Štvrtok 18. 8.
Elena, Helena
16.09.2008 13:30 | Správy | Zaujímavosti

Vedci vynašli liek na Alzheimerovu chorobu!

BRATISLAVA – Trpí ňou viac ako 35 miliónov ľudí na celom svete, ale medzinárodný tím špičkových odborníkov im dal nádej.

Lekárom sa totiž len nedávno podarilo nájsť účinný liek na Alzheimerovu chorobu, ktorá napáda ľudský mozog. Za týmto revolučným objavom stojí aj slovenský vedec Michal Novák. Práve jemu sa podarilo odhaliť látku, ktorá nebezpečné ochorenie spôsobuje. Svet má dôvod na radosť. Tím objavil liek proti zákernej chorobe, ktorá napáda ľudský mozog.

Tento objav, ktorý má názov Rember, sa výrazným spôsobom spája aj so Slovenskom. Liečba je totiž založená na vedeckej teórii, ktorú pred 20-imi rokmi formulovali britskí a slovenskí vedci. Jedným z nich je vedecký pracovník SAV prof. Michal Novák, ktorý v súčasnosti patrí k najvýznamnejším odborníkom na toto ochorenie vo svete.

Pôvodca ochorenia
Novák zistil, že alzheimera zrejme vyvoláva proteín tau, ktorý pri ochorení zmení štruktúru a začne komunikovať s „nesprávnymi“ bielkovinami. Okrem toho blokuje aj svojich „zdravých bratov“, čo má za následok vážne poruchy pamäti. Podľa vedcov no- voobjavený liek tomuto proteínu bráni v činnosti.

Posledná skúška
V súčasnosti liek, ktorý je zatiaľ vo forme skúšobných tabletiek, prešiel prvou aj druhou fázou skúšok a čaká ho posledná, podľa lekárov najnáročnejšia. „Ak všetko pôjde ako má, tak k pacientom by mohol doraziť už o štyri roky,“ uviedol Novák. Testovaniu novej liečby sa podrobilo 321 pacientov trpiacich na toto Alzheimerova choroba Po dlhých 19 mesiacov užívania revolučného lieku sa ich stav vôbec nezhoršil.

Trénujte si pamäť
Na Slovensku je približne 50 000 pacientov, ktorí sa liečia na Alzheimerovu chorobu. Novák tvrdí, že dôležité je zúčastňovať sa spoločenského života. „Pacient potrebuje byť v živom a komunikatívnom prostredí,“ uviedol.

Preventívnym prostriedkom proti poruchám mozgu je jeho neustály tréning, ktorý udržiava mozog aktívny. Nesnažte sa preto všetko ukladať do pamäte počítača či telefónu, ale niečo uložte aj do tej svojej.

225267

POSILŇUJTE SI PAMÄŤ
Posilňujte si pamäť Najlepšou obranou proti Alzheimerovej chorobe je neustále precvičovať si mozog. Liečebná pedagogička Mária Čunderlíková radí, ako si udržať pamäť sviežu a aktívnu:

Pozitívny postoj - vyhýbajme sa vetám: „Ja som nikdy nemal dobrú pamäť.“ Náš postoj ovplyvňuje naše schopnosti - aj pamäťové.

Sústredenosť, koncentrácia - čím sústredenejší sme pri prijímaní informácií, tým lepšie si ich zapamätáme.

Výber informácií - nezaťažujme si myseľ zbytočnosťami. Vyberajme si len to podstatné.

Intelektuálna zvedavosť
- myslieť na úroveň vzdelania znamená tiež zlepšovať si pamäť.

Vyhýbajte sa stresu - úzkosť a stres prispievajú k problémom s pamäťou. Doprajte si odpočinok, ak máte pocit, že vaša pamäť nefunguje.

Fyzická aktivita - pri fyzickom pohybe sa zlepší okysličenie mozgových buniek a ich funkcia. Dôležitou potravou neurónov je totiž kyslík.

Precvičovanie pamäti - riešte krížovky alebo hrajte scrabble. Účinnou metódou na precvičovanie pamäti je aj štúdium cudzích jazykov.

Autor: © Nový Čas

Českí vedci prišli s perfektnou novinkou v boji proti zákernej chorobe: Dokážu predĺžiť prežitie!
V Prešove objavili bezvládne telo, pátranie po vinníkovi polícii nezabralo veľa času: Padlo obvinenie!
McGregor si na Malorke užíva so snúbenicou: Masáž priamo na verejnosti!
Producentka Wanda Adamík Hrycová čoskoro poriadne zaplače: Dôvod pochopí nejeden rodič!
Primátori a starostovia už vychádzajú do ulíc: Prestaneme svietiť, zvýšime poplatky za smeti aj škôlky!
Aj u našich susedov je dusno: Ako by skončili prezidentské voľby? Horúceho kandidáta v prieskume nepodržali
Nezaberajú sankcie?! Rusi zverejnili prognózu: Takýto stav ekonomiky nečakali
Výbor rozhodol o protiinflačnom balíčku, ktorý napadla Čaputová: Toto je výsledok!
Rusko má do armády verbovať aj väzňov: Aha, ako ich chcú odmeniť! Budete krútiť hlavou
Zvrat v kauze bratislavského starostu a developerov: Kusý oznámil veľkú novinu!
Quintana poprel vedomé užitie zakázanej látky: Využijem všetky možnosti na obranu