Ak by sa vám náhodou zachcelo novej školy, radšej na to rýchlo zabudnite. "Žiadnu novú základnú, strednú a vysokú školu nepodpíšem a nedám tomu zelenú, lebo my si musíme urobiť poriadok v terajšej školskej sieti a povedať si, čo je dobré a čo je zlé," vyhlásil nový minister školstva Dušan Čaplovič. A to nie je zďaleka všetko, čo chce počas svojho štvorročného funkčného obdobia stihnúť.
Inšpirovaný školským modelom, ktorý už roky funguje v Nemecku, Francúzsku, Taliansku či Fínsku chce na gymnáziá vyprevádzať žiakov len so študijným priemerom do 1,5 v ročníkoch 6 až 9 základných škôl, pričom pre ostatných budú otvorené dvere stredných odborných škôl. "Firmy, ktoré k nám prichádzajú zo zahraničia, nebudú mať kvalifikovanú silu nielen v oblasti remesiel, ale hlavne z oblasti rozvoja technického a prírodovedného školstva," argumentuje Čaplovič a skúsenosti čitateľov mu dávajú za pravdu.
"Som študentom strednej priemyselnej školy a sám to vidím, že školy s technickým zameraním majú teraz núdzu o žiakov. Každý sa hrnie iba na prírodné vedy, takže sa pokojne môže stať, že každý druhý bude síce právnik a bude sa chcieť voziť na novom aute, ale kto im ho opraví, keď nebude žiadneho poriadneho automechanika?" pýta sa študent Marcel a nie je jediný, kto pociťuje akútny nedostatok vyučených remeselníkov.
"Roky pracujem v stavebníctve, kde nie je dobrých murárov, elektrikárov, vodárov, kúrenárov a ostatných remeselníkov. V prípade núdze to plátame s Rómami, ktorí sa uplatnia iba ak na hrubé a pomocné práce, na odborné sa totiž nechytajú. Lenže v poslednej dobe majú aj Rómovia konkurenciu v brigádnikoch, ktorí sú zvyčajne absolvetmi rôznych neodborných škôl typu hotelová, pedagogická, obchodná, gymnáziá a pod. Dokonca sa našiel aj absolvent zdravotníckej školy," hovorí čitateľ Fero.
Nie všetci ale súhlasia s Čaplovičovým návrhom, dokonca selektovanie žiakov podľa dosiahnutého priemeru považujú za diskrimináciu. Skúsenosť čitateľky - mamy gymnazistu však hovorí o niečom inom. "Mám decko na gymnáziu a ľutujem, že nešlo na nejakú SPŠ. Záujem o štúdium žiaden, čo chce robiť ďalej, nevie, spolu s celou triedou sú horší ako učňovkári...," krúti hlavou čitateľka.
Ďalšou prioritou ministra Čaploviča je nielen zamedziť vzniku nových škôl, ale skvalitniť už existujúce a hodnotiť ich podľa uplatnenia absolventov práve v odboroch, ktorí vyštudovali. S premnoženými školami rovnakého druhu bojuje aj učiteľka na Strednej umeleckej škole v Ružomberku. "Vznikli sme ako štvrtá škola s týmto zameraním a od určitého času sa na Slovensku otvorilo až 72 škôl s podobným zameraním, aké máme my. Dnes rodič bojuje s nedostatkom peňazí a nevyberá podľa kvality škôl, ale podľa dostupnosti, dojazdu jeho dieťaťa," potvrdzuje čitateľka Andrea.
"Nepotrebujem vychovávať budúcich nezamestnaných," nenechá sa odradiť minister školstva Čaplovič a aj napriek skeptickým rečiam ide tvrdo za svojím. Či sa ale odhodlanie pretaví aj do konkrétnych činov, si ešte budeme musieť nejaký ten čas počkať.