Pondelok 23. 5.
Želmíra
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
25.01.2022 16:00 | Správy | Servis

WHO vydala príručku na obdobie po prekonaní korony: Ako doma rehabilitovať po covide?

Prekonali ste COVID-19 s ťažkým priebehom, alebo ste boli dokonca hospitalizovaní? Je možné, že vám aj po vyliečení ostali nejaké následky.

Takzvaný dlhý covid sa prejavuje rôzne, ale s väčšinou jeho príznakov nie je potrebné ísť k lekárovi. Napriek tomu by ste ocenili zlepšenie stavu? Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vydala príručku, ako môžete rehabilitovať sami doma.

Fotogaléria
4
fotiek v galérii

Dýchanie

Strata sily a fyzickej aktivity počas choroby, ako aj choroba samotná spôsobujú, že sa ľahko zadýchate. Pocit, že nestíhate s dychom, vás môže znepokojovať, a to dýchavičnosť ešte viac zhoršuje.

Kontrolované dýchanie

  • Sadnite si do  pohodlnej polohy s oporou.
  • Jednu ruku si položte na hruď a druhú na brucho.
  • Iba ak vám to pomôže relaxovať, zatvorte oči (inak ich nechajte otvorené) a  zamerajte sa na  svoje dýchanie.
  • Pomaly sa nadychujte nosom (alebo ústami, ak to nedokážete) a  potom vydychujte ústami.
  • Pri dýchaní cítite, že ruka na bruchu sa dvíha viac ako ruka na hrudi.
  • Pokúste sa vynaložiť čo najmenšie úsilie a dýchajte pomaly, uvoľnene a hladko.

 

Tempo dýchania

  • Je dôležité pri činnostiach, ktoré vám berú dych. Ide napríklad o  stúpanie po  schodoch alebo chôdzu do kopca.
  • Dôležité je uvedomiť si, že nie je potrebné sa ponáhľať.
  • Premyslite si rozdelenie činnosti na menšie úseky, aby ste ju mohli vykonávať jednoduchšie, bez toho, aby ste boli na konci priveľmi unavení alebo zadýchaní.
  • Pred aktivitou, napríklad predtým, ako vystúpite na schod, sa nadýchnite.
  • Pri námahe, napríklad už pri stúpaní na schod, vydýchnite.
  • Môže vám pomôcť tiež to, že sa budete nadychovať nosom a vydychovať ústami.

 

Hlas

  • Niektorí ľudia môžu mať problémy s   hlasom po tom, čo boli ventilovaní.
  • Hovorte, keď je vám to pohodlné. Na to, aby ste dosiahli pokrok, budete musieť naďalej používať svoj hlas.
  • Nezaťažujte svoj hlas. Nešepkajte, pretože to namáha hlasivky. Snažte sa nezvyšovať hlas ani nekričať.
  • Odpočívajte. Ak vám pri rozprávaní dochádza dych, urobte si prestávku.
  • Skúste si hmkať alebo hovoriť niečo pre seba, aby ste precvičovali používanie hlasu.
  • Popíjajte vodu po  celý deň, aby váš hlas fungoval a nevysušovalo sa vám hrdlo.
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas, jm

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Vlna kritiky na bývalého hráča Manchestru: TAKTO si užíval priamo na ihrisku!
Ukrajinský súd tvrdo zasiahol: Exprezident Janukovyč má na krku obvinenie z vlastizrady
Channing Tatum nezvláda svoje hviezdne maniere: Otrasné, čo spravil v reštaurácii!
NAKA oficiálne začala trestné stíhanie: Zo zločinu obvinila dvoch ľudí
Dvadsať krajín podáva Kyjevu pomocnú ruku: Pozrite, čo im ponúkla Česká republika
IKEA prezradila tajomstvo, ktoré vás šokuje: Nečakané odhalenie o mäsových guličkách!
Zemetrasenie v britskej politike: Exposlanec ide za mreže, Johnson má na krku ďalší problém
Aké sú najpopulárnejšie slovenské médiá? Nový Čas si aj naďalej drží svoju pozíciu!
Rozzúrený držiteľ Zlatej lopty: Ruských športovcov by vylúčil zo všetkých súťaží
Obavy narastajú: USA zvažujú vyslanie vojakov na stráženie ambasády v Kyjeve
Odsúdením ruského vojaka Šišimarina to len začína: Ukrajina má na stole tisíce vojnových zločinov
Šofér zhodil muža z rebríka: Ani vo sne by vám nenapadlo, ako ten zareaguje!