Málo peňazí v školstve! To je problém, ktorý vidia experti z OECD, ktorí hodnotili systém nášho školstva. Paradoxne sa im však páči súčasný model normatívneho financovania.
Na jednej strane nás pochválili za projekt duálneho vzdelávania v odbornom školstve a na druhej strane sme si to zlízli za to, že sa veľa žiakov do fabriky ani nepozrie. Experti by radi videli na pozíciách riaditeľov manažérov, a nie ako doteraz, keď sa riaditeľ vníma iba ako učiteľ a má na starosti aj fungovanie školy.
Generálny tajomník OECD Ángel Gurría.
Zdroj: tasr
Plusy
- Súčasný systém normatívneho financovania
- Značná autonómia škôl pri prijímaní učiteľov
- Široké kompetencie a objektivizovaný systém výberu riaditeľov škôl
- Vysoké percento žiakov v systéme stredného odborného vzdelávania
Mínusy
- Malý objem fi nančných prostriedkov vynakladaných na školstvo
- Malé platy učiteľov a vedúcich pracovníkov školy
- Presunúť fi nancovanie materských škôl z obcí na štát
- Slabá spolupráca medzi zriaďovateľmi menších škôl, ktoré by sa mohli deliť o spoločné vybavenie či učiteľov
- Treba stanoviť minimálnu veľkosť triedy, na ktorú ešte získa škola peniaze zo štátneho rozpočtu
- Rozšíriť predškolské vzdelávanie
- Ministra školstva Slabo rozvinuté vyššie odborné vzdelávanie vyškolili odborní