Na Schwechate, s ktorým mala bratislavské letisko spojiť zrušená privatizácia v roku 2006, bol pokles klientov 8-percentný. Podľa analytika bolo rozhodnutie vlády o zastavení privatizácie veľmi škodlivé opatrenie.
Pokles cestujúcich pokračuje na bratislavskom letisku aj v tomto roku - v januári prepravilo o 10 % menej ako vlani za rovnaké obdobie. Viedenskému Schwechatu, naopak, pribudli 4 percentá pasažierov. Práve Schwechat bol spolu so skupinou Penta zastúpený v konzorciu Two One, ktoré malo privatizovať väčšinu akcií bratislavského letiska. Vláda v roku 2006 však rozhodnutie o privatizácii zrušila. Dôvodom boli obavy, že sa stane iba pridruženým letiskom viedenského a bude využívané najmä na nákladnú dopravu.
„Rozhodnutie nepokračovať v privatizácii bolo odbornou verejnosťou v rámci projektu HESO ohodnotené ako piate najškodlivejšie opatrenie štátu v druhom polroku 2006,“ tvrdí Dušan Zachar z inštitútu INEKO. „Vláda musela nájsť verejné zdroje na modernizáciu letiska, pričom časť z nich rieši dlhom, ktorý budú musieť splácať aj tí občania, ktorí v živote neleteli,“ vysvetľuje Zachar.
Už o niekoľko mesiacov má letisko otvoriť nový terminál, ktorý zvýši kapacitu z 2,6 na 5 miliónov cestujúcich. Naplniť kapacitu pomáha aj ministerstvo dopravy, ktoré rokuje dokonca aj s ázijskými aerolíniami o nových letoch. Za svojím rozhodnutím si však stojí. „Z nášho pohľadu je privatizácia letiska neprípustná. Vôbec nie vo forme, aká bola pripravovaná,“ dodáva hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.
Čo sa stalo s Air Slovakia?
Bratislavské letisko stratilo ďalšieho prepravcu. Letecký úrad včera pozastavil licenciu spoločnosti Air Slovakia, keďže nepredložila doklady o finančnej spôsobilosti do konca februára. Dlhy sa vyšplhali na 1,94 milióna, dlhuje aj bratislavskému letisku, pričom je málo pravdepodobné, že charterové lety by boli prevzaté inou spoločnosťou. „Bratislavské letisko by s najväčšou pravdepodobnosťou prišlo o zodpovedajúce finančné výnosy i objem cestujúcich,“ tvrdí hovorkyňa bratislavského letiska. Po ukončení auditu môže byť Air Slovakia udelená dočasná licencia na čas 12 mesiacov.
Bratislavské letisko
Rok | Počet cestujúcich | Nárast/Pokles |
2006 | 1 938 000 | +41 % |
2007 | 2 024 000 | +4 % |
2008 | 2 218 500 | +10 % |
2009 | 1 710 000 | -23 % |
Viedenské letisko
Rok | Počet cestujúcich | Nárast/Pokles |
2006 | 16 900 000 | +6,3 % |
2007 | 18 768 000 | +11,3 % |
2008 | 19 750 000 | +5,2 % |
2009 | 18 114 00 | -8,3 % |