Piatok 6. 8.
Jozefína
22.02.2017 09:03 | Správy | Domáce správy

Slovenský Indiana Jones Martin objavil už 7 nových druhov dinosaurov: Pozrite sa, ako zaujímavo vyzerali!

Fascinujúce nálezy. Paleontológ Martin Kundrát (47) z Centra interdisciplinárnych vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika má na svojom konte svetové objavy.

Poodhalil tajomstvo vývinu predkov dnešných vtákov. Odhalil totiž nové pterosaury, ktoré v praveku nevymreli. Na výpravách za vykopávkami objavil sedem nových pravekých druhov. Slovenský Indiana Jones sa onedlho spolu s kolegami vydá na ďalšiu paleontologickú expedíciu do Iránu.

Otvoriť galériu

Martina Kundráta fascinuje praveký život. Rodák z Humenného sa prepracoval medzi svetovú vedeckú elitu. Odhaľovaniu tajomstiev života dinosaurov sa venuje už 20 rokov. „Zaujímajú ma dinosaury menších rozmerov, iné, než poznáme z Jurského parku. Snažím sa pochopiť, ako sa mohli zmeniť plazy na vtáky. Potomkovia menších dinosaurov totiž prežili veľké vymieranie v praveku spôsobené zrážkou Zeme s vesmírnym telesom,“ vysvetľuje paleontológ.

Za pozostatkami pravekých živočíchov precestoval kus sveta. Dinosaury skúmal na nehostinných miestach v Patagónii, Číne, Austrálii, na Sibíri a inde. Podarilo sa mu objaviť až sedem nových druhov pravekých tvorov, o ktorých ešte pred pár rokmi nemal nik ani poňatia. „Najmladší žil pred 70 miliónmi rokov, najstarší asi pred 140 miliónmi rokov. Medzi najvzácnejšie patrí nález s názvom Aerotitan, ktorý bol jedným z najväčších lietajúcich tvorov,“ hovorí Kundrát.

Otvoriť galériu

Objavil aj dinosaura s  menom Hunnansaurus a titanosaura Savannasaura a ďalších. Za každým sú roky driny v drsnom teréne i v laboratóriách. „Pri odhaľovaní pravekých živočíchov sa stávam súčasťou ich príbehu. Tie živočíchy tu boli pred desiatkami miliónov rokov a teraz akoby znovu ožívali,“ pokračuje vedec, ktorému odvaha rozhodne nechýba. Spoločne s kolegami z Fakulty BERG Technickej univerzity v Košiciach sa onedlho vydajú na ďalšiu výpravu do Iránu, kde budú s ďalšími kolegami z Univerzity v Zanjane pokračovať v pravekom výskume.

Nové druhy jašterov

- Bonapartenykus ultimus - dinosaurus - Argentína

- Aerotitan sudamericanus - pterosaurus - Argentína

- Orientognathus chaoyangensis - pterosaurus - Čína

- Huannansaurus gazhouensis - oviraptoridný dinosaurus - Čína

- Savannasaurus elliottorum - titanosaurid - Austrália

(Dva ešte neboli zverejnené)

Savannasaurus

Otvoriť galériu

Titán bol objavený v Austrálii. Mal pre dinosaury typický dlhý krk, dlhý chvost a stĺpové nohy. Meral 8 až 10 metrov. Patril medzi malé titany, jeho príbuzní v iných častiach sveta dorastali až do dĺžky 30 metrov.

Huannansaurus

Otvoriť galériu

Patrí do skupiny oviraptorov, ktoré boli operené. Je známy tým, že sa staral o znášanie vajec, mal vtáčiu podobu a nemal zuby. Bol nájdený v Číne. Dorastal do dĺžky 2,5 metra.

Autor: Eva Eperješiová

Zmenila imidž! Ivana Gáborík zverejnila fotku nového účesu, lajky sa jej len tak hrnuli
Hrozivá štatistika! Česi obsadili v tragickom rebríčku štvrté miesto
Rozlúčka bez olympijského lesku: Matej Tóth medailu v Tokiu nezískal
Meghan na svoju štyridsiatku odhalila luxusné kalifornské sídlo: Ukázala svetu, ako žije!
Zo speváčky Rihanny je miliardárka: Stala sa druhou najbohatšou ženou v šoubiznise, kto má ešte viac?
Veľké gesto: Biden ponúka dočasné útočisko ľuďom z Hongkongu žijúcim v USA
Rumunsko daruje 1,3 milióna dávok vakcín: Ktoré krajiny ich potrebujú?
Buduje Lukašenko väzenský tábor pre odporcov režimu? Podozrivo vyzerajúce budovy