Na štvrtkovej (5. 10.) diskusii Slovenskej komory stavebných inžinierov (SKSI) to uviedli zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a spoločnosti ISPO.
Roman Osika z odboru verejného obstarávania NDS uviedol, že práve zákon o VO v súčasnom znení je brzdou výstavby diaľnic. "Keď to preženiem, pre materskú školu s desiatimi zamestnancami pri obstarávaní platia tie isté predpisy ako pre NDS so strategickými stavbami," poznamenal.
Podľa Osiku by bolo vhodné zaviesť inštitút strategických zákaziek v záujme štátu. Tie by podľa neho mohli mať odvolacie konanie v trochu inom režime. Znamenalo by to, že ak by sa zistilo, že verejný obstarávateľ pochybil, sťažovateľ by mal nárok na náhradu škody. "Pre nás je však dôležité, aby sa strategické stavby nezdržiavali," dodal Osika.
Konateľ stavebnej spoločnosť ISPO Jozef Antol uviedol, že dôvod, prečo sa Poľsku vo výstavbe diaľnic darí lepšie, môže byť, že 80 % štátneho rozpočtu ide na štátnu právu, ďalších 20 % na investície na rozvoj infraštruktúry. Osika dodal, že tamojší proces od začiatku prípravy až po dokončenie výstavby trvá približne osem rokov, pričom na Slovensku trvá takmer 14 rokov.