Na zmenu názvu čakali predstavitelia a predstaviteľky divadla, ale aj obyvateľky a obyvatelia Košíc dlhých 68 rokov – konkrétne od roku 1955. Prívlastok štátne divadlo totiž dostalo práve v časoch totalitného režimu, ktorý slobodu myslenia aj slobodu prejavu potláčal, a aj takto ich chcel symbolicky dostať pod kontrolu.
„Košické divadlo bolo vždy národné, rovnako ako v Bratislave bolo Slovenské národné divadlo už od roku 1920 v budove bývalého Mestského divadla. Sú to dve umelecké inštitúcie, ktorých tvorba má národný význam,“ vyslovil sa v tejto súvislosti generálny riaditeľ NDKE Ondrej Šoth. Názov Národné divadlo Košice je tak podľa neho symbolickým krokom k modernej umeleckej inštitúcii reprezentujúcej slobodu tvorby a myslenia, po ktorom musia prísť ďalšie. „Veríme, že ďalším krokom bude zabezpečenie optimálneho financovania umeleckej inštitúcie vynikajúcej kvality,“ dodal Šoth.
Ako ďalej uviedol, okrem Slovenského národného divadla v Bratislave je Národné divadlo Košice jediným divadlom na Slovensku, ktoré má všetky tri súbory – činohru, operu aj balet. V posledných troch rokoch tak ponúklo divákom a diváčkam na Slovensku umenie na európskej úrovni. Počas pandémie divadlo uviedlo 11 online premiér v balete, činohre aj v opere, ktoré sa stretli s veľkým úspechom a uznaním nielen na Slovensku, ale i v zahraničí.
„Návrat k názvu Národné divadlo Košice osobne vnímam ako prejav úcty k predošlým generáciám jeho umelcov a umelkýň. Ale mal by vyjadrovať aj úctu a rešpekt k tvorbe umelkýň a umelcov súčasných,“ vyjadril sa riaditeľ Opery NDKE Roland Khern Tóth. Podľa neho predstavuje Národné divadlo Košice kontinuitu našich dejín, aj slobodnú a autentickú umeleckú tvorbu, ktorá je sebavedomá a otvorená Európe, svetu i budúcnosti. „Nesmieme však zabúdať na umeleckú a ideovú nezávislosť inštitúcie, ktorá musí byť garantovaná aj finančne,“ dodal Khern Tóth.