Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
29.08.2016 04:05 | Správy | Domáce správy | Bratislava

Projektant Maťaščík je otcom bratislavských mostov: Na jeden z nich je hrdý obzvlášť!

Najkrajšie európske hlavné mestá ležia na riekach. Bez mostov by neboli ničím. Vo svete už dnes medzi mostami nájdeme ozajstné architektonické skvosty.

Ani Bratislava sa však nemá za čo hanbiť, mostov má päť a o pár rokov má pribudnúť šiesty. Za ich výstavbou sa nachádzajú úsilie a šikovnosť množstva ľudí od architektov cez stavebných inžinierov až po projektantov. Našli sme však človeka, ktorý stál pri zrode skoro všetkých bratislavských mostov - je ním projektant Miroslav Maťaščík (67). Postaviť také obrovské architektonické dielo, akým je most, nie je veru hračka. Svoje o tom vie práve Miroslav Maťaščík, muž, ktorý stál pri zrodoch väčšiny mostov v hlavnom meste.

Nedostatky

„Bratislavské mosty sú krásne, každý je niečím zaujímavý, každý je niečím výnimočný. Krása mosta nie je iba jeho tvar, jeho architektúra. Je v jeho logike, v jeho neštandardnom konštrukčnom riešení, v nekonvenčných detailoch či vtipnej montáži,“ vysvetľuje Maťaščík, ktorého „posledným“ mostom je nateraz nový Starý most. „Konštrukčný systém tohto mosta je jedinečný a nebol zatiaľ použitý na žiadnom inom moste. Verejnosť však najviac zaujali veľkorysé plochy pre chodcov a cyklistov a vyhliadkové terasy s lavičkami a zeleňou. Také na inom moste nenájdete.“

Unikátny Most SNP

O Moste SNP, ktorý sa istý čas volal Nový most a bol otvorený v roku 1973, sa vyjadruje len v pozitívach. „Most SNP bol v čase svojho otvorenia mostom svetového formátu spomedzi jednopylónových zavesených mostov. Ale nie preto, že má na pylóne reštauráciu, dnes populárne UFO. Ale preto, lebo jeho konštrukčný systém, moderné riešenie chúlostivých detailov a originálny spôsob výstavby si ešte aj dnes zasluhujú obdiv,“ tvrdí projektant.

 

K srdcu mu však prirástol aj Prístavný most. „Keď som po skončení vysokej školy nastúpil do zamestnania vo firme Dopravoprojekt, jedna z mojich prvých úloh bol statický výpočet Prístavného mosta. A nábrežné estakády tohto mosta ale aj mosta Lafranconi som už robil v pozícii vedúceho projektu.“

Otvoriť galériu

Otec Apolla

Pre Maťaščíka je však nesmierne dôležitý Most Apollo. Považuje ho doslova za svoje dieťa. „Keďže som vymyslel koncepciu hlavného mosta cez Dunaj, estakád na obidvoch brehoch aj všetkých ostatných mostných objektov stavby, keďže som zodpovedným projektantom týchto objektov a keďže môj podpis je na všetkých výkresoch projektov stavby – azda to nie je neskromnosť ak poviem, že som autorom Mosta Apollo,“ hovorí projektant hrdo.

Architektúra, konštrukčné riešenie aj ostatné časti Mosta Apollo sú originálom. Podhľad mostovky najmä pri večernom osvetlení obdivujú odborníci aj laici. Podľa názoru niektorých zahraničných architektov je Apollo jedným z najkrajších oblúkových mostov na svete! Ak sa projektanta bratislavských mostov opýtate, aký most považuje za krásny, v odpovedi neváha ani sekundu. „Krásny most je dobrý most. Z pohladu na dobrý most nesmie byť cítiť krv a pot jeho tvorcov,“ dodáva s úsmevom.

Otvoriť galériu

1. Most Lafranconi

  • Otvorený v roku 1991
  • Väčšina slovenských mostárov považuje za najvhodnejší materiál pre stavbu betón. Platí to však iba pre mosty s rozpätím najdlhšieho pola do cca 150 m. Most Lafranconi má však rozpätie hlavného pola 174 m. Slovenskí „betonári“ chceli dokázať, že sa tento most dá postaviť z betónu a hlavné trámy mosta majú preto hrúbku iba 30 cm.

2. Most Apollo

  • Otvorený v roku 2005
  • Maťaščík je autorom Apollo mosta
  • Obdržal viacero cien doma aj v zahraničí, ale predovšetkým cenu od americkej komory stavebných inžinierov OPAL Award.
  • Otočenie hlavného pola Mosta Apollo z brehu na podporu v toku Dunaja je dodnes svetový unikát. Žiaden iný most s takým veľkým rozpätím pola (231 m) a s tiažou (vyše 5 000 t) nebol doteraz budovaný takýmto spôsobom.

