Werner Lang, autor Trabanta 601, zomrel minulý rok vo veku 91 rokov. Pred smrťou ale prezradil motoristickému magazínu AUTO BILD, čo si myslí o svojom najznámejšom diele. Fanúšikov duroplastového auta jeho názor zrejme príliš nepoteší.
Dostal to príkazom zhora v 60. rokoch minulého storočia. Konštruktér Werner Lang v komunistickej NDR práve ukončil vývoj šesťvalcovej limuzíny Sachsenring P240, ktorá však bola pre občanov socialistického štátu príliš drahá. Prednosť dostala výroba auta pre masy pracujúcich a projekt, ktorý bol zavŕšený modelom Trabant 601, sa začal aj napriek odporu autora. „Ak by som v tej dobe mohol vybrať, nikdy by som toto auto neskonštruoval,“ prezradil Werner Lang magazínu AUTO BILD.
Problémom bolo, že takmer všetky nápady a zlepšenia, ktoré navrhli technici, komunistickí papaláši z rôznych príčin zmietli pod koberec. Na karosériu sa napríklad nemohol použiť za socializmu nedostatkový plech. „Testovali sme lepenku, ktorá však po prvom daždi zvlhla. Nepomohla žiadna impregnácia,“ vysvetlil konštruktér. Až neskôr prišli vývojári na myšlienku, ako vytvrdiť fenolovou živicou bavlnený odpad, ktorého mali Sovieti nadbytok a nutne sa musel niekde uplatniť.
Tak vznikol duroplat, z ktorého boli vytvorené dielce karosérie ľudového auta a následne boli uchytené na jeho kovovú konštrukciu. Nie je teda pravdou, že by bolo celé vozidlo z plastu. Trabant 601 sa mal pôvodne vyrábať do roku 1968, ale montovali ho takmer bez zmien ešte viac ako 20 rokov. „Všetky ďalšie nápady stroskotali na politickej neochote a zhoršujúcej sa ekonomickej situácii. Výroba automobilov nemala v NDR nikdy prioritu,“ uzavrel Werner Lang.
Aj vy ste boli majiteľom legendárneho auta z NDR? Pošlite nám fotografiu Trabanta s vaším príbehom na tip@novycas.sk