22.02.2017 09:03 | Správy | Domáce správy

Slovenský Indiana Jones Martin objavil už 7 nových druhov dinosaurov: Pozrite sa, ako zaujímavo vyzerali!

Fascinujúce nálezy. Paleontológ Martin Kundrát (47) z Centra interdisciplinárnych vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika má na svojom konte svetové objavy.

Poodhalil tajomstvo vývinu predkov dnešných vtákov. Odhalil totiž nové pterosaury, ktoré v praveku nevymreli. Na výpravách za vykopávkami objavil sedem nových pravekých druhov. Slovenský Indiana Jones sa onedlho spolu s kolegami vydá na ďalšiu paleontologickú expedíciu do Iránu.

Otvoriť galériu

Martina Kundráta fascinuje praveký život. Rodák z Humenného sa prepracoval medzi svetovú vedeckú elitu. Odhaľovaniu tajomstiev života dinosaurov sa venuje už 20 rokov. „Zaujímajú ma dinosaury menších rozmerov, iné, než poznáme z Jurského parku. Snažím sa pochopiť, ako sa mohli zmeniť plazy na vtáky. Potomkovia menších dinosaurov totiž prežili veľké vymieranie v praveku spôsobené zrážkou Zeme s vesmírnym telesom,“ vysvetľuje paleontológ.

Za pozostatkami pravekých živočíchov precestoval kus sveta. Dinosaury skúmal na nehostinných miestach v Patagónii, Číne, Austrálii, na Sibíri a inde. Podarilo sa mu objaviť až sedem nových druhov pravekých tvorov, o ktorých ešte pred pár rokmi nemal nik ani poňatia. „Najmladší žil pred 70 miliónmi rokov, najstarší asi pred 140 miliónmi rokov. Medzi najvzácnejšie patrí nález s názvom Aerotitan, ktorý bol jedným z najväčších lietajúcich tvorov,“ hovorí Kundrát.

Otvoriť galériu

Objavil aj dinosaura s  menom Hunnansaurus a titanosaura Savannasaura a ďalších. Za každým sú roky driny v drsnom teréne i v laboratóriách. „Pri odhaľovaní pravekých živočíchov sa stávam súčasťou ich príbehu. Tie živočíchy tu boli pred desiatkami miliónov rokov a teraz akoby znovu ožívali,“ pokračuje vedec, ktorému odvaha rozhodne nechýba. Spoločne s kolegami z Fakulty BERG Technickej univerzity v Košiciach sa onedlho vydajú na ďalšiu výpravu do Iránu, kde budú s ďalšími kolegami z Univerzity v Zanjane pokračovať v pravekom výskume.

Nové druhy jašterov

- Bonapartenykus ultimus - dinosaurus - Argentína

- Aerotitan sudamericanus - pterosaurus - Argentína

- Orientognathus chaoyangensis - pterosaurus - Čína

- Huannansaurus gazhouensis - oviraptoridný dinosaurus - Čína

- Savannasaurus elliottorum - titanosaurid - Austrália

(Dva ešte neboli zverejnené)

Savannasaurus

Otvoriť galériu

Titán bol objavený v Austrálii. Mal pre dinosaury typický dlhý krk, dlhý chvost a stĺpové nohy. Meral 8 až 10 metrov. Patril medzi malé titany, jeho príbuzní v iných častiach sveta dorastali až do dĺžky 30 metrov.

Huannansaurus

Otvoriť galériu

Patrí do skupiny oviraptorov, ktoré boli operené. Je známy tým, že sa staral o znášanie vajec, mal vtáčiu podobu a nemal zuby. Bol nájdený v Číne. Dorastal do dĺžky 2,5 metra.

Viac k téme:
Autor: Eva Eperješiová

Na snímke z videa zverejnenej ruským ministerstvom obrany vojenský vrtuľník Ka-52 ruských vzdušných síl vystreľuje rakety na cieľ na Ukrajinu z neznámeho miesta 12. apríla 2024.
Rokovanie o „spravodlivom mieri“ na Ukrajine: Podarí sa docieliť ukončenie vojny?
V Rusku čelia prírodnej katastrofe už niekoľko dní.
Katastrofa v Rusku: Pri Urale sa schyľuje k najhoršiemu, stovky ľudí ostali bez domova
Podľa autora videa nejde o žraloka.
V chorvátskom Dubrovníku natočili zvláštneho tvora: Objaví sa len RAZ za pár rokov!
Blesky nad elektrárňou Orot Rabin neďaleko izraelského mesta Hadera.
Nad konfliktom medzi Izraelom a Iránom sa zaťahujú mraky: Svetoví lídri upozorňujú, dôjde k najhoršiemu?
Biely dom (ilustračná fotografia).
Chystá sa hlasovanie, na ktoré čaká celý svet: Dočká sa Ukrajina a Izrael pomoci od Spojených štátov?
Ilustračné foto
Obetiam domáceho násilia svitá na lepšie časy: Hlava štátu podpísala zákon, ktorý násilníkom nič nedaruje
Na nedatovanej snímke amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) objekt, ktorý v marci 2024 poškodil dom na Floride.
Mužovi na Floride zničil dom čudný predmet z vesmíru: NASA musela vyjsť s pravdou von!
V meste Poprad rozkvitli tulipány.
FotoVáš Tip
Poprad zažil, čo už dávno nie: Táto nádhera prišla o 3 týždne skôr, pozrite si FOTKY!
Joe Biden so ženou Jill.
Bidenovci prezradili, koľko zarábajú: Jill, oplatí sa ti vôbec pracovať?!
A stock photo of a Police Line 'Do Not Cross' caution tape with a defocused police car with sirens flashing red and blue.
Hororové vyčíňanie v Austrálii: Z desivého incidentu je podozrivý aj 15-ročný chlapec
Líder eurokandidátky za PS Ľudovít Ódor naznačil, že Korčok by mal dostať slušnú ponuku.
Ódor naznačil záujem progresívcov o Korčoka: Nahradí Šimečku alebo si založí stranu?
Najvyššie prístupné miesto ponúka neuveriteľný výhľad.
Pozrite sa s nami na zrekonštruovaný skvost v Bratislave: Čo Michalská veža (ne)ponúka?