 12,9 miliardami rokov. Jednoducho, je to doslovná, aj keď nepriama ukážka cestovania v čase, ktorá by mohla ďalej odomknúť tajomstvá vesmíru.

Objav Earendelu láme doterajšieho držiteľa rekordov, ktorý patril hviezde Icarus, ktorá sa nachádza 9,4 miliardy svetelných rokov ďaleko. Icarus bol ďalšou hviezdou, ktorú Hubble zaznamenal počas svojej 32-ročnej kariéry.

Zdá sa však, že táto kariéra sa blíži ku koncu, ak ste sledovali nedávne spravodajstvo Tech Times o Hubbleovi. Ikonický vesmírny teleskop mal v posledných rokoch viacero problémov, ktoré boli prerušované dlhým obdobím odpojenia, kvôli ktorému sa NASA obrátila na záložný počítač teleskopu, len aby fungoval.

Hardvér Hubbleovho teleskopu – vrátane jeho kamier – však bude fungovať tak dlho, ako to bude potrebné. Aj keď NASA už spustila teleskop Jamesa Webba, starý muž Hubble sa bude pozerať na hviezdy tak dlho, kým to už nedokáže.

Viac k téme:
Autor: © Nový Čas

Ilustračné foto
SHMÚ vydáva výstrahy pre západné Slovensko: Dávajte si pozor najmä na týchto miestach!
Adam Ružička a momenty z jeho videa, ktoré zavesil na sociálnu sieť.
Prvé foto Ružičku po škandále: Aha, kam si v Bratislave zamieril
Premiér SR Robert Fico.
Fico o výstavbe atómového bloku v Jaslovských Bohuniciach: Bez neho nie sme schopní posúvať sa ďalej
Čitateľ Peter nafotil, ako to momentálne v Dubaji vyzerá.
Dubaj zažíva ďalšiu POHROMU: Prírodný živel sa vrátil, veľké prípravy!
Nehoda motorkára v Bratislave si vyžiadala jeho prevoz do nemocnice.
FOTO rozbitého stroja naháňa hrôzu: Motorkár po nehode v Bratislave skončil v nemocnici!
Man drinking alcohol while driving in his car
Vodič jazdil totálne na šrot! Vrazil do dopravného značenia, zarážajúce, čo spravil
Peter Pellegrini a Péter Szijjártó - Otvorenie nového cestného mosta medzi obcami Ipeľské Predmostie a Drégelypalánk
Mrazivé slová z Maďarska: Mier je vzdialenejší, NATO smeruje k prekročeniu červených čiar!
Ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková (Hlas-SD).
Zuzana Dolinková by mala čeliť odvolávaniu: Ministerka sa k iniciatíve opozície vyjadrila jasne
An unknown criminal's hands dressed in black with tools of the trade and cash
Na východe Slovenska úradovali podvodníci: Falošná bankovka sa odhalila až v tomto momente
Ruský prezident Vladimir Putin vystupuje s príhovorom pred príslušníkmi Federálnej bezpečnostnej služby (FSB) v Moskve.
Rusko čelí obvineniam z útoku spred 5 rokov: Čo sa stalo v Sýrii?!
Protesty v Gruzínsku
Brutálne protesty, demonštranti skoro zbúrali parlament: Budova ledva stojí
Slová, na ktoré všetci čakali: William prehovoril o STAVE svojej chorej manželky!