Streda 28. 7.
Krištof
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
14.06.2021 09:43 | Správy | Servis

Koľko spánku potrebujú vaše deti? Psychologička radí

To, čo organizmus žiakov najviac potrebuje pred koncom školského roka, keď sa opravujú známky, píšu písomky a testy, je dostatočná dĺžka spánku.

Nedostatok spánku vedie k vyčerpanosti, únave a znemožňuje podať plnohodnotný výkon v škole. Pre TASR to uviedla psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Ľubica Kövérová.

"Deti mladšieho školského veku by mali spať desať hodín, tínedžeri osem až deväť hodín. Okrem dĺžky spánku ide aj o kvalitu spánku, spánkový rytmus – každý deň zaspávanie v tom istom čase. Nemalo by sa zabudnúť na vyvetranie miestnosti pred samotným spánkom," poznamenala psychologička. Kvalitný a pravidelný spánok je podľa nej jednou z najdôležitejších vecí, ktoré potrebujú žiaci pre svoje psychické a fyzické zdravie a podporu imunitného systému.

"Nenahraditeľný okrem spánku je aj dostatok pohybu, nemali by chýbať ani aktivity, ktoré radi robia, pri ktorých si oddýchnu tie mozgové centrá, ktoré sú najzaťažovanejšie pri duševnej námahe a učení," priblížila Kövérová. Ako tvrdí, na úspešnosť v učení vplýva aj vhodné učebné prostredie, v ktorom by nemal byť hluk, ktorý rozptyľuje pozornosť. Upozorňuje, že v izbe by sa malo pravidelne vetrať.

Psychologička z VÚDPaP poznamenala, že na pracovnom stole by mali mať žiaci len tie veci, ktoré pri učení potrebujú. "Ak sa má stať učenie efektívnejšie s bezproblémovým návykom, malo by sa uskutočniť na tom istom mieste a ak sa dá aj v pravidelnú hodinu. Dôležité je, aby sa pri učení striedali ľahšie a ťažšie predmety," uviedla. Zároveň vysvetlila, že lepšie výsledky sa dosahujú pri učení s opakovaním, pri ktorom sa začína čítaním textu a vyvrcholí reprodukciou, teda vybavením si prečítaného textu spamäti. "Reprodukcia posilňuje pamäťové stopy a umožňuje predĺžiť čas podržania učiva," informovala.

V mladšom školskom veku by podľa psychologičky mali rodičia pomáhať deťom s prípravou na vyučovanie, povzbudzovať ich, chváliť, oceňovať ich úspechy a motivovať. "Rodičia by mali nechať dieťa, aby najskôr samo pouvažovalo nad riešením úlohy a až potom mu poradiť. Dôležité je, aby jej rozumelo," uviedla. Ako dodala, ak rodičia vidia, že deti sú unavené, treba im dopriať krátku prestávku na oddych.

Kövérová dodala, že nočné učenie tesne pred spánkom sa neodporúča. "Pred spaním treba zbaviť mozog všetkých problémov spojených s učením," uzavrela.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Napätie na brehu rieky Jordán: Izraelskí vojaci zastrelili Palestínčana, čo sa tam stalo?
Archeológovia v Egypte skúmajú potopené mesto: Našli loď z Atlantídy!
Nad COVID-19 Američania stále nevyhrali: V hre je zavedenie povinného očkovania
Jeff Bezos chce dostať svoj pristávací modul na Mesiac: NASA ponúkol 1,7 miliardy € za použitie svojej rakety
PR článok
Aké sú skúsenosti zákazníkov so spoločnosťou Naturamed?
Prestížne klenotníctvo v Paríži terčom lúpežníka! Obrovská škoda: Bizarné, ako sa mu podarilo utiecť
CDC varuje: Očkovanie nemusí stačiť, Američanom opäť odporúčajú nasadiť si rúška
Zámer Turecka otvoriť opustené cyperské mesto vyvolal vášne: EÚ hrozí sankciami
Zoznam útokov sa rozšíril: V Iraku zavraždili syna známej ľudskoprávnej aktivistky
Za únik tajných informácií väzenie: Bývalý spravodajský analytik si vypočul svoj trest
Poliaci v tom majú jasno: Výkony ich športovcov na OH prirovnávajú k zápasu na ME so Slovenskom
Východom Slovenska sa prehnala mimoriadne silná búrka: Dva okresy bojujú s povodňami