3. Starý most

  • predtým Most Františka Jozefa, Štefánikov most, Most Červenej armády
  • Pôvodný most bol postavený v r. 1890 a jeho výstavbu riadili talianski mostní odborníci.
  • V r. 1945 ho ustupujúci nacisti vyhodili do vzduchu, Červená armáda v spolupráci s československými inžiniermi obnovili most za neuveriteľných 5 mesiacov a 17 dní. Most mal slúžiť iba „zopár rokov“, ale vydržal vyše 60 rokov.
  • Nový Starý most otvorili iba pred vyše mesiacom. Jeho autorom je tiež Maťaščík. Vytvoril 12 variantov tohto mosta. Výsledné riešenie zohľadňuje nostalgický vzťah Bratislavčanov k pôvodnému Starému mostu.

4. Prístavný most

  • Otvorený v roku 1985
  • Projektant Maťaščík pracoval na statike mosta.
  • Horná doska pod diaľnicou je unikát. Je to tzv. plávajúca mostovka. Táto železobetónová doska je vlastne most na moste – je uložená prostredníctvom ložísk na hlavné nosníky.

5. Most SNP

  • Otvorený v roku 1973
  • Nemá ani jeden pilier v rieke. autormi sú architekt Lacko a špičkový mostný odborník prof. Arpád Tesár.
  • Atrakciou je reštaurácia na pylóne vo výške 85 m.

Otvoriť galériu

Most cez Dunaj na diaľnici D4

  • Otvoriť ho majú do r. 2020
  • Maťaščík je autorom aj tohto mosta. Most bude z betónu aj z ocele a bude dlhý vyše 3 200 m. Úsek nad Dunajom bude zavesený na 4 pylónoch, na každom pylóne bude 7 párov závesov.
  • Dielce mosta sa priplavia po Dunaji pod most, dvihnú sa žeriavmi a privaria k už hotovej časti mosta.
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Lucia Špaňúrová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Auto narazilo do betónového stĺpu, ktorý sa zlomil.
Foto
Auto v Klenovci ZLOMILO betónový stĺp a zachytilo 3 stromy: Vodič († 30) zahynul
Close up of seatbelt with damaged webbing in door frame of crashed car.  Broken auto glass on rain soaked roadway and inside car.
Opilec s autom pri Bušovciach prerazil kovové zábradlie na moste a zrútil sa: Neskutočné, koľko nafúkal!
Ilustračné foto
Foto
Vážna nehoda autobusu: Hlásia niekoľko obetí a množstvo zranených! Mrazivá FOTO
Building is On Fire. Fireman is Going Upstairs. Open Flames are Seen on Stairs.
Aktualizované
Detaily požiaru pri Maduniciach: Plamene spôsobil škody za 1,5 milióna!
Predseda Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť Tibor Gašpar (Smer-SD) na rokovaní bezpečnostných a obranných parlamentných výborov krajín V4 v Prahe
Tibor Gašpar na rokovaní: Slovensko zaznamenalo nárast nelegálnej migrácie z Ukrajiny o 82 percent
Ilustračné foto
Útoky v Rusku: Militanti hodili výbušninu a začala sa paľba! Znepokojivé, čo sa tam deje
Ministri a poslanci odpovedali študentom na špeciálnej hodine otázok.
Foto
Žiaci sa spýtali politikov nezvyčajnú otázku: Odpoveď mali všetci rovnakú!
Dobrík sa snaží synovi pomáhať, ako vie.
Foto
Dojímavé slová herca Dobríka: Jeho synček je po 8 mesiacoch liečby späť doma aj v škole!
Štefan dcérku ľúbi a veľmi ju túži získať do starostlivosti.
Foto
Srdcervúci príbeh Štefana s dcérkou: Pol roka žili v stane na ulici! Aby sa mala Saška lepšie, musel sa jej vzdať
(ilustračné foto)
Agresívny mladík pri Kežmarku napadol policajta: Strašné, čo sa udialo v Ľubici
Refugees on a big rubber boat in the middle of the sea that require help. Sea with people in the water asking for help. Migrants crossing the sea
Pri gréckom dovolenkovom ostrove sa potopil čln: Hlásia jednu obeť! Čo sa tam stalo?
Produkty, pred ktorými varujú hygienici, radšej nepoužívajte.
Foto
Hygienici varujú pred nebezpečnou kozmetikou: TÝCHTO 18 výrobkov nepoužívajte!