Streda 1. 2.
Tatiana
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
12.11.2022 08:00 | Tip od Vás | Slovensko
Váš Tip

Detská železnica v Košiciach sa teší vysokej návštevnosti: Deti láka aj nová atrakcia Anička!

Super sezóna! Detská železnica Košice (DŽK) po pandémii zlákala veľa návštevníkov a má čo ponúknuť. Úžasné a jedinečné spojenie na trati medzi Čermeľom a oddychovou zónou Alpinka sa stalo atrakciou nielen pre ľudí z metropoly východu. Noviniek popri novom rušni Anička, vozni, zvonici a drezine bolo neúrekom.

Riaditeľ DŽK Ľubomír Lehotský Novému Času priblížil dobré správy. "Sezóna bola najdlhšia, pomerne náročná a vydarená. Platí to nielen o investíciách, ale aj projektoch. Už teraz počet prepravených cestujúcich atakuje hranicu 50-tisíc, vraciame sa tak do predpandemických čísel. Istý problém bol so školami, lebo mali menej výletov, ale opravili sme až tri mosty a 250 metrov trate, pričom pribudli až štyri vozidlá," netajil šéf. Išlo nielen o dva pôvodne talianske vozne, ktoré dvojnásobne zvýšili prepravnú kapacitu, ale aj jeden nákladný vozeň.

Fotogaléria
12
fotiek v galérii

"Zabudnúť však nemožno na opravený rušeň Anička zo železorudných baní na Spiši, ktorý je už plne funkčný a uzatvárame ním menoslov pôvodného kvarteta Danka, Janka, Katka a Vlasta. Pyšní sme však aj na prvý drezinový ovál na Slovensku so zatiaľ tromi kusmi techniky i jedinú železničnú zvonicu na Slovensku," dodal Lehotský aj za