Štvrtok 29. 2.
Radomír
20.10.2023 11:36 | Správy | Zahraničné správy

Nevídané otrasy na Marse: Je sen o ľudskej posádke na červenej planéte o krok bližšie?

India plánuje postaviť stanicu na obežnej dráhe Zeme a vyslať človeka na Mesiac. Sonda InSight zachytila na Marse dosiaľ najsilnejšie otrasy pôdy a obyvatelia Spojených štátov mali pred niekoľkými dňami možnosť sledovať prstencovité zatmenie Slnka. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky, tentoraz z oblasti skúmania vesmíru.

India do roku 2040 plánuje postaviť vesmírnu stanicu na obežnej dráhe Zeme a vyslať človeka na Mesiac, vyhlásil v utorok indický premiér Nárendra Módí. Letový test modulu pre let na Mesiac sa má uskutočniť 21. októbra. Ide o kľúčovú súčasť prvej indickej misie s ľudskou posádkou Gaganján (Vesmírne plavidlo). Indická vesmírna výskumná organizácia (ISRO) zatiaľ nestanovila presný harmonogram misie, mala by však odštartovať do konca roku 2024. India má v pláne aj pristátie na Marse, vyslanie orbitálnej sondy na Venušu a v spolupráci s Japonskom aj vyslanie ďalšej sondy na Mesiac.

Sonda InSight, ktorú na povrch Marsu vyslal americký Národný ústav pre letectvo a vesmír (NASA), zachytila dosiaľ najsilnejšie otrasy pôdy na tejto planéte. Otrasy pôdy s magnitúdou 4,7 zachytila sonda ešte v máji. Štúdiu s výsledkami výskumu tento týždeň zverejnil odborný časopis Geophysical Research Letters. Vedci pôvodne predpokladali, že "marsotrasenie" spôsobil dopad vesmírneho telesa, pretože Mars nemá platňovú tektoniku ako Zem.

"Dospeli sme k názoru, že najsilnejšie marsotrasenie zaznamenané sondou InSight malo tektonický pôvod, nie dopadový. Je to dôležité zistenie, ktoré dokazuje, že aj zlomy na Marse môžu spôsobovať silné otrasy pôdy," vyhlásil vedúci autor štúdie Ben Fernando, planetológ z Oxfordskej univerzity.

"Absencia krátera na fotografiách počas pátrania po tomto silnom marsotrasení predstavuje významný míľnik pri interpretácii seizmických signálov na Marse. Poskytuje nám veľmi cenné informácie o distribúcii seizmickej aktivity na Marse, ktoré budú v budúcnosti kľúčové pri plánovaní misií s ľudskou posádkou," vyhlásil planetárny geológ Constantinos Charalambous, spoluautor štúdie a jeden z vedúcich geologickej pracovnej skupiny misie, ktorý pôsobí na Kráľovskej univerzite v Londýne.

pokračovanie
Viac k téme:

Šéf strany Hlas-SD Peter Pellegrini
Peter Pellegrini na návšteve v Írsku rokoval s prezidentom nielen o ruskej agresii na Ukrajine: V čom ešte našli spoločnú reč?
Prezidentka Zuzana Čaputová
Reakcie na rozhodnutie Ústavného súdu: Strohé vyjadrenie prezidentky Čaputovej
Minulý rok nepodložené fámy naznačovali, že medzi vojvodom a vojvodkyňou zo Sussexu došlo k určitej forme odlúčenia
Medzi Harrym a Meghan to škrípe, padli slová o rozvode: To, čo spravili teraz, je jasným krokom
Úrad špeciálnej prokuratúry
Ústavný súd rozhodol: Časť novely pozastavil, úrad špeciálnej prokuratúry ale končí
Niektoré banky znížili úrokové sadzby
Finančná situácia samospráv je už neúnosná: Ako dlho budú musieť mestá a obce čeliť tejto situácii?
Herec Filip Březina (vľavo) a belgický scenárista Leander Verdievel.
Český seriál ohúril divákov a dokázal niečo úžasné: Sledujte, čo sa deje u našich bratov
Nádejní tanečníci medzi sebou uzavreli riskantnú dohodu.
Futbalista Ďurica verzus šéfkuchár Novák: Dali si STÁVKU! Bude to poriadny boj
Bratislava
Váš Tip
V hlavnom meste sa objavilo to, na čo čakajú tí praví fajnšmekri celý rok: Začína sa sezóna zdravej pochúťky
Dvojica si posiela rázne odkazy.
Pretras v Spievankove: Medzi exkolegami to vrie! Drsné ODKAZY a kladenie si požiadaviek
Princ William
Záhadný krok Williama vyvolal špekulácie: Čo sa to deje s princom?! Palác musel vysvetľovať
Ilustračné foto
Čo by sa stalo, keby sme nemali priestupný rok? Vážne následky! Svet by sa úplne zmenil
Na snímke generálny riaditeľ ŠK Slovan Bratislava Ivan Kmotrík ml.
Zvrat v kauze Slovan! Belasí sa bránia: Zruší sa zákaz prestupov?!