Omer N zaregistrovali podľa ministerstva dopravy na Slovensku 17. apríla tohto roku na žiadosť firmy San-Mar Denizcilik z tureckého Istanbulu. „Spomínaná spoločnosť má u nás registrované ešte tri lode,“ uviedol hovorca ministerstva Marián Jánošík.
Na otázku, prečo si u nás zahraničné spoločnosti registrujú
lode, však ministerstvo neodpovedalo. Informácie nemá ani Telekomunikačný
úrad. „To už nie je otázka pre nás,“ povedal jeho hovorca Roman Vavro. Podľa informácií Nového Času je to však najmä z dôvodu, že je to lacnejšie a jednoduchšie v porovnaní s námornými veľmocami. „K najlukratívnejším
zástavám patrí napríklad britská,“ povedal Novému Času námorník
s 30-ročnými skúsenosťami. „Slovensko je však veľmi lacné a povolenie na registráciu sa tu vybavuje ľahšie,“ uviedol námorník.
Prepravné spoločnosti so slovenskými loďami ušetria aj inak. „Pri vstupoch do prístavov sa pri
platení poplatkov ber ie okrem iného do úvahy aj zástava, pod ktorou sa loď plaví.
S našou je to o niečo lacnejšie,“ prezradil nám náš zdroj. Nevýhodou však môže
byť, že „pri výbere poradia vstupu sa uprednostňujú lode s lukratívnejšími zástavami, teda z krajín námorných veľmocí“. Slovenská republika registruje
vyše 60 námorných lodí. Najnižšia registračná sadzba je od 50 000 do 80 000 Sk.
Prečo sa u nás registrujú zahraničné lode? Spoločnosti chcú ušetriť
BRATISLAVA/KODAŇ - Polovica lodí na svete je registrovaná
v cudzích krajinách. Dôvodom je šetrenie
nákladov a vyhýbanie sa daňovým odvodom prepravných
spoločností, ktorých lode sa plavia pod
zástavami cudzích krajín - ako aj potopená Omer N
s tureckou posádkou pod slovenskou zástavou.
Podľa informácií Nového Času si zahraničné firmy
registrujú na Slovensku lode, pretože je to lacné.