Situáciu ešte zhoršili developeri, ktorí uzatvorili dva hlavné dopravné ťahy v meste a neplánujú finančnú injekciu na posilnenie spojov hromadnej dopravy, pričom v Európe sú takéto kroky celkom bežné. Kto sa teda postará o to, aby doprava v Bratislave v polovici februára neskolabovala?
Primátor: Nechceme v meste autá
Primátor Matúš Vallo síce ponúkol ako riešenie dopravných obmedzení vybudovanie záchytného parkoviska pri Cintoríne Vrakuňa, ktoré by zvýšilo kapacitu o 100 miest, no tento krok by neocenili mamičky, ktoré vozia deti do škôl, alebo ľudia smerujúci do hlavného mesta na vyšetrenia. Na parkovisku by tak bolo miesto pre 550 vozidiel, lenže tým hroziaci dopravný kolaps rozhodne neodvrátia. Magistrát však predpokladá, že verejná doprava bude predstavovať najrýchlejší spôsob prepravy na kritických úsekoch počas uzáver. Kým dnes trvá prejazd Gagarinovou ulicou v špičke približne 30 min., spoje MHD by po Gagarinovej mali prejsť aj v špičke za 6 minút. Cesta z Vrakune po Mlynské nivy trvá aj hodinu, lenže verejná doprava zvládne úsek zo zastávky Cintorín Vrakuňa po Mlynské nivy za 14 minút. „Vychádzajúc z dát, ktoré máme, je zrejmé, že po Gagarinovej ulici v špičke prejde jedným jazdným pruhom za hodinu asi 900 ľudí približne v 700 autách. To znamená, že väčšina vodičov jazdí jednotlivo. Cieľom je práve týchto vodičov motivovať, aby nechali svoje autá doma a využili MHD, ktorá bude oveľa rýchlejšia ako automobilová preprava. Pre tých vodičov, ktorí svoje autá nemôžu nechať doma, sme navrhli niekoľko trás, ktoré im odporúčame využívať po 15. februári,“ skonštatoval primátor Bratislavy Matúš Vallo
Developer HB REAVIS: Príspevok na MHD nezvažujeme
Dopravný podnik intervaly spojov neposilníme
Generálny riaditeľ Milan Urban
Presmerovanie liniek MHD od 15. 2.:
Linka č. 50 obojsmerne: medzi zastávkami Dulovo nám. a Twin City po trase Páričkova, Karadžičova, Dostojevského rad
Linka č. 70 obojsmerne: medzi zastávkami Novohradská a Malá scéna po trase Košická, Landererova, Dostojevského rad
Linka č. 88: bude zrušené nástupište Autobusová stanica v súčasnej polohe, náhradné nástupište bude zriadené na opačnej strane Páričkovej ulice
Linka č. 205 obojsmerne: medzi zastávkami Kulíškova a Ul. 29. augusta po trase Páričkova, Karadžičova, Ul. 29. augusta
Linka č. N61 obojsmerne: medzi zastávkami Dulovo nám. a Ul. 29. augusta po trase Páričkova, Karadžičova, Ul. 29. augusta
Linka č. X72 obojsmerne: medzi zastávkami Novohradská a Ul. 29. augusta po trase Svätoplukova, Páričkova, Karadžičova, Ul. 29. augusta
Mal sa urobiť prieskum
Ján Bazovský, dopravný analytik
V tomto prípade je potrebné urobiť prieskum. Nevyrieši to iba čisto záchytné parkovisko či zmena organizácie dopravy. Musí to byť komplex riešení. Parkoviská sa môžu vytvoriť, lenže nemusia sa využívať. Ak niekto cestuje zďaleka, určite neodstaví auto a nepôjde autobusom.
Bezplatná verejná doprava v Európe:
Luxembursko sa v lete stane prvou krajinou sveta, ktorá bude mať všetku verejnú dopravu zadarmo. Hlavné mesto Luxemburg zápasí s obrovskými dopravnými zápchami. Metropola má asi 110-tisíc obyvateľov, ďalších 400-tisíc tam dochádza do práce. V roku 2016 tam strávili vodiči v dopravných zápchach priemerne 33 hodín.
Estónsko päť rokov po tom, ako zaviedlo bezplatnú verejnú dopravu v hlavnom meste Tallin, tento benefit rozširuje aj do ďalších provincií. V hlavnom meste sa zadarmo verejnou dopravou odvezú iba jeho obyvatelia, vo zvyšku krajín bude doprava zadarmo pre všetkých bez výnimky. Tento krok zlepšil dopravu, ale aj ekonomiku krajiny.