Ozvláštnenie akustických hlásení, ktorý prichádza po takmer štvrťstoročí, prináša významné rozšírenie možností aj flexibilitu pri vytváraní nových zvukov. Dopravný podnik Bratislava (DPB) týmto ešte viac zdokonaľuje svoj informačný systém patriaci k svetovej špičke. Vozidlá DPB obsluhujú 605 zastávok a nahrávanie pôvodných hlásení bolo časovo aj technologicky náročné. Všetky nové nahrávky museli byť presne zladené s už predchádzajúcimi hláseniami. Dôležité bolo kontrolovať nielen tóninu a rýchlosť ale napríklad aj náladu.
Každá nahrávka prechádzala úpravou – odstránením šumu či tichými miestami na začiatku a konci hlásenia. „Bola to, slovami klasika, spanilá jazda. Mne sa to páčilo a myslím, že aj verejnosť a cestujúci boli spokojní. Je to osožná práca, ktorá pomáha cestujúcim,“ vraví Ľubica Tvarožková.
V prípade hlásení využívajúcich umelú inteligenciu (AI) je celý proces omnoho jednoduchší, keďže vygenerované zvuky sú z hľadiska hlasových vlastností úplne rovnaké. Stačí len overiť správnu výslovnosť jednotlivých zastávok, najmä pri neštandardných slovách. „Nový hlas MHD sme vybrali testovaním rôznych softvérov, z ktorých sme zvolili ten s najlepšou výslovnosťou slovenských názvov nielen v slovenčine, ale aj v angličtine,“ uviedol hovorca dopravného podniku Jozef Vozár. Ako dodal, potom bol tento hlas testovaný aj priamo vo vozidlách, kvôli overeniu, že hlásenia sú zrozumiteľné aj pri bežnom hluku v premávke. „Aj toto testovanie nám ukázalo, že rýchlosť nasadenia nahrávok do vozidiel sa dnešným dňom skracuje z dní na hodiny,“ vysvetlil.