Streda 28. 2.
Zlatica
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.06.2023 00:00 | Nové Časy | Auto Moto

Toto sú 4 prekážky, ktorým čelia elektromobily

Európska únia chce do roku 2030 na cestách aspoň 30 miliónov elektromobilov.

Európska únia, USA a Čína sa zaviazali uviesť v nadchádzajúcich rokoch do obehu desiatky miliónov elektrických vozidiel, ale pri plnení tohto plánu existujú vážne výzvy a prekážky. Upozorňuje na ne španielsky denník El País.

Čoraz častejšie vidíme elektrické vozidlá (EV) jazdiť aj po našich cestách. Predaj EV sa zvýšil, pričom elektromobily sa stávajú životaschopnou možnosťou pre čoraz viac ľudí. Dnes majú takmer všetci výrobcovia automobilov podiel aj na trhu elektrických vozidiel. A čo viac, úrady tieto vozidlá propagujú ako spôsob, ako riešiť klimatické zmeny a obmedziť znečistenie miest. Európska únia chce do roku 2030 na cestách aspoň 30 miliónov elektromobilov. Do rovnakého dátumu sa Spojené štáty snažia, aby polovica osobných áut predaných v krajine bola elektrická, kým Čína si stanovila cieľ 40 %.

Otvoriť galériu
Zdroj: Adobe Stock

Masové zavádzanie EV však stále naráža na veľké prekážky. Zatiaľ čo vysoké náklady na elektromobily, chýbajúca nabíjacia infraštruktúra a obmedzená autonómia auta sú často uvádzané ako najväčšie kamene úrazu, existujú aj ďalšie výzvy – vyplývajúce zo spôsobu výroby elektromobilov –, ktoré im tiež sťažujú prevzatie.

1. Grafit

V lítium-iónových batériách elektrických automobilov je záporný pól vyrobený z grafitu – jednej z foriem, v ktorých sa uhlík nachádza v prírode. Je to jediný materiál, ktorý sa na tento účel používa. „Uhlík je materiál, ktorý sa nezdá byť veľmi kritický. Je veľmi hojný v zemskej kôre,“ vysvetľuje Belén Sotillo, španielsky výskumník z Complutense University v Madride na oddelení fyziky materiálov. „Problém s batériami je v tom, že zabudovaný grafit sa musí spracovať. A väčšina spracovateľských závodov je v Číne.“ To je dôvod, prečo Európska únia zaradila grafit na svoj zoznam kritických materiálov spolu s lítiom, kobaltom, niklom a mangánom, ktoré sú tiež súčasťou batérie EV.

2. Lítium

Batérie EV sú vyrobené z lítia, ktoré sa na rozdiel od grafitu nachádza vo veľmi malom množstve. „Lítium je prvok, ktorý nie je v zemskej kôre príliš zastúpený, takže množstvo materiálu, ktorý možno získať na výrobu elektrických áut, je obmedzené,“ hovorí Sotillo. Geovedkyňa Hannah Ritchie z Oxfordskej univerzity v Spojenom kráľovstve spresnila čísla. Odhaduje sa, že na Zemi je 88 miliónov ton lítia, ale len 22 miliónov z nich je extrahovateľných.

Otvoriť galériu
Zdroj: Adobe Stock

3. Recyklácia batérie

Je tiež dôležité mať na pamäti, že batéria EV zaberá celý podvozok auta. A vydrží len asi 10 rokov. Keď príde čas ju vymeniť, začne sa recyklačná odysea. Félix Antonio López, výskumník zo španielskej Národnej rady pre výskum (CSIC), poukazuje na kľúčový fakt, že v recyklačnom závode sa batérie rozoberajú ručne, pretože stále neexistujú žiadne automatizované procesy.

4. Dodávka energie

Masové zavádzanie elektromobilov bude klásť väčšie nároky aj na elektrickú sieť. Problém spočíva v sile elektrickej siete. Ak by si každý poobede dobíjal auto pri špičkovej spotrebe, čo by bolo v princípe logické, nastal by veľký problém v prepravnej aj distribučnej sieti. Aby sme tomu zabránili, treba autá nabíjať cez noc. Aj tak by sa v scenári s miliónmi elektromobilov dali očakávať problémy v distribučnej sieti, ktorá sa týka stredného a nízkeho napätia.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk



Vdova po Navaľnom tvrdí, že jej manžela zabil Putin.
Aktualizované
Vdova po Navaľnom († 47) si kopla do Putina: Ostré varovanie do Kremľa!
Do lavíc zasadnú aj obvinení poslanci či spolupracovník ŠTB.
Vláda schválila štatút ministerstva cestovného ruchu a športu: Bude plniť tieto úlohy!
Obyvateľom Zlatých Moraviec a blízkej obce sa naskytol nezvyčajný pohľad.
FotoVáš Tip
Maťo si myslel, že je námesačný: Aha, koho videl blúdiť tmavými ulicami Zlatých Moraviec, vodiči len gúľali očami!
Železničná stanica v Poprade.
Na popradskej stanici vyčíňal nebezpečný chlap: Pred predavačkou z nohavíc vytiahol... Preboha!
Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová.
Leyenová prezradila, čo chce spraviť so zmrazenými ruskými ziskami: Výsmech?
Na pretras prišla aj téma, kedy konečne klesnú hypotéky.
Kto má nárok na pomoc od štátu a ako o ňu požiadať? Finančný analytik prezradil všetko o HYPOTÉKACH
Čanaky a Podhradská boli nerozlučnou dvojkou.
Podlé praktiky v Spievankove? Čanaky už NEMOHOL mlčať: Traumatizujúca SPOVEĎ!
Ruský prezident Vladimir Putin
Umlčia ďalšieho kritika Ruska? Laureátovi Nobelovej ceny za mier v problémoch
(ilustračné foto).
Vážna nehoda kamióna s autom: Vodič ostal zakliesnený, hlásia zranených!
Kým Bosch zatvára fabriku pri Prešove, v Maďarsku výroba pokračuje.
Foto
Megainvestícia na východe Slovenska KRACHLA: Prečo končí Bosch a prídu o prácu aj ďalší?
Žena sa preľakala a z bytu kričala, že má fóbiu.
Z bytu vrešťala vydesená žena, policajti neváhali: Po príchode ich čakal šok! To fakt?
Stanke bol liek Trodelvy odporučený ako najúčinnejšia liečba.
Stanke sa vrátila rakovina: Slováci jej prispeli na drahý liek! Ministerstvo reaguje, hradil by sa z poistenia?