Ministerstvo školstva, ktoré vedie Ján Horecký, proti zákonu neprotestuje. „Navrhovaný sankčný systém nemá byť odstrašujúci, ale, naopak, motivačný s cieľom neprichádzať o časť príjmu zo strany zákonného zástupcu dieťaťa, ale snažiť sa nezanedbávať povinnú výchovu a vzdelávanie detí,“ odvoláva sa rezort na dôvodovú správu zákona poslancov OĽaNO. Združenie miest a obcí Slovenska tvrdí, že sú skôr za prevenciu ako represiu.
„Ak si uvedomíme, že drvivá väčšina detí, ktoré majú problém so školskou disciplínou, sú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, chudobné deti, tak si musíme povedať aj B, že ak im dáme pokutu, tak minimálne 30 eur znamená aj nákup na celý víkend,“ hovorí za ZMOS Michal Kaliňák. „Najbližšie mesiace, keď tento zákon bude platiť v praxi, ukážu, že toto riešenie reálne nepomáha vôbec nikomu, ale vieme prstom ukázať, komu všetkému ublíži,“ uzatvára Kaliňák.
Neviem si to predstaviť
Júlia Čurillová, riaditeľka ZŠ v Bystranoch
Vždy je lepšie robiť preventívne než represívne opatrenia, teda za predpokladu, že by školy na to mali personálne kapacity. Ak dôjde k represii, tak môže nastať nevymožiteľnosť pokuty alebo ak sa aj vymôže, tak to zhorší sociálnu situáciu rodín, pretože sa to bude týkať tých najchudobnejších. Litera zákona obci hovorí, že pokutu udeliť musí, no ak je to človek, ktorý žije zo 40 € a 30 € má zaplatiť, tak si to neviem predstaviť, pre nich je to obrovský peniaz. Najviac by mi pomohlo, keby konečne niekto z ministerstva zrušil možnosť rodičom zneužívať a nadužívať 5 dní voľna, ktoré môže udeliť, pretože nemáme možnosť skontrolovať zdravotný stav.
Nedomyslený nápad
Tím pre rozvoj školy, ZŠ Plavecký Štvrtok
Podľa nášho názoru je to nedomyslený nápad. Vychádzame zo skúseností našej školy. Naozaj tým pomôžeme vzdelávaniu? Čo prípady, keď matka samoživiteľka musí skoro ráno do práce a dieťa zaspí? Nebudeme tým deti a rodičov učiť klamať o dôvodoch absencie? A potom: kto rozhodne, komu dať pokutu 30 eur a komu 300 eur? Myslelo sa na množstvo času, ktoré to bude stáť školy a obce, myslelo sa na nevymožiteľnosť pokút v sociálne znevýhodnených prostrediach? Podľa nás je kľúčové pozitívne školské prostredie a dôvera. Nemalo by väčší zmysel, keby školy dostali reálnu možnosť rozšíriť svoj dosah na dochádzku inak - pozitívne? Napríklad, keby dostali možnosť zamestnať sociálnych pedagógov? To by bola investícia, ktorá by sa určite spoločnosti bohato vrátila.