Zostávajú však v anonymite, lebo skúsený tím operátorov známej tiesňovej linky 155 v Košiciach dokáže poradiť cez telefón ešte pred príchodom sanitky. Zdravotnícki záchranári na diaľku sa však musia obracať. Ide totiž o drahocenné sekundy a len vlani zaznamenali až 222-tisíc hovorov, čo je rekord v rámci Slovenska.
Pomáhajú ľuďom, ktorí sú v tiesni a majú ťažkosti ohrozujúce život pri náhlom zastavení dýchania či srdca, či pri vážnom úraze. „Každý náš operátor je zdravotníckym záchranárom. Všetci vedia aj cez telefón pomáhať s resuscitáciou na diaľku. Rozhoduje každá minúta,“ povedal vedúci operátor krajského strediska Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) SR v Košiciach Róbert Štec.
Spolu s kolegyňami pri telefónoch vlani zaznamenali až 222-tisíc hovorov, hoci mnohé boli zneužívaním linky banálnymi problémami. Všetky hovory sú však nahrávané a archivujú sa až 20 rokov! „Najviac hovorov strednej generácie máme v čase výplat. Večer či v noci zase volajú skôr starší ľudia,“ dodal Štec.
Volala 351-krát
„Volala už dnes pani...?“ toto sa vždy pýta operátoriek Róbert Štec. Istá žena totiž vlani volala na 155-ku až 351-krát a jej rodinní príslušníci dokopy z 10 čísel ďalších 640-krát. „Z jej strany ide o zneužitie linky, pričom stále chce to isté okolo chronických ochorení mladých ľudí,“ povedal Štec.
Zachránil dedka
Na linku volal aj jeden pohotový chlapec. Ten volal kvôli dedkovi po návrate z lesa, kde ho uštipla včela. Keďže bol alergikom a aj upadol do bezvedomia, rýchla pomoc cez telefón umožnila, aby babka volajúceho manželovi pichla injekciu s jeho liekmi a všetko sa skončilo dobre.
Krajské stredisko Košice
- vzniklo v máji 2006
- v 12-hodinových službách pracujú minimálne 7 operátori
- celkovo pracuje 48 operátorov, 4 lekári a 1 psychológ