16.09.2008, 13:30 | Správy | Zaujímavosti

Vedci vynašli liek na Alzheimerovu chorobu!

BRATISLAVA – Trpí ňou viac ako 35 miliónov ľudí na celom svete, ale medzinárodný tím špičkových odborníkov im dal nádej.

Lekárom sa totiž len nedávno podarilo nájsť účinný liek na Alzheimerovu chorobu, ktorá napáda ľudský mozog. Za týmto revolučným objavom stojí aj slovenský vedec Michal Novák. Práve jemu sa podarilo odhaliť látku, ktorá nebezpečné ochorenie spôsobuje. Svet má dôvod na radosť. Tím objavil liek proti zákernej chorobe, ktorá napáda ľudský mozog.

Tento objav, ktorý má názov Rember, sa výrazným spôsobom spája aj so Slovenskom. Liečba je totiž založená na vedeckej teórii, ktorú pred 20-imi rokmi formulovali britskí a slovenskí vedci. Jedným z nich je vedecký pracovník SAV prof. Michal Novák, ktorý v súčasnosti patrí k najvýznamnejším odborníkom na toto ochorenie vo svete.

Pôvodca ochorenia
Novák zistil, že alzheimera zrejme vyvoláva proteín tau, ktorý pri ochorení zmení štruktúru a začne komunikovať s „nesprávnymi“ bielkovinami. Okrem toho blokuje aj svojich „zdravých bratov“, čo má za následok vážne poruchy pamäti. Podľa vedcov no- voobjavený liek tomuto proteínu bráni v činnosti.

Posledná skúška
V súčasnosti liek, ktorý je zatiaľ vo forme skúšobných tabletiek, prešiel prvou aj druhou fázou skúšok a čaká ho posledná, podľa lekárov najnáročnejšia. „Ak všetko pôjde ako má, tak k pacientom by mohol doraziť už o štyri roky,“ uviedol Novák. Testovaniu novej liečby sa podrobilo 321 pacientov trpiacich na toto Alzheimerova choroba Po dlhých 19 mesiacov užívania revolučného lieku sa ich stav vôbec nezhoršil.

Trénujte si pamäť
Na Slovensku je približne 50 000 pacientov, ktorí sa liečia na Alzheimerovu chorobu. Novák tvrdí, že dôležité je zúčastňovať sa spoločenského života. „Pacient potrebuje byť v živom a komunikatívnom prostredí,“ uviedol.

Preventívnym prostriedkom proti poruchám mozgu je jeho neustály tréning, ktorý udržiava mozog aktívny. Nesnažte sa preto všetko ukladať do pamäte počítača či telefónu, ale niečo uložte aj do tej svojej.

225267

POSILŇUJTE SI PAMÄŤ
Posilňujte si pamäť Najlepšou obranou proti Alzheimerovej chorobe je neustále precvičovať si mozog. Liečebná pedagogička Mária Čunderlíková radí, ako si udržať pamäť sviežu a aktívnu:

Pozitívny postoj - vyhýbajme sa vetám: „Ja som nikdy nemal dobrú pamäť.“ Náš postoj ovplyvňuje naše schopnosti - aj pamäťové.

Sústredenosť, koncentrácia - čím sústredenejší sme pri prijímaní informácií, tým lepšie si ich zapamätáme.

Výber informácií - nezaťažujme si myseľ zbytočnosťami. Vyberajme si len to podstatné.

Intelektuálna zvedavosť
- myslieť na úroveň vzdelania znamená tiež zlepšovať si pamäť.

Vyhýbajte sa stresu - úzkosť a stres prispievajú k problémom s pamäťou. Doprajte si odpočinok, ak máte pocit, že vaša pamäť nefunguje.

Fyzická aktivita - pri fyzickom pohybe sa zlepší okysličenie mozgových buniek a ich funkcia. Dôležitou potravou neurónov je totiž kyslík.

Precvičovanie pamäti - riešte krížovky alebo hrajte scrabble. Účinnou metódou na precvičovanie pamäti je aj štúdium cudzích jazykov.

Diskusia / 0
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Stopa patrila dinosaurovi dlhému okolo 7 metrov.
Marie hľadala na pláži mušle netušiac, čo ju tam čaká: Z detailu na fotke je doteraz mimo
Brazílsky prezident Jair Bolsonaro
Bolsonaro sa môže postaviť pred komisiu: Kritici poukazujú na jeho postoj voči pandémii
Britský princ Philip, manžel kráľovnej Alžbety II., zomrel v piatok 9. apríla 2021 vo veku 99 rokov.
Pre vás bol princom, pre nás bohom: Nečakané, kto smúti za Philipom († 99) dlhšie než kráľovná
Navire de guerre
Zmena plánu! USA zrušili vyslanie svojich dvoch vojnových lodí do Čierneho mora
Angela Merkelová
Merkelová reaguje na konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou: Toto si o tom všetkom myslí!
Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg
NATO a USA stiahnu vojakov z Afganistanu, Stoltenberg upozorňuje: Toto nie je koniec
Tréner FC Liverpool Jürgen Klopp (uprostred v pozadí), futbalista Liverpoolu Andrew Robertson (vľavo) a hráč Realu
Real Madrid vyradil Liverpool, do semifinále ide aj Manchester City
Iránsky najvyšší vodca ajatolláh Alí Chameneí.
Chameneí reaguje na rokovania o jadrovej dohode: Drsný odkaz svetovým veľmociam
Sputnik V
Ruskú vakcínu Sputnik V začne vyrábať ďalšia krajina: Ambiciózne plány
Najvyšší súd zbavil viny kardinála odsúdeného za krytie zneužívania detí.
Kryl Barbarin zneužívanie detí pedofilným kňazom?! Jasný verdikt francúzskeho Najvyššieho súdu
Na snímke hráči Slovana sa tešie z gólu.
Zvolen zostal v šoku: Slovanu sa v druhom zápase podaril strhujúci obrat!
Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg.
Aktualizované