Nedeľa 14. 8.
Mojmír
16.09.2008 13:30 | Správy | Zaujímavosti

Vedci vynašli liek na Alzheimerovu chorobu!

BRATISLAVA – Trpí ňou viac ako 35 miliónov ľudí na celom svete, ale medzinárodný tím špičkových odborníkov im dal nádej.

Lekárom sa totiž len nedávno podarilo nájsť účinný liek na Alzheimerovu chorobu, ktorá napáda ľudský mozog. Za týmto revolučným objavom stojí aj slovenský vedec Michal Novák. Práve jemu sa podarilo odhaliť látku, ktorá nebezpečné ochorenie spôsobuje. Svet má dôvod na radosť. Tím objavil liek proti zákernej chorobe, ktorá napáda ľudský mozog.

Tento objav, ktorý má názov Rember, sa výrazným spôsobom spája aj so Slovenskom. Liečba je totiž založená na vedeckej teórii, ktorú pred 20-imi rokmi formulovali britskí a slovenskí vedci. Jedným z nich je vedecký pracovník SAV prof. Michal Novák, ktorý v súčasnosti patrí k najvýznamnejším odborníkom na toto ochorenie vo svete.

Pôvodca ochorenia
Novák zistil, že alzheimera zrejme vyvoláva proteín tau, ktorý pri ochorení zmení štruktúru a začne komunikovať s „nesprávnymi“ bielkovinami. Okrem toho blokuje aj svojich „zdravých bratov“, čo má za následok vážne poruchy pamäti. Podľa vedcov no- voobjavený liek tomuto proteínu bráni v činnosti.

Posledná skúška
V súčasnosti liek, ktorý je zatiaľ vo forme skúšobných tabletiek, prešiel prvou aj druhou fázou skúšok a čaká ho posledná, podľa lekárov najnáročnejšia. „Ak všetko pôjde ako má, tak k pacientom by mohol doraziť už o štyri roky,“ uviedol Novák. Testovaniu novej liečby sa podrobilo 321 pacientov trpiacich na toto Alzheimerova choroba Po dlhých 19 mesiacov užívania revolučného lieku sa ich stav vôbec nezhoršil.

Trénujte si pamäť
Na Slovensku je približne 50 000 pacientov, ktorí sa liečia na Alzheimerovu chorobu. Novák tvrdí, že dôležité je zúčastňovať sa spoločenského života. „Pacient potrebuje byť v živom a komunikatívnom prostredí,“ uviedol.

Preventívnym prostriedkom proti poruchám mozgu je jeho neustály tréning, ktorý udržiava mozog aktívny. Nesnažte sa preto všetko ukladať do pamäte počítača či telefónu, ale niečo uložte aj do tej svojej.

225267

POSILŇUJTE SI PAMÄŤ
Posilňujte si pamäť Najlepšou obranou proti Alzheimerovej chorobe je neustále precvičovať si mozog. Liečebná pedagogička Mária Čunderlíková radí, ako si udržať pamäť sviežu a aktívnu:

Pozitívny postoj - vyhýbajme sa vetám: „Ja som nikdy nemal dobrú pamäť.“ Náš postoj ovplyvňuje naše schopnosti - aj pamäťové.

Sústredenosť, koncentrácia - čím sústredenejší sme pri prijímaní informácií, tým lepšie si ich zapamätáme.

Výber informácií - nezaťažujme si myseľ zbytočnosťami. Vyberajme si len to podstatné.

Intelektuálna zvedavosť
- myslieť na úroveň vzdelania znamená tiež zlepšovať si pamäť.

Vyhýbajte sa stresu - úzkosť a stres prispievajú k problémom s pamäťou. Doprajte si odpočinok, ak máte pocit, že vaša pamäť nefunguje.

Fyzická aktivita - pri fyzickom pohybe sa zlepší okysličenie mozgových buniek a ich funkcia. Dôležitou potravou neurónov je totiž kyslík.

Precvičovanie pamäti - riešte krížovky alebo hrajte scrabble. Účinnou metódou na precvičovanie pamäti je aj štúdium cudzích jazykov.

Autor: © Nový Čas

Milan Krajniak sa vyšantil na kolotočoch: Tak šťastného ste ministra ešte nevideli!
Prepravcovia v Nemecku sa pripravujú na najhoršie: Odborníci nevedia zaručiť dobré správy
Aktualizované
Na Taiwan dorazila ďalšia posádka z Ameriky: Príde ďalšia reakcia Číny?!
Dodržal, čo sľúbil: Roger Federer nádherným gestom rozplakal svojho malého fanúšika
Andrej Danko sa na festivale dostal k mikrofónu: Západ si z nás robí dojné kravy
Rodinná turistika sa zvrhtla na drámu: Rodič spadol spolu s dieťatkom v nosiči!
Peter Marcin žiari šťastím ako nikdy predtým: Splnený sen, po ktorom dlho túžil!
Masívny výbuch skladu s pyrotechnikou! Desivé zábery z miesta činu
Moskva mala utrpieť značné straty: Ukrajinská armáda tvrdí, že vyradila už pätinu ruských jednotiek
Blíži sa koniec trénerského velikána: Carlo Ancelotti prezradil, kedy sa poberie do dôchodku
Boris Kollár netají obavy z toho, čo bude nasledovať: Bude to ešte ostré!
AktualizovanéFoto