Dôvodom môže byť zlyhanie ľudského faktora, ale aj stará technika. Nestalo sa to však prvýkrát. Vojenská stíhačka sa ešte v decembri prirútila k lietadlu, ktoré letelo z Popradu do Bratislavy. MiG-29 vyštartoval zo Sliača rýchlosťou 900 km/h a nad Horehroním sa k civilnému stroju s 5-člennou posádkou priblížil natoľko, že sa v súkromnom lietadle pri vzdialenosti 3,5 kilometra spustil protizrážkový systém.
Ten však armádny mig nemá, a tak jeho pilot nemal bez pozemného dispečera možnosť ihneď zareagovať. „V prípade, ak sa vyšetrovaním preukáže, že pri tejto udalosti zlyhal aj ľudský faktor, minister obrany SR Martin Glváč očakáva od náčelníka Generálneho štábu OS SR a veliteľa Vzdušných síl OS SR, že vyvodia personálnu zodpovednosť voči veliteľskému personálu,“ povedala hovorkyňa rezortu obrany Martina Balleková.
K podobnému incidentu pritom neprišlo prvýkrát. V októbri 2011 museli totiž dve stíhačky MiG-29 zasahovať po tom, ako riadiaca veža stratila spojenie s civilným lietadlom. Boeing 747 z Kataru prelietal ponad Českú republiku. Naše vojenské lietadlá sa k nemu priblížili a „odprevadili“ ho až k južnej hranici. Vzápätí sa do médií dostali anonymné informácie o tom, že stíhačky sa priblížili nebezpečne blízko.
Vtedajší minister obrany Ľubomír Galko sa však poponáhľal s vyhlásením, že k žiadnemu ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich nedošlo. „Tam bola vzdialenosť od toho boeingu deväť kilometrov rozstup a 300 metrov výškovo. Takže k žiadnemu ohrozeniu nedošlo. Bol len znížený rozstup oproti štandardu, ale bolo to riadené a vedomé,“ vyhlásil vtedy náčelník štábu strategického plánovania generálneho štábu Ľubomír Svoboda.