Sobota 25. 9.
Vladislav
22.02.2017 09:03 | Správy | Domáce správy

Slovenský Indiana Jones Martin objavil už 7 nových druhov dinosaurov: Pozrite sa, ako zaujímavo vyzerali!

Fascinujúce nálezy. Paleontológ Martin Kundrát (47) z Centra interdisciplinárnych vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika má na svojom konte svetové objavy.

Poodhalil tajomstvo vývinu predkov dnešných vtákov. Odhalil totiž nové pterosaury, ktoré v praveku nevymreli. Na výpravách za vykopávkami objavil sedem nových pravekých druhov. Slovenský Indiana Jones sa onedlho spolu s kolegami vydá na ďalšiu paleontologickú expedíciu do Iránu.

Otvoriť galériu

Martina Kundráta fascinuje praveký život. Rodák z Humenného sa prepracoval medzi svetovú vedeckú elitu. Odhaľovaniu tajomstiev života dinosaurov sa venuje už 20 rokov. „Zaujímajú ma dinosaury menších rozmerov, iné, než poznáme z Jurského parku. Snažím sa pochopiť, ako sa mohli zmeniť plazy na vtáky. Potomkovia menších dinosaurov totiž prežili veľké vymieranie v praveku spôsobené zrážkou Zeme s vesmírnym telesom,“ vysvetľuje paleontológ.

Za pozostatkami pravekých živočíchov precestoval kus sveta. Dinosaury skúmal na nehostinných miestach v Patagónii, Číne, Austrálii, na Sibíri a inde. Podarilo sa mu objaviť až sedem nových druhov pravekých tvorov, o ktorých ešte pred pár rokmi nemal nik ani poňatia. „Najmladší žil pred 70 miliónmi rokov, najstarší asi pred 140 miliónmi rokov. Medzi najvzácnejšie patrí nález s názvom Aerotitan, ktorý bol jedným z najväčších lietajúcich tvorov,“ hovorí Kundrát.

Otvoriť galériu

Objavil aj dinosaura s  menom Hunnansaurus a titanosaura Savannasaura a ďalších. Za každým sú roky driny v drsnom teréne i v laboratóriách. „Pri odhaľovaní pravekých živočíchov sa stávam súčasťou ich príbehu. Tie živočíchy tu boli pred desiatkami miliónov rokov a teraz akoby znovu ožívali,“ pokračuje vedec, ktorému odvaha rozhodne nechýba. Spoločne s kolegami z Fakulty BERG Technickej univerzity v Košiciach sa onedlho vydajú na ďalšiu výpravu do Iránu, kde budú s ďalšími kolegami z Univerzity v Zanjane pokračovať v pravekom výskume.

Nové druhy jašterov

- Bonapartenykus ultimus - dinosaurus - Argentína

- Aerotitan sudamericanus - pterosaurus - Argentína

- Orientognathus chaoyangensis - pterosaurus - Čína

- Huannansaurus gazhouensis - oviraptoridný dinosaurus - Čína

- Savannasaurus elliottorum - titanosaurid - Austrália

(Dva ešte neboli zverejnené)

Savannasaurus

Otvoriť galériu

Titán bol objavený v Austrálii. Mal pre dinosaury typický dlhý krk, dlhý chvost a stĺpové nohy. Meral 8 až 10 metrov. Patril medzi malé titany, jeho príbuzní v iných častiach sveta dorastali až do dĺžky 30 metrov.

Huannansaurus

Otvoriť galériu

Patrí do skupiny oviraptorov, ktoré boli operené. Je známy tým, že sa staral o znášanie vajec, mal vtáčiu podobu a nemal zuby. Bol nájdený v Číne. Dorastal do dĺžky 2,5 metra.

Autor: Eva Eperješiová

Bude to zážitok: Fragile sa chystajú odspievať hity legendárnej kapely!
Geniálny Jakub Grigar do finále v Čunove ako jediný Slovák: Olympijský šampión Prskavec skončil v semifinále
Rozlúčila sa tam, kde to všetko začalo: Famózna Jana Dukátová ukončila úspešnú profesionálnu kariéru
Rakúšania si aspoň trochu vydýchnu: Krajina zmierňuje protipandemické opatrenia
Karel Gott († 80) kvôli zmene pravidiel tento rok Slávika nezíska: Čo prichystali pre legendu
Vtipné priznanie herca Tibora Vokouna: Marcin sa nestačil čudovať, takto sa dostal do Pumpy?
Ďalší výbuch v Afganistane: Auto Talibanu zasiahla bomba, k útoku sa nikto nehlási
Česko hlási stovky nových prípadov koronavírusu: Jeden údaj poteší
Do vyšetrovania vlámania k Dominike Cibulkovej sa zapája aj verejnosť: Prvé tipy na páchateľov!
Otázka života a smrti: Svetoví lídri prisľúbili miliardy dolárov na rozvoj obnoviteľnej energie