Roman Berkes, prezident SACKA
- Zmluvy s klientmi sú vo väčšine prípadov zaplatené na 30 až 50 percent. Kým klient nemá nárok na vrátenie peňazí, teda kým sa ešte nestalo, že cestovná kancelária nie je schopná poskytnúť svoje služby (jún, júl, august), cestovka má právo žiadať od neho doplatok.
Odložením povinnosti (vystavením vouchera) by sme zabránili aj tomu, že klienti nebudú vyzývaní k tomu, aby doplácali zájazdy. Už zaplatenú sumu by si dokázali vyberať v čase priaznivom na cestovanie. Po uplynutí ochrannej lehoty, ktorú navrhujeme 18 mesiacov, ak by ste dovtedy nedokázali, nevedeli, alebo nechceli využiť služby cestovnej kancelárie, tak by vám vrátila plnú sumu späť. Klient by týmto spôsobom neprišiel o žiadnu časť svojich peňazí.
Ako si to cestovky predstavujú
- od cestovky by ste dostali poukaz na sumu, ktorú ste už uhradili
- poukaz by ste mohli využiť v určitej lehote, napr. 18 mesiacov
- ak by ste ho nevyužili, vrátili by vám celú uhradenú sumu
V zahraničí vedia, čo robia
Jozef Rybár, manažér cestovnej kancelárie Pelikán
- V tejto situácii, keď je potrebné reagovať extrémne rýchlo a prijímať opatrenia na záchranu pracovných miest a ekonomiky, nie je možné očakávať od Európskej komisie, že dokáže reagovať tak promptne, ako je potrebné. Preto sa viaceré členské štáty rozhodli prevziať iniciatívu a prijali vlastné zákonné úpravy bez ohľadu na platnú európsku legislatívu. Ich cieľom je dať subjektom podnikajúcim v cestovnom ruchu čas, ktorý nevyhnutne potrebujú na to, aby dokázali splniť svoje záväzky voči spotrebiteľom.
Predstava, že poisťovne vykryjú hromadné krachy cestovných kancelárií, ktoré aktuálne v tejto situácii nevedia získať peniaze poskytnuté za minulé a nevyužité alebo za zatiaľ nevyužité budúce služby od zahraničných dodávateľov, je naivná. Žiadna z poisťovní nemá k dispozícii toľko financií, aby dokázala takéto hromadné krachy vykryť. Takže spotrebiteľ by o svoje financie bez prijatých legislatívnych zmien s najväčšou pravdepodobnosťou prišiel.
Nech SR požiada o výnimku
Juraj Sliacky, obchodný riaditeľ KARTAGO TOURS
- Viaceré štáty EÚ požiadali Európsku komisiu o výnimku z povinného peňažného plnenia klientom. V susednej Českej republike odsúhlasili plnenie vo forme voucherov s výnimkami pre určitú časť obyvateľov. Ak by cestovným kanceláriám zostala povinnosť vyplácať finančné prostriedky, pre viaceré subjekty v cestovnom ruchu by to bolo veľmi nebezpečné a pre viaceré priamo likvidačné.
Je zaujímavé, že pre koncových dodávateľov v cestovnom ruchu - hotely - takáto povinnosť zavedená nie je, čo je zase mimoriadne diskriminačné voči cestovným kanceláriám, ktoré vo veľkej miere zálohy od klientov zaslali priamo hotelom a ďalším dodávateľom.
Európske pravidlá sú jasné
Ingrid Ludviková, Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku
- V prípade zrušených dovoleniek majú cestujúci nárok na to, aby im dovolenku uhradili, a toto platí aj v prípade neodvrátiteľných a mimoriadnych okolností, čo je aj prípad pandémie. Ale, pokiaľ sa to dá, spotrebitelia by mali zvážiť aj možnosť využitia poukazu, ktorý im umožní plánovanú dovolenku odložiť. Tieto poukazy by sa mali dať uhradiť, ak sa nevyužijú, a mali by byť poistené proti možnej insolvencii prevádzkovateľa.
V Česku už majú vouchery. Prezident Miloš Zeman tento týždeň podpísal zákon, ktorý cestovným kanceláriám umožní, aby namiesto peňazí za zrušené zájazdy klientom vydávali poukazy. Kto poukaz nevyužije do konca augusta 2021, tomu vrátia celú uhradenú sumu. „Chcela by som všetkých klientov uistiť, že pokiaľ voucher nevyčerpajú ani do 31. 8. 2021, cestovná kancelária im bude povinná všetky uhradené platby za zájazd vrátiť do 14 dní,“ povedala česká ministerka pre miestny rozvoj Klára Dostálová. Seniori nad 65 rokov, zdravotne postihnutí, nezamestnaní či rodičia na materskej dovolenke môžu poukaz odmietnuť.