Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
23.09.2019, 16:15 | Správy | Servis | Zdravie

Herec Dangl priznal nespavosť: Čo ju spôsobuje a ako sa jej vyhnúť

Známy herec a producent Dano Dangl (44) Novému Času prezradil, že pracovná vyťaženosť mu nedovolí spávať.

Myšlienky v jeho hlave víria takmer bez prestania, zaspáva až neskoro v noci. Príliš veľa práce a stresu sa na každom z nás vždy nejako prejaví. Medzi prvé príznaky obvykle patria problémy so spánkom. Čo všetko ich môže spôsobiť, a ako nespavosť poraziť?

Zdravý spánok je slovné spojenie, ktoré síce veľmi často používame, ale v skutočnosti mu neprikladáme dostatočnú dôležitosť. Nespavosť už aspoň raz určite postihla každého z nás. Prehadzujete sa v posteli a nedarí sa vám zaspať. A keď sa to konečne podarí, aj tak sa po chvíľke zobudíte a potom opäť dlhé zaspávanie. Ak sa to deje len občas, takáto krátkodobá nespavosť je relatívne neškodná. Keď však problémy pretrvávajú dlhodobo, človeku sa znižuje kvalita života, hrozia zdravotné komplikácie a v niektorých prípadoch dokonca aj smrť.

Faktory spôsobujúce nekvalitný spánok:

- stresujúce situácie

- psychický stav ako syndróm vyhorenia

- depresie

- nepravidelný spánkový rytmus

- fajčenie a užívanie alkoholu, kávy, čaju a energetických nápojov

- nadváha

- chrápanie

- poruchy dýchania

- choroba

 

Najčastejšie príznaky chronickej nespavosti:

- dlhá doba zaspávania

- časté prebúdzanie sa v noci

- príliš skoré ranné vstávanie napriek únave

- ľahký, prerušovaný spánok

- únava

- bolesť hlavy, časté migrény

- nervozita a podráždenie

Zlý spánok: Je prejavom dlhodobej úzkosti a nespavosť ešte len zhoršuje psychické problémy. Otvoriť galériu

Chronickú nespavosť treba liečiť

Ak napriek všetkým radám kvalitný spánok neprichádza, vyhľadajte lekára. Je totiž možné, že nespavosť naznačuje vážnu chorobu. Psychické problémy ako depresia či takzvané vyhorenie sa nedostatočným spánkom iba začínajú. „Ide však aj o psychické a sociálne následky, kedy bol v súvislosti so spánkovými poruchami spozorovaný napríklad pokles duševnej výkonnosti, pokles libida, impotencia, zábudlivosť, zhoršenie sústredenosti či pamäti,“ uvádza Branislav Drugda, lekár zo Spánkového laboratória v Bratislave.

Nespokojnosť a stres môžu viesť k syndrómu vyhorenia

Mgr. Beatrice Tkáčová, psychologička z Polikliniky J. Jonáša v Bratislave

- Syndróm vyhorenia pozná väčšina z nás ako pojem týkajúci sa pracovnej oblasti. Je to syndróm telesného, psychického a emočného vyčerpania u človeka. Hovorí sa o ňom vtedy, ak človek nedokáže vykonávať svoju prácu s radosťou, mnoho vecí súvisiacich s prácou prežíva stresujúco, neverí si, zaznamenáva prudký pokles produktivity práce, cíti sa nedocenený, unavený, vyčerpaný a na pokraji svojich síl.

Pred spaním radšej necvičte

Napriek podporovaniu pravidelnej fyzickej aktivity nie je vhodné krátko pred plánovaným spánkom ani intenzívne cvičenie či veľká fyzická záťaž. „Existuje mylná predstava, že pred spánkom sa treba na poslednú chvíľu vyčerpať a unaviť. Ak to preženieme, dosiahneme často opak – problémy so zaspávaním,“ hovorí Ján Hronec zo Spánkového laboratória v Pneumo-Alergo Centre. Pred spánkom by sa v posteli nemali riešiť závažné pracovné ani osobné problémy. Ak je to možné, mobilný telefón by mal ostať pred dverami spálne.

Čo robiť pre dobrý spánok?

- Spite v úplne tmavej miestnosti a pokiaľ je to možné, svetlo nepoužívajte ani keď idete v noci na toaletu.

- Večerajte najneskôr dve hodiny pred spaním.

- Ak máte nadváhu, upravte svoju hmotnosť.

- Doprajte si večer prechádzku.

- Pred spaním vynechajte televíziu, ideálne aj počítač a telefón.

- Teplota v spálni by mala byť nižšia než v obytných miestnostiach, podvečer vyvetrajte.

- Vytvorte si pravidelný rituál, choďte spať aj vstávajte v rovnakom čase.

- Odložte zo spálne hodiny, alebo ich aspoň otočte tak, aby ste na ne nevideli rovno z postele.

- Skúste piť bylinkové čaje, napríklad z medovky či levandule.

- Vyhnite sa kofeínu aj alkoholu.

Diskusia / 0
Autor: Jana Marcinová
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Girl during session with psychotherapist
Slováci prehovorili: Mal by sa meniť súčasný interrupčný zákon? Väčšina sa zhodla v jednom
Brazílsky prezident označil koronavírus za
Brazílsky prezident má typické symptómy COVID-19: Bolsonaro už pozná výsledky testu
Na Lomnickom štíte napadal sneh.
Aktuálne zábery z Tatier vám vyrazia dych! Rok 2020 sa opäť naplno prejavil: Lomnický štít prikryl sneh
Labradora našli uviazaného o zábradlie.
Foto
Labradora našli uviazaného o zábradlie: Odkaz, ktorý mal pri sebe, zlomí milovníkom psov srdce
tenis
Foto
Tenisový súboj Slovenska s Českom: Čo máta a čo potešilo?
Šesť mesiacov máte istotu náhrady príjmu. Potom sa situácia radikálne zmení.
OECD to nevidí ružovo: Pre koronakrízu očakáva väčšiu nezamestnanosť ako cez finančnú krízu
Filip tvorí s Nelou harmonický pár.
Deti Tůmu a Pociskovej si nebezpečenstvo neuvedomujú: Herec musel nastoliť policajné praktiky
(ilustračné foto)
Nešťastie v bulharskom kempe: Na stan spadol strom, o život prišla mladá Češka
V Dúbravke bojujú s rovnakým problémom.
Bratislava je plná bodavého hmyzu, Dúbravka žiada od magistrátu činy: Ako mesto zakročí proti komárom?
Čitateľ sa podelil so zábermi z Bulharska.
Foto
Svedectvo Slováka Mateja o situácii v Bulharsku: Fotky, na ktorých dovolenkovú destináciu nespoznáte!
Predseda Národnej rady SR Boris Kollár
Potvrdené! Kollár bude na schôdzi čeliť odvolávaniu, návrh podal on sám
Verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová
Zarážajúce zistenia Patakyovej o cudzineckej polícii: Sila, ako tam hovoria s osobami zo zahraničia