Za najväčší problém, čo sa podľa neho aj v minulosti potvrdilo, považuje, keď je starosta alebo primátor z jednej politickej strany a väčšina zastupiteľstva je z inej politickej strany. "Primátor alebo starosta bol akoby v opozícii zastupiteľstvu a opačne," hovorí Jahelka. Takáto situácia nie je dobrá, keďže neprechádzajú návrhy, je cítiť napätie, prípadne sa využívajú obštrukcie.
Ak je zastupiteľstvo politicky jednoliate, zároveň také, aký je starosta alebo primátor, môže to byť podľa politológa dobré v tom, že jednotlivé návrhy prechádzajú rýchlo a bez obštrukcií. Zároveň však podľa neho nie je na škodu, ak sú v zastupiteľstve zastúpené viaceré politické strany alebo rôzne názorové skupiny. "Nastáva kontrola navzájom a zároveň predstavitelia prichádzajú s rôznorodými nápadmi, o ktorých je možné diskutovať. Čiže sa prináša viacero pohľadov i nápadov," približuje.
V prípade malých obcí je podľa politológa jedno, z akej strany starosta alebo zastupiteľstvo pochádzajú. Ľudia sa navzájom poznajú a veci sa zvyknú riešiť pragmaticky, nie na základe politických príslušností. Napätia medzi starostom alebo primátorom a zastupiteľstvom sa skôr objavujú podľa neho väčších mestách alebo v mestských častiach.