Sobota 23. 10.
Alojzia
17.04.2017 10:00 | Tip od Vás | Zahraničie

Slovenský Indiana Jones sa vybral do Iránu: Že tam objaví práve ICH, nečakal ani on sám!

Prvá návšteva s prekvapivým výsledkom! Košickí vedci na čele s Martinom Kundrátom (47), ktorý odhalil už 7 nových druhov dinosaurov, majú za sebou historicky prvú slovensko-iránsku paleontologickú expedíciu.

V nehostinných podmienkach ázijskej púšte a hôr sa im podarilo objaviť stopy pravekého života. Našli dokonca aj pozostatky dravých dinosaurov, medzi nimi aj predchodcov legendárneho Tyrannosaura rexa. Po tomto úspechu plánujú v slovensko-iránskom výskume pokračovať ešte niekoľko rokov.

Dvojtýždňová expedícia košických vedcov v Iráne dopadla nad ich očakávania. Podarilo sa im nadviazať kontakty s tamojšími kolegami i odkryť vzácne praveké fragmenty. „Navštívili sme päť rôznych paleo-ekosystémov z obdobia jury a kriedy,“ hovorí paleontológ Martin Kundrát (47) z Centra interdisciplinárnych biovied Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika.

Fotogaléria
5
fotiek v galérii

Predkovia T-Rexa

Slovenský Indiana Jones našiel spoločne s Jurajom Janočkom z Technickej univerzity Košice mnohé stopy po činnosti pravekých organizmov, medzi ktorými nechýbali ani dinosaury. „V Kermáne a v blízkosti Širázu sa podarilo objaviť pozostatky kostí a zubov z obdobia druhohôr,“ vysvetľuje Kundrát. Našli aj miesta, kde pravdepodobne žili vodné obry. „V morských usadeninách sa v období jury nachádzali morské plazy, obrovské dravé monštrá plesiosaury. Pozostatky v kontinentálnych sedimentoch naznačujú, že tam žili dravce, ktoré boli predkami dinosaurov ako známy Tyrannosaurus rex,“ prezradil ďalej paleontológ.

Otvoriť galériu

Nálezy musia po plánovanom prevoze z Iránu s kolegami detailne preštudovať, aby presne určili, či ide o doteraz známe druhy dinosaurov. V slovensko-iránskych expedíciách chcú pokračovať ešte niekoľko rokov, aby poodhalili tajomstvo evolúcie života na Zemi. „Rozpadom superkontinentu Pangea vznikli v druhohorách masy Laurázia a Gondwana. Irán je tvorený z hornín oboch kontinentov. Po milióny rokov bol ostrovným laboratóriom, na ktorom si evolúcia písala vlastný scenár. Chceme pochopiť, aké sú možnosti evolúcie života v takomto izolovanom ekosystéme a ako sa tu život spamätával po zrážke Zeme s asteroidom,“ dodal Kundrát.

{{ poll.title }}
Ďakujeme za Váš hlas
{{ question.text }}
{{ answer.text }}
{{ poll.type == 'percent' ? answer.percent + '%' : answer.votes }}
Kontaktný formulár
(údaje vo formulári budú slúžiť na kontaktovanie v prípade výhry)
* Povinné otázky
Ďakujeme za vyplnenie dotazníka.

Autor: Novy Cas, ee

Ohnivá dráma pri Zvolene: Dvojposchodová chata zhorela do tla! Hrozivé zábery
Trúfalosť tohto šoféra vás dvihne zo stoličiek! Sledujte nákladné auto: To čo robí?!
Bayern suverénne sfúkol Hoffenheim: Hertha s Pekaríkom zdolala Borussiu
Skvelá správa! Záchranári našli nezvestnú ženu (34): Bola v bezvedomí
V 11. kole očkovacej lotérie nechýbala dráma: Výhru Dominiky takmer ovplyvnila babička, aj teraz smola na záver!
Spartak sa dotiahol na Slovan: Ružomberok natiahol sériu bez prehry
Čierna Hora udelila azyl ruskému magnátovi: Moskva ho hľadá kvôli účasti na vraždách
Britney Spears po zrušení poručníctva nezaháľa: Speváčka chystá ďalší životný krok
Dráma na východe Afganistanu: Pri útoku na Taliban zahynuli civilisti, medzi obeťami je aj dieťa
Mala pozdvihnúť maďarský tenis: Namiesto toho púta pozornosť sexi fotkami!
Aktualizované
Poplach v Nigérii: Ozbrojenci zaútočili na väznicu, oslobodili vyše 800 trestancov!
Mexiko je v pozore: Tropická búrka Rick už zosilnela na hurikán, môže tvrdo udrieť