Autoškolám pribudne viacero povinností, ktoré by mali zlepšiť kvalitu vyučovania. Na druhej strane to však zaťaží peňaženku adeptov na vodičák. Po novom by tak mohli od vás vypýtať až dvojnásobok dnešnej sumy, ktorá sa pohybuje okolo 300 eur.
Na Slovensku je približne 700 autoškôl a vyše 2 000 inštruktorov. Tí z navrhovaných zmien nie sú nadšení. Technickú základňu autoškoly bude musieť tvoriť trenažér a skolaudované autocvičisko alebo náhradná cvičná plocha. „V celej Bratislave neexistuje ani jedno skolaudované autocvičisko. Neviem si predstaviť, že by si ho niekto na vlastné náklady vybudoval. Požadované novinky nie sú praxou ani v ekonomicky omnoho silnejších štátoch Európy, ako je Slovensko,“ vysvetlil jeden z učiteľov autoškoly v Devínskej Novej Vsi. Reálna cena vodičáka môže podľa neho dosiahnuť sumu až 700 eur.
V každom aute GPS
Podľa novely zákona všetky autoškoly budú musieť byť povinne vybavené elektronickými zariadeniami, ktoré budú monitorovať dochádzku a jazdy účastníkov kurzu. Miloš Madro, učiteľ zo známej bratislavskej autoškoly na Exnárovej ulici, si myslí, že novelizácia určite prinesie zvýšenie cien vodičských oprávnení. „Či už ide o zariadenia GPS, nové trenažéry, alebo prenájom autocvičísk, to všetko sa prenesie do nákladov žiakov. Pochybujem však, že by to pridalo na kvalite výučby,“ povedal.
V rukách súkromnej firmy
Problémom je aj ochrana údajov - všetky získané informácie sa totiž automaticky odošlú do Jednotného informačného systému v cestnej doprave a dáta môžu byť zneužité. Správcom systému síce je ministerstvo dopravy, avšak spracovateľom týchto údajov je súkromná spoločnosť Tempest, a. s.
Čo všetko zvýši cenu?
- kúpa trenažéra (cca 15 000 eur)
- prenájom miestností pre trenažér
- prenájom náhradnej cvičnej plochy
- povinné GPS (cca 1 000 eur/jedno auto)
- servisný poplatok za GPS (cca 25 až 35 eur/auto/mesiac)
- čipovacie karty alebo čipy (cca 50 eur/žiak)