Keďže 31. január pripadne na nedeľu, daňové priznanie možno podať aj v pondelok 1. februára. Hoci mesto pripravovalo zvýšenie sadzieb, najprv o 100, potom o 70 percent, zatiaľ zostávajú nezmenené a diskutovať o zvyšovaní sa má ďalej.
"Priznanie k dani z nehnuteľností podávajú len tie fyzické a právnické osoby, ktorým pribudla nehnuteľnosť, alebo nastala zmena oproti vlaňajšiemu roku," vysvetľuje riaditeľ finančnej sekcie bratislavského magistrátu Radoslav Kasander. Podanie daňového priznania sa teda týka nových nehnuteľností, zmeny vlastníckych vzťahov k pôvodnej nehnuteľnosti, alebo v prípade dedičstva rozdelenia na nových spoluvlastníkov.
Do predmetu zdanenia patria okrem bytových a nebytových priestorov a pozemkov napríklad aj objekty podzemných garáží, ambulantných stánkov a prenosných trafostaníc. Daňovník si v priznaní nemusí daň vypočítavať sám. "Musí však uviesť číslo parcely, orientačné číslo a súpisné číslo pri stavbách, číslo bytu pri bytoch. Údaje sú uvedené v liste vlastníctva k nehnuteľnosti, v rozhodnutí odboru katastra nehnuteľností, alebo v zmluve, ktorou nadobudol nehnuteľnosť," radí Kasander.
V prípade bezpodielového vlastníctva manželov podáva priznanie len jeden z manželov. V prípade spoluvlastníkov podávajú vlastníci daňové priznanie buď každý do výšky svojho podielu, alebo na základe dohody spoluvlastníkov podá daňové priznanie jeden z nich.
Chýba podpis daňovníka, neboli vyplnené priľahlé pozemky či nesprávne zaradenie nehnuteľnosti pri právnických osobách – to sú podľa hlavného mesta najčastejšie chyby, ktorých sa daňovníci v Bratislave dopúšťajú. Bratislavčania platia dane na základe došlého rozhodnutia o vyrubení dane. Mesto posiela najprv tieto rozhodnutia právnickým a následne fyzickým osobám, to všetko najneskôr do konca mája.
V prípade, ak je daň vyššia ako 66 eur pre fyzické osoby alebo 666 eur pre právnické osoby, možno ju zaplatiť aj v troch splátkach. Samospráva poskytuje 50-percentnú úľavu na dani pre občanov starších ako 70 rokov či daňovníkov, ktorí sú držiteľmi preukazu ŤZP.
Pokuta za nepodanie daňového priznania v lehote je od päť do 3000 eur podľa závažnosti priestupku. Väčšina vlastníkov podľa Kasandera povinnosť podávať priznanie k dani z nehnuteľností dodržiava. "Minulý rok bolo doručených magistrátu asi 30.000 podaní týkajúcich sa dane z nehnuteľností na rok 2015," dodal Kasander. Daňové priznanie môžu Bratislavčania poslať poštou alebo ho podať osobne v podateľni oddelenia miestnych daní a poplatkov na Blagoevovej ulici v Petržalke.
V prípade, ak Bratislavčan podáva priznanie k dani z nehnuteľností poštou, mesto odporúča uviesť aj ďalší kontakt, napríklad adresu elektronickej pošty alebo telefónny kontakt a priložiť uvedené prílohy v obyčajnej neoverenej fotokópii. Ako list vlastníctva postačuje kópia informatívneho výpisu alebo výtlačku z katasterportálu. Priznanie k dani z nehnuteľnosti treba podať na tlačive, ktoré určuje Ministerstvo financií SR.
V elektronickej forme sa nachádza aj na oficiálnej stránke hlavného mesta s poučením o vyplnení a s ďalšími informáciami a tlačivami pre daňovníkov na http://www.bratislava.sk/dan-z-nehnutelnosti/d-76758/p1=11049950.
V Bratislave je evidovaných okolo 200.000 daňovníkov, fyzických osôb a právnických osôb a na dani z nehnuteľnosti sa vyberie približne 55 miliónov eur. Výnos si delí mesto a mestské časti na polovicu, pričom mestské časti si ho ďalej prerozdeľujú podľa percentuálneho prepočtu.