Nedostatočná sústredenosť či obyčajný preklep vás totiž môžu nadobro pripraviť o časť vašich tvrdo vydretých peňazí. Pre náhodnú chybu sa tak z nás nevedomky stávajú neplatiči alebo darcovia peňazí niekomu inému. Ak totiž odošlete peniaze na nesprávny, no existujúci účet, môžete sa pri vrátení peňazí spoliehať len na dobrú vôľu príjemcu alebo neskôr na súd. Aké sú naše najčastejšie chyby pri bankových platbách a ako ich riešiť? Nový Čas vám spolu s odborníkmi poradí.
1. Zadali ste zlé číslo účtu
Ak zadáte nesprávne číslo účtu, môžu nastať dve situácie:
- Platbu zašlete na neexistujúce číslo účtu, a preto vám bude vrátená späť na váš účet
- číslo účtu, ktoré ste uviedli, existuje a platba bude pripísaná na tento účet v zmysle vami zadaných inštrukcií
- V druhom prípade môžete požiadať svoju banku o sprostredkovanie vrátenia chybnej platby od klienta, na ktorého účet ste peniaze poslali. „Banka prevezme vašu žiadosť a odošle ju do banky príjemcu. Banka človeka, ktorému ste peniaze odoslali, ho bude kontaktovať a on musí s vrátením peňazí súhlasiť,” vysvetľuje Zuzana Eliášová, hovorkyňa ČSOB.
- Ak s tým nesúhlasí, jeho banka poskytne jeho identifikačné údaje vašej banke a tá ich posunie vám. Za sprostredkovanie vrátenia platby (nezávisle od toho, či sa vám peniaze skutočne vrátia) si banka účtuje poplatok 16,50 € + skutočné náklady pri platbe do zahraničia. Dôvodom je náročná komunikácia, ktorá musí prebehnúť medzi bankami.
2. Zadali ste zlý variabilný symbol
Nesprávne zadanie variabilného symbolu prípadne jeho úplné vynechanie vám môže spôsobiť problémy.
- Využíva sa najmä pri identifikácii platieb za služby operátorov, bývanie či dodávateľom energií.
- Ak ho zadáte nesprávne,vaše peniaze síce spoločnosti na účet prídu, ale nebude ich schopná identifikovať, a vy tak budete figurovať ako dlžník, pretože poskytovateľ služby nebude vedieť rozoznať, odkiaľ peniaze prišli. „Pokiaľ platba príde s nesprávnym variabilným symbolom, snažíme sa ju identifikovať podľa údajov o platbe, ktoré máme k dispozícii. Platbu dohľadávame podľa bankového účtu príkazcu platby, podľa názvu účtu, prípadne podľa podobných hodnôt variabilného symbolu a názvu účtu. Ak sa nám platbu nepodarí identifikovať, vrátime ju späť na účet príkazcu do 48 hodín,“ vysvetľuje Alexandra Piškunová z Orangeu.
- Neidentifikovateľné platby realizované vkladom alebo peňažným poštovým poukazom zostávajú na objasňovacom zozname dovtedy, kým platiteľ nepožiada o vrátenie alebo priradenie platby. Ak ste uviedli nesprávny variabilný symbol a hneď ste si to uvedomili, kontaktujte zákaznícku linku spoločnosti, kde vám s vaším problémom pomôžu.
3. Máte nedostatok peňazí na účte
- Ak nemáte dostatok peňazí na účte, platba nie je vykonaná.
- O nezrealizovanej platbe môže byť klient okamžite informovaný, a to mailom alebo prostredníctvom SMS, ak máte aktivovanú túto službu. Tak získate dostatok času na doplnenie peňazí na účte, aby sa mohla platba realizovať.
- „Banka totiž nezruší platbu okamžite, snaží sa ju odoslať ešte počas ďalších (2 alebo viacerých, v závislosti od banky) pracovných dní po tom, čo ste zadali príkaz na úhradu,“ vraví Eliášová.
- Ak nemáte dostatok peňazí, môžete banku požiadať o poskytnutie povoleného prečerpania.
4. Poslali ste inú sumu
Pri posielaní peňazí môžu nastať 2 situácie:
- Poslali ste na účet menej, ako ste mali – vtedy je najvhodnejšie urobiť ďalšiu platbu a zvyšok peňazí doposlať. „Nezabudnite kontaktovať príjemcu peňazí a oznámiť mu, že mu očakávaná suma príde vo dvoch platbách. Ak ste však posielali peniaze na poslednú chvíľu, môže sa vám stať, že budete musieť platiť penále z omeškania, pretože príjemca vám čiastočnú úhradu nemusí uznať,“ radí Naďa Urbanová z Prima banky.
- Poslali ste príjemcovi viac peňazí – kontaktujte príjemcu a požiadajte ho, aby to, čo ste zaplatili navyše, vrátil. V prípade, že by s tým nesúhlasil, kontaktujete svoju banku a postup je podobný ako pri zadaní zlého čísla účtu.
5. Nestihli ste termín platby
- Ak ste z nejakého dôvodu nestihli niekomu poslať peniaze, kontaktujte toho, komu boli určené a dohodnite sa s ním na ďalšom postupe. Je totiž možné, že vám za každý deň meškania bude účtovať aj sankčné poplatky.
- „Ak uhrádzate nejaké platby pravidelne, napr. nájom, účty za elektrinu či splátky hypotéky, mali by ste pouvažovať nad trvalým príkazom alebo povolením na inkaso,” vysvetľuje Naďa Urbanová z Prima banky. Platby tak odídu automaticky a vždy včas, čím sa vyhnete nepríjemnostiam v podobe sankcií z omeškania.
6. Stratili ste údaje do internet bankingu
- Hneď, ako zistíte, že nemáte svoje prístupové údaje či už z dôvodu ich straty, alebo odcudzenia, kontaktujte svoju banku a požiadajte o zablokovanie prístupu.
- Včasné zablokovanie prístupu môže zabrániť prípadným neoprávneným pohybom na vašom účte.
- „Nemusíte kvôli tomu ísť priamo do banky, stačí, ak vašu požiadavku vyslovíte telefonicky. Po tom, čo si banka overí vaše údaje, prístup na účet vám zablokuje,“ vraví Urbanová.
- Následne by ste mali v pobočke banky požiadať o vydanie nových bezpečnostných údajov.
7. Neodkladáte si doklady o platbách
- Aj keď sa vám zdá, že váš byt je plný účteniek či dokladov o zaplatení, v niektorých prípadoch by ste nemali byť leniví uchovávať si ich.
- V prípade, že ju od vás vyžaduje príjemca (napr. cestovka môže požiadať doklad o úhrade a až na základe toho vám zarezervuje dovolenku), urobte si vždy kópiu, ktorá vám zostane až dovtedy, kým nedostanete daný tovar alebo službu.
- „Ak prijímateľovi ako doklad o platbe nestačí kópia príkazu na úhradu, banka vám za poplatok môže vydať aj potvrdenie o platbe,“ vysvetľuje Naďa Urbanová z Prima banky.