Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
16.07.2019, 11:55 | Správy | Peniaze

Slováci vyvíjajú až 2 lietajúce autá: Klein a Vaculík kedysi spolupracovali, teraz si konkurujú

Na začiatku spolupracovali, teraz sú tvrdí konkurenti. Už o pár mesiacov predstavia na Slovensku dve lietajúce autá.

Doposiaľ najznámejší je AeroMobil, ktorý pôvodne vyvíjali spoločne dizajnér Štefan Klein (59) spolu s podnikateľom Jurajom Vaculíkom (51). Po vzájomnej dohode patenty zostali v spoločnosti AeroMobil a Klein má licenciu na použitie týchto patentov.

Klein sa však po krátkej odmlke vracia s vlastným lietajúcim autom, ktoré bude mať úplne nové riešenie spôsobu transformácie z auta do lietadla.

Fotogaléria
9
fotiek v galérii

Klein predal svoj podiel v AeroMobile a s Vaculíkom sa rozišiel vzhľadom na iné predstavy o budovaní firmy a jej organizácii, a vzhľadom na smerovanie AeroMobilu do sériovej výroby. Klein sa tak na chvíľku odmlčal a prežíval ťažké obdobie, ktoré ho však naštartovalo. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v novom projekte, ktorý nazval AirCar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má určite nádej, ale, samozrejme, malo aj viaceré problémy, ktoré stále riešime. Pri vývoji som zažil aj nebezpečné situácie, keď som musel použiť nový typ záchranných systémov,“ hovorí Klein a pokračuje: „Moja nová firma pôsobí zhruba dva roky na nitrianskom letisku. Pracujeme s úplne novým konceptom, ktorý je založený na myšlienke vztlakového telesa. Niečo podobné použila NASA pri návrate kozmickej lode na Zem.“

Tím zatiaľ testoval model v mierke 1:1. Otvoriť galériu
Klein hovorí, že ak by sa prototyp úspešne zalietal, tak s podporou investorov sa môže začať jeho certifikácia a následne malosériová výroba. Stáť by mohol od 300-tisíc eur, čo už je hodnota bežného lietadla. Aký je podľa neho hlavný rozdiel medzi lietajúcimi autami? „AirCar evokuje viac športový automobil a transformujúca chvostová časť by mala zabezpečiť vysokú mieru stability a dobrú riaditeľnosť v móde lietadlo,“ dodal Klein.

Preteky s exkolegom

Jeho bývalý partner Juraj Vaculík s medzinárodným tímom pokračuje v pôvodnom projekte a taktiež finišuje do testovacej fázy. Zatiaľ čo nový AirCar je hradený zo súkromných zdrojov, AeroMobil získal podporu aj počas pôsobenia Kleina z verejných zdrojov. Nové lietajúce vozidlo by chceli mať v tíme Vaculíka hotové približne o dva mesiace. „Po montáži motora do rámu trupu a ukončení prísnych predbežných kontrol tím úspešne absolvoval prvé skúšky motorov v bratislavskom zariadení. Motor bol v minulom roku dôkladne testovaný,“ uviedol hovorca Štefan Vadocz. Novú technickú hračku chcú predstaviť na jednom zo slovenských letísk a plánujú vyrobiť limitovaný počet kusov - 500. „Tím spoločnosti v Bratislave intenzívne pracuje na dokončení ďalšieho prototypu určeného na letové testovanie. AeroMobil je zatiaľ prvým jediným lietajúcim autom na svete, ktorý požiadal agentúru o typový certifikát, ktorý umožní prevádzku a predaj vozidla,“ uzavrel.

 

AeroMobil

Projekt verzie s rotormi na krídlach Otvoriť galériu
Projekt verzie s rotormi na krídlach
Zdroj: vizualizácie aeromobil

AeroMobil používa dvojlitrový štvorvalcový benzínový motor s výkonom 300 koní. Motor sa používa na priamy pohon vozidla v letovom režime a ako generátor na výrobu výkonu pre elektrické hnacie motory na predných nápravách pre cestné použitie.

Parametre

  • Výkonnosť:max. rýchlosť 160 km/h, 0 - 100 km/h: 10 s
  • Bezpečnosť: airbagy, bezpečnostné pásy
  • Dojazd: 750 km
  • Dráha potrebná na vzlet: 15 m
  • Padákový systém: pre celé vozidlo
  • Celková transformácia do leteckého módu: menej ako 3 min.
  • Letecké rýchlosti:  360 km/h
  • Maximálny dolet: 750 km

 

AirCar

Vizualizácia so zloženými krídlami Otvoriť galériu
Vizualizácia so zloženými krídlami
Zdroj: vizualizácie aircar

Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. AirCar má siluetu dynamickej formy veľmi blízkej forme športového vozidla. Tím otestoval model v mierke 1:1 pri hmotnosti 300 kg, ktorý im dal veľmi veľa reálnych údajov. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch. AirCar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo bývalé riešenie neumožňovalo, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre AeroTaxi. „Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla,“ povedal Klein.

Predpokladané parametre

  • Výška letu: max. 3 km
  • Cestovná rýchlosť: 250 km/h
  • Spotreba: 7 l benzínu/100 km
  • Dĺžka vzletu: 350 m
  • Čas transformácie: do 120 s
  • Max. dolet: 1 000 km
  • Dĺžka vozidla: 5,3 m
Diskusia / 0
Súvisiace články:
Autor: Zuzana Šišovská, Nový Čas
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Pole pri Zelenči pripomína koncom októbra výjav ako z romantického obrazu.
Počasie na najbližšie dni: Čaká nás ešte pekná jeseň?
Na snímke špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala NAKA v Bratislave.
Aktualizované
Špecializovaný trestný súd rozhodol! Dušan Kováčik a Norbert Pakši smerujú za mreže
ažké boje v tejto oblasti prepukli opäť 27. septembra.
Arménsko a Azerbajdžan sa dohodli na novom prímerí: Podarí sa im ho tentokrát dodržať?
Úrady dostali telefonické hlásenie od osoby, ktorá sa podľa svojich slov tiež plavila na člne.
Nešťastie migrantov: Na ceste do Európy sa prevrátil čln, zahynulo minimálne 11 osôb
COVID-19 v Taliansku: Zdravotná sestra drží za ruku pacienta s ochorením Covid-19 na Jiske v nemocnici v Ríme 20
Hrozivé čísla z Francúzska: Za jediný deň prekonali hranicu 50 000 nových prípadov nákazy
Kandidáti na prezidenta USA Joe Biden a Donald Trump
Biden kritizoval Trumpa kvôli koronavírusu, ten sa len búši do hrude: Bude to za nami
Trinaco (vpravo).
Žiadne hviezdne maniére: Mladý talent Barcelony uvidel fanúšika na vozíčku, neváhal a spravil gesto
Grécko a Turecko vytvorili nástroj na deeskaláciu. (ilustračné foto)
Rušno v Lamanšskom prielive: Tankerom sa ozývali vyhrážky čiernych pasažierov
Sebastián Kóša (vpravo).
Prekonal aj slávneho Adamca: Slovenský mladík v službách Trnavy prekonal historický rekord
Na palube bolo 13 členov posádky; desať z nich sa podarilo zachrániť. (ilustračné foto)
V Azovskom mori vybuchol ropný tanker: Po nezvestných osobách pátra viac ako 200 záchranárov
Sagan má iné  predstavy o pretekaní.
Sagan má za sebou extra náročnú sezónu: Som rád, že som tu bol, dlhoval som to fanúšikom, vraví
713
Slovensko eviduje ďalšie úmrtia na COVID-19! Chorobe podľahlo už vyše 160 ľudí