Svetlá na autách už nie sú tým, čím bývali kedysi. Predtým ste presne vedeli, ktoré svetlá svietia a mali ste nad nimi plnú kontrolu. V nových automobiloch sú svetlá automatické, u mnohých značiek na palubovke nesvietia príslušné ikony a automatika nemusí vždy spoľahlivo rozpoznať skutočnú viditeľnosť. Spravili výrobcovia krok vzad?
ČÍTAJTE VIAC: Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!
Slovenskí motoristi často robia chybu, že počas zníženej viditeľnosti nechávajú na vozidlách zapnuté iba denné LED svietenie, čím ohrozujú seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Za nesprávne použitie svetiel udeľujú policajti pokutu v blokovom konaní vo výške do 50 eur, prípadne viac v závislosti od situácie. Službukonajúci policajt vám okrem pokuty za nesprávne použitie svetiel môže udeliť aj ďalšie pokuty, ktoré priamo súvisia s nesprávnou či nebezpečnou prevádzkou vozidla.
Pojem „neznížená neviditeľnosť“
Poznáme klasické halogénové žiarovky, xenónové svetlá, denné LED pásy, Full LED svetlomety, postupnej popularizácie sa dočkáva aj laser s možnosťou grafickej projekcie. Avšak bez ohľadu na to, akú technológiu svietenia automobil využíva, počas dňa musí svietiť stretávacími svetlami a zároveň platí, že za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá (napr. aj LED pásy), ak ich má. Tak to uvádza Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z.
Pojem „za nezníženej viditeľnosti“ je pritom kľúčový, pretože určuje hranice použitia denných svetiel. Nezáleží na tom, či je zima alebo leto. Ak počas dňa v akomkoľvek ročnom období klesne viditeľnosť, napríklad začne pršať alebo snežiť, je povinnosťou vodiča dbať na svietenie stretávacími, prípadne aj hmlovými svetlami. Denné svetlá totiž nesvietia vzadu, odtiaľ je vozidlo prakticky neviditeľné a spredu v hmle takisto.
Problém môžu spôsobiť vozidlá s automatickým systémom osvetlenia: automatické svetelné senzory nemusia spoľahlivo rozpoznať, že práve sneží a ponechávajú zapnuté iba denné svietenie, ktoré je pri prípadnej policajnej kontrole dôvodom na udelenie pokuty. Podľa senzorov je totiž okolitého svetla dostatok, tak ponechávajú zapnuté iba LED pásy. Za zníženej viditeľnosti je preto vodič povinný zapnúť stretávacie svetlá a prípadne aj tie hmlové manuálne.
Je nevyhnutné uvedomiť si, že osvetlenie automobilu slúži nielenjeho vodičovi, ale aj ostatným účastníkom premávky, aby ho videli z dostatočne veľkej vzdialenosti.
Vodiči by nemali zabúdať, že počas silnejšieho dažďa, sneženia a/alebo hmly nesmú byť na aute zapnuté iba denné svietenie alebo LED pásy denného svietenia, ale plnohodnotné stretávacie svetlomety. V prípade silného dažďa musí vodič zapnúť aj hmlové svetlá, zadné či predné podľa potreby. Silný dážď sa považuje za podstatu takzvanej zníženej viditeľnosti, rovnako ako napríklad hmla.
Zákon tiež hovorí, že počas zníženej viditeľnosti nemôže vodič odstaviť auto na cestách I. triedy mimo na to vyznačených miest.
Automatické denné svetlá počas jesene a zimy
Moderné automobily sú vybavené denným svietením prevažne už v základnej výbave, pričom voľba správneho režimu osvetlenia je automatická. Vodič má síce možnosť ovplyvniť typ osvetlenia a nemá možnosť vozidlo „zneviditeľniť“ úplným vypnutím exteriérového osvetlenia. Napríklad LED pásy sú skvelé počas dňa s dobrou viditeľnosťou, avšak počas dažďa a sneženia sú doslova neviditeľné.