Podľa europoslankyne Miriam Lexmann, sú mladí ľudia aktuálne vystavení najmä hrozbám, ktoré prináša internet a sociálne siete. S kyberšikanou sa počas pandémie stretlo až 26 % detí a mladých ľudí, ale problémom sú aj sexuálni predátori. „Žiaľ mnohí mladí ľudia týmto hrozbám podľahnú a my im nevieme pomôcť. Nepoznáme ich rodinné či školské prostredie, ale nemáme ani vypracovaný systém, ako obetiam internetovej šikany pomôcť. Je dôležité, aby sme vytvorili legislatívny rámec, ktorý bude chrániť slobodu slova aj človeka,“ uvádza Miriam Lexmann a dodáva, že sloboda slova a ochrana môžu byť zaručené len konkrétnym osobám, nie fiktívnym či dezinformácie a násilie šíriacim účtom.
Vladimír Šucha hovorí, že vysoký počet vysokoškolsky vzdelaných ľudí nie je zárukou dobre fungujúcej spoločnosti. „Vzdelávať sa potrebujeme celoživotne, musíme preto zmeniť naratív toho, že jediným spôsobom ako byť plnohodnotnou súčasťou spoločnosti je po maturite nastúpiť na vysokú školu.“
Samotné vzdelávanie je jeden aspekt, druhým je v akom prostredí sa realizuje. Slovenské deti a mladí ľudia nie sú motivovaní, najmä pre vzťahy medzi žiakmi a učiteľmi. „Je normálne, aby sa deti tešili do školy. To sa však nedá, kým nebude medzi žiakom a učiteľom partnerský vzťah a pokiaľ budú deti cítiť, že učiteľ je ten nadradený. Napriek tomu, že Slovensko je malá krajina, máme tu ukážku niekoľkých škôl, že sa to dá, deti sa naozaj do školy tešia a najmä sú oveľa viac pripravené čeliť výzvam a zmenám,“ hovorí Daniel Bútora, zakladateľ siete súkromných škôl.
Moderné školstvo buduje okrem intelektuálneho aj emociálnu inteligenciu detí. „V našej škole dbáme aj na budovanie charakteru. Učíme deti pokore, štedrosti, spolupráci. Tieto hodnoty následne komunikujeme aj s rodičmi. Deti sa snažíme formovať nielen povinným učivom, ale aj hudbou či literatúrou, ktoré sú založené na hodnotách,“ informuje Venus Jahanpour zakladateľka a riaditeľka súkromnej základnej školy Brilliant Star.