Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.06.2023 00:00 | Nové Časy | Auto Moto

Toto sú 4 prekážky, ktorým čelia elektromobily

Európska únia chce do roku 2030 na cestách aspoň 30 miliónov elektromobilov.

Európska únia, USA a Čína sa zaviazali uviesť v nadchádzajúcich rokoch do obehu desiatky miliónov elektrických vozidiel, ale pri plnení tohto plánu existujú vážne výzvy a prekážky. Upozorňuje na ne španielsky denník El País.

Čoraz častejšie vidíme elektrické vozidlá (EV) jazdiť aj po našich cestách. Predaj EV sa zvýšil, pričom elektromobily sa stávajú životaschopnou možnosťou pre čoraz viac ľudí. Dnes majú takmer všetci výrobcovia automobilov podiel aj na trhu elektrických vozidiel. A čo viac, úrady tieto vozidlá propagujú ako spôsob, ako riešiť klimatické zmeny a obmedziť znečistenie miest. Európska únia chce do roku 2030 na cestách aspoň 30 miliónov elektromobilov. Do rovnakého dátumu sa Spojené štáty snažia, aby polovica osobných áut predaných v krajine bola elektrická, kým Čína si stanovila cieľ 40 %.

Otvoriť galériu
Zdroj: Adobe Stock

Masové zavádzanie EV však stále naráža na veľké prekážky. Zatiaľ čo vysoké náklady na elektromobily, chýbajúca nabíjacia infraštruktúra a obmedzená autonómia auta sú často uvádzané ako najväčšie kamene úrazu, existujú aj ďalšie výzvy – vyplývajúce zo spôsobu výroby elektromobilov –, ktoré im tiež sťažujú prevzatie.

1. Grafit

V lítium-iónových batériách elektrických automobilov je záporný pól vyrobený z grafitu – jednej z foriem, v ktorých sa uhlík nachádza v prírode. Je to jediný materiál, ktorý sa na tento účel používa. „Uhlík je materiál, ktorý sa nezdá byť veľmi kritický. Je veľmi hojný v zemskej kôre,“ vysvetľuje Belén Sotillo, španielsky výskumník z Complutense University v Madride na oddelení fyziky materiálov. „Problém s batériami je v tom, že zabudovaný grafit sa musí spracovať. A väčšina spracovateľských závodov je v Číne.“ To je dôvod, prečo Európska únia zaradila grafit na svoj zoznam kritických materiálov spolu s lítiom, kobaltom, niklom a mangánom, ktoré sú tiež súčasťou batérie EV.

2. Lítium

Batérie EV sú vyrobené z lítia, ktoré sa na rozdiel od grafitu nachádza vo veľmi malom množstve. „Lítium je prvok, ktorý nie je v zemskej kôre príliš zastúpený, takže množstvo materiálu, ktorý možno získať na výrobu elektrických áut, je obmedzené,“ hovorí Sotillo. Geovedkyňa Hannah Ritchie z Oxfordskej univerzity v Spojenom kráľovstve spresnila čísla. Odhaduje sa, že na Zemi je 88 miliónov ton lítia, ale len 22 miliónov z nich je extrahovateľných.

Otvoriť galériu
Zdroj: Adobe Stock

3. Recyklácia batérie

Je tiež dôležité mať na pamäti, že batéria EV zaberá celý podvozok auta. A vydrží len asi 10 rokov. Keď príde čas ju vymeniť, začne sa recyklačná odysea. Félix Antonio López, výskumník zo španielskej Národnej rady pre výskum (CSIC), poukazuje na kľúčový fakt, že v recyklačnom závode sa batérie rozoberajú ručne, pretože stále neexistujú žiadne automatizované procesy.

4. Dodávka energie

Masové zavádzanie elektromobilov bude klásť väčšie nároky aj na elektrickú sieť. Problém spočíva v sile elektrickej siete. Ak by si každý poobede dobíjal auto pri špičkovej spotrebe, čo by bolo v princípe logické, nastal by veľký problém v prepravnej aj distribučnej sieti. Aby sme tomu zabránili, treba autá nabíjať cez noc. Aj tak by sa v scenári s miliónmi elektromobilov dali očakávať problémy v distribučnej sieti, ktorá sa týka stredného a nízkeho napätia.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Siren light on roof of police car at street. Themes crime, emergency and help.
V Belgicku obvinili troch cudzincov: Desivé, čo mali plánovať! Mohlo to skončiť veľmi zle
Bývalý americký prezident Donald Trump (vľavo) a izraelský premiér Benjamin Netanjahu (vpravo).
Trump sa stretol s Netanjahuom: Máme veľmi dobrý vzťah, skonštatoval
Rusi si doma olympiádu v Paríži nepozrú.
Foto
Rusi dali najavo svoj jasný postoj k olympiáde: Po 40 rokoch sa opakuje história!
Šedé pitie je oblasť medzi sociálnym pitím a úplnou závislosťou od alkoholu.
Doprajete si pohárik alkoholu? V rizikovej skupine môžete byť aj vy: Pozorne čítajte a ostanete prekvapení
Emotional woman sharing her story during support session for addicts, close up on gesticulating hands
Smutný prieskum medzi občanmi EÚ: Máme STRACH, číslo neveští nič dobré
Prison concept. Jail bars and metal handcuffs on the floor, dark background. 3d illustration
Zadržali troch Bulharov, ktorí vyčíňali v Paríži: Smutné, čo majú mať za ušami
Young man holding his genitals; concept of pee holding, lack of toilet, prostate cancer, UTI or urinary tract infection
Keď muž prišiel do nemocnice s ukrutnou bolesťou, už bolo ZLE: Lekári siahli na jeho pýchu!
Burning asteroid moving through the Earth. Digital illustration.
Vedec NASA vyriekol desivé slová: Varovanie pred ASTEROIDOM! Môže mať obrovské následky
Close-up of hand of senior on hand of dying elderly person as sign of support during sickness
Nový liek na Alzheimerovu chorobu zmietli zo stola: Európska agentúra pre lieky vysvetľuje
Americký hudobný skladateľ Philip Glass.
Americký skladateľ pení: Prstom ukazuje na krymské divadlo! Naozaj si TOTO dovolili?
Traffic jam on a german highway with focus on the left back light.
Veľké dopravné obmedzenie na R1: Vodiči, zbystrite pozornosť! TADIAĽTO cez víkend neprejdete
Redaktorka Gabika vysokotlakovým čističom spláchla hrubú špinu v bazéne aj v stajni.
FotoVáš Tip
Gabika z Nového Času pomáhala v bratislavskej zoo: Pravda o hrošíkoch! Takáto nehoda sa môže stať návštevníkom