Firma Váhostav im dlhuje 86 000 €, ktoré vďaka politike štátu zrejme neuvidia. Navyše, štátu museli odviesť dane, aj keď ich faktúry sú stále nezaplatené. Rodina si založila firmu na stavebné a zemné práce pred troma rokmi a zo zákazky podporovanej štátom mali radosť.
„Boli sme si istí, že keď je to stavba pre štát, dostaneme zaplatené. Po troch rokoch sme na dne,“ hovorí konateľ firmy Dannystav Marián Skočík (54). Firma realizovala výkopové a zemné práce na diaľnici od prvého dňa výstavby v roku 2012. Problémy prišli už po roku. Váhostav im prestal vyplácať faktúry a dlh sa vyšplhal na 86-tisíc €. Museli si zobrať úver kvôli nezaplateným faktúram, aby mohli zaplatiť štátu daň.
„Ja to už psychicky nezvládam. Načo si berieš úver, keď máš zarobené peniaze?“ pýta sa muža manželka Daniela (38). Jej manžel prichádzal domov po 13 hodinách roboty vyšťavený a bez peňazí. Na diaľnici prestali robiť začiatkom minulej jari. „Čo máme povedať synovi?“ pýtajú sa rodičia. Gymnazista Marián (15) nechápe, ako je možné, že rodičia pracujú, ale peniaze neprichádzajú. „Som navonok silný, ale vnútri zbitý ako pes. Nech nám teraz štát kompenzuje, čo spôsobil!“ vraví Marián Skočík.
Keďže na dno kvôli nevyplateným peniazom padajú na Slovensku momentálne tisícky rodín, predseda Siete Radoslav Procházka chce predložiť 4 nové zákony, ktoré by mali pomôcť situáciu vyriešiť, ako napríklad zabezpečiť priame platby subdodávateľom, či aby sa veriteľ mohol stať podielnikom firmy. Prezentoval ich v stredu pod diaľničnými stĺpmi pri Dubnej Skale spolu s viacerými dotknutými firmami.
„Dňa 2. januára 2015 bol zvolený reštrukturalizačný výbor s piatimi členmi a jeho vytvorenie podporilo až 95 % všetkých veriteľov. V súčasnosti spoločnosť Váhostav – SK, a. s., v spolupráci so správkyňou reštrukturalizácie pripravuje reštrukturalizačný plán, z ktorého bude jasné, koľko a za aké časové obdobie budú veriteľom vyplatené ich záväzky,“ informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.