Nultý obchvat okolo Bratislavy od Ivanky po Jarovce má konečne reálne tvary a dokončiť by ho mali v roku 2020. Časť trasy diaľnice D4 pritom povedie aj ponad Dunaj a cez chránené územia Natura 2000. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť zabrané územie vykompenzujú takmer 9,7 miliónmi eur.
Ekologický záujem je v úzadí, pretože výstavba úseku diaľnice D4 Jarovce a Ivanka pri Dunaji má naliehavý vyšší verejný záujem, ako je ochrana prírody. Rozhodla tak v stredu vláda na podnet ministerstva životného prostredia. Takzvaný nultý obchvat by mal významne pomôcť doprave v Bratislave. „Keďže stavba obchvatu na diaľnici D4 bude mať nepriaznivý vplyv na integritu chránených území prírody európskeho významu, môže byť povolená len za podmienky realizácie siedmich kompenzačných opatrení,“ vysvetľuje hovorca ministerstva životného prostredia Maroš Stano. Medzi takmer 10-miliónové kompenzácie patrí výsadba 20 hektárov lesa v Čunove a Rusovciach a 30 hektárov trávnatých plôch v Kalinkove a Podunajských Biskupiciach. Taktiež prepoja Biskupické rameno s Dunajom a tiež zabezpečia ochranu súčasných lesných porastov.
Realizáciu opatrení na zmiernenie vplyvu stavby a zachovanie niektorých vtáčích druhov má na starosti Národná diaľničná spoločnosť. Ministerstvo dopravy chce diaľnicu financovať cez PPP projekty. „Financovanie prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva sa v súčasnosti javí ako jediné reálne riešenie,“ prezradil hovorca ministerstva Martin Kóna s tým, že vláde návrh projektu predložia do konca roka a koncesionára vyberú do konca roka 2015. Stavebné práce by sa mali začať na prelome rokov 2015 a 2016. „Samozrejme, môžu sa vyskytnúť komplikácie pri verejnom obstarávaní či vysporiadaní pozemkov, ktoré by proces mohli spomaliť,“ uzatvára Kóna.