Často ide o potraviny mimo nákupný zoznam, ktoré ľudia nestihnú skonzumovať a vyhadzujú ich. Upozornila na to analytička spoločnosti FinGO.sk Lenka Buchláková odvolávajúc sa na dáta Eurostatu. Vlaňajší lockdown spôsobil, že Slováci míňajú na zbytočnosti o 65 eur viac než predtým. Analytička vyčíslila, že až 40 % z toho, čo ľudia nakúpia následne vyhadzujú.
Spôsobov, ako lepšie fungovať s mesačným rozpočtom domácnosti a vyhnúť sa míňaniu na zbytočnosti v obchodoch, je pritom podľa analytičky niekoľko. "Až dve tretiny Slovákov podliehajú v obchodoch tzv. spontánnym nákupom, kde napríklad v potravinách okrem potrebných položiek skončia v nákupnom košíku aj tie, ktoré nie sú nevyhnutné, ale zlákajú spotrebiteľov reklamou či obalom," vysvetlila Buchláková.
Odporúča vždy mať nákupný zoznam a vyhnúť sa impulzívnym nákupom napríklad pri veciach, ktoré človek použije len raz a potom v domácnosti len zaberajú miesto.
Zbytočné míňanie má potom za následok aj to, že domácnosti nemajú finančné rezervy. Aj preto mnohí Slováci podľa Buchlákovej siahli počas koronakrízy po krátkodobých pôžičkách. "Rezerva slúži na prípad nečakaných udalostí, ako je strata zamestnania alebo dlhodobá práceneschopnosť. Sú to peniaze, ktoré by sme mali mať ihneď k dispozícii," dodala analytička.