Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
pondelok 14. 10.
Boris
10°C  Hmla  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
23.09.2019, 16:15 | Správy | Servis | Zdravie

Herec Dangl priznal nespavosť: Čo ju spôsobuje a ako sa jej vyhnúť

Známy herec a producent Dano Dangl (44) Novému Času prezradil, že pracovná vyťaženosť mu nedovolí spávať.

Myšlienky v jeho hlave víria takmer bez prestania, zaspáva až neskoro v noci. Príliš veľa práce a stresu sa na každom z nás vždy nejako prejaví. Medzi prvé príznaky obvykle patria problémy so spánkom. Čo všetko ich môže spôsobiť, a ako nespavosť poraziť?

Zdravý spánok je slovné spojenie, ktoré síce veľmi často používame, ale v skutočnosti mu neprikladáme dostatočnú dôležitosť. Nespavosť už aspoň raz určite postihla každého z nás. Prehadzujete sa v posteli a nedarí sa vám zaspať. A keď sa to konečne podarí, aj tak sa po chvíľke zobudíte a potom opäť dlhé zaspávanie. Ak sa to deje len občas, takáto krátkodobá nespavosť je relatívne neškodná. Keď však problémy pretrvávajú dlhodobo, človeku sa znižuje kvalita života, hrozia zdravotné komplikácie a v niektorých prípadoch dokonca aj smrť.

Faktory spôsobujúce nekvalitný spánok:

- stresujúce situácie

- psychický stav ako syndróm vyhorenia

- depresie

- nepravidelný spánkový rytmus

- fajčenie a užívanie alkoholu, kávy, čaju a energetických nápojov

- nadváha

- chrápanie

- poruchy dýchania

- choroba

 

Najčastejšie príznaky chronickej nespavosti:

- dlhá doba zaspávania

- časté prebúdzanie sa v noci

- príliš skoré ranné vstávanie napriek únave

- ľahký, prerušovaný spánok

- únava

- bolesť hlavy, časté migrény

- nervozita a podráždenie

Zlý spánok: Je Otvoriť galériu

Chronickú nespavosť treba liečiť

Ak napriek všetkým radám kvalitný spánok neprichádza, vyhľadajte lekára. Je totiž možné, že nespavosť naznačuje vážnu chorobu. Psychické problémy ako depresia či takzvané vyhorenie sa nedostatočným spánkom iba začínajú. „Ide však aj o psychické a sociálne následky, kedy bol v súvislosti so spánkovými poruchami spozorovaný napríklad pokles duševnej výkonnosti, pokles libida, impotencia, zábudlivosť, zhoršenie sústredenosti či pamäti,“ uvádza Branislav Drugda, lekár zo Spánkového laboratória v Bratislave.

Nespokojnosť a stres môžu viesť k syndrómu vyhorenia

Mgr. Beatrice Tkáčová, psychologička z Polikliniky J. Jonáša v Bratislave

- Syndróm vyhorenia pozná väčšina z nás ako pojem týkajúci sa pracovnej oblasti. Je to syndróm telesného, psychického a emočného vyčerpania u človeka. Hovorí sa o ňom vtedy, ak človek nedokáže vykonávať svoju prácu s radosťou, mnoho vecí súvisiacich s prácou prežíva stresujúco, neverí si, zaznamenáva prudký pokles produktivity práce, cíti sa nedocenený, unavený, vyčerpaný a na pokraji svojich síl.

Pred spaním radšej necvičte

Napriek podporovaniu pravidelnej fyzickej aktivity nie je vhodné krátko pred plánovaným spánkom ani intenzívne cvičenie či veľká fyzická záťaž. „Existuje mylná predstava, že pred spánkom sa treba na poslednú chvíľu vyčerpať a unaviť. Ak to preženieme, dosiahneme často opak – problémy so zaspávaním,“ hovorí Ján Hronec zo Spánkového laboratória v Pneumo-Alergo Centre. Pred spánkom by sa v posteli nemali riešiť závažné pracovné ani osobné problémy. Ak je to možné, mobilný telefón by mal ostať pred dverami spálne.

Čo robiť pre dobrý spánok?

- Spite v úplne tmavej miestnosti a pokiaľ je to možné, svetlo nepoužívajte ani keď idete v noci na toaletu.

- Večerajte najneskôr dve hodiny pred spaním.

- Ak máte nadváhu, upravte svoju hmotnosť.

- Doprajte si večer prechádzku.

- Pred spaním vynechajte televíziu, ideálne aj počítač a telefón.

- Teplota v spálni by mala byť nižšia než v obytných miestnostiach, podvečer vyvetrajte.

- Vytvorte si pravidelný rituál, choďte spať aj vstávajte v rovnakom čase.

- Odložte zo spálne hodiny, alebo ich aspoň otočte tak, aby ste na ne nevideli rovno z postele.

- Skúste piť bylinkové čaje, napríklad z medovky či levandule.

- Vyhnite sa kofeínu aj alkoholu.

Diskusia / 21
Súvisiace články:
Autor: Jana Marcinová
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Aktuality.sk Správy Ťažký týždeň s J. Gorduličom Podcasty Prémiové čítanie Šport TV program Počasie Horoskopy
Prieskum: Kto by volil koalíciu PS/SPOLU/Za ľudí Aktuality.sk
Netradičnú mušľu
Foto
Žena našla mušľu s podobizňou známeho muža: Zistíte, o koho ide, strasie vás od hrôzy
Flag of poland
Aktualizované
Voľby v Poľsku majú výsledok: Na čele krajiny zostáva strana PiS
Fire engines and
Aktualizované
Peklo na diaľnici: V Česku po hromadnej havárii horí auto, hlásia mŕtveho aj zranených!
Záber Jágra
Foto
Jágr ostal v kostole sedieť sám aj po skončení Gottovho pohrebu: Pravda o dojímavom zábere
Petr Čech
Debut v hokejovej bránke ako hrom! Petr Čech sa stal hviezdou zápasu
Na snímke zľava
Foto
Zvolen sa presadil na ľade nováčika, Slovan zastavil rozbehnutú Detvu
Nemecká
Merkelová a Macron sa zhodli: Vojna v Sýrii nás môže ohroziť
Mali byť obeťami
Tri mladučké ruské sestry znásilňoval vlastný otec: Krvavá pomsta kladivom a nožom
Maďarskí
Rusi sa tešia z postupu na EURO, Maďari zvládli zápas s Azerbajdžanom
Tréner Hapal
Hapal proti Paraguaju poriadne zamiešal zostavu: Nastúpi rozlúčkové trio hneď na úvod?
Bojovníci
Aktualizované
Sýria sa začala brániť: Na sever krajiny tiahne vládna armáda
Tajfún si
Aktualizované
Povolali armádu: Japonci evidujú už 33 obetí tajfúnu