"Tresty učia spoliehať sa mladistvých na kontrolujúcu autoritu dospelých. Učia správať sa 'dobre' len preto, aby sa vyhli trestu. Dávaním trestov nepodporíme rozvoj ich svedomia, vnútornú motiváciu pre správne veci, snahu robiť správnu vec z presvedčenia a robiť správne rozhodnutia. Neučíme mladých ľudí kriticky rozmýšľať nad situáciou a dôsledkami vlastného správania či preberať zodpovednosť za svoje činy," vysvetlili psychologičky.
Viac ako sankcie preferujú odborníčky podporu prevencie, či už v škole, školských zariadeniach a aj doma. "Preventívne aktivity by mali byť cielené, veku primerané a postavené na vedeckých základoch. Dnes už vieme, že nestačí prednáška v škole alebo jednorazová beseda s policajtom, ale multidisciplinárny komplex informácií a zručností poskytovaný nielen deťom, ale aj rodičom, rodinám," dodali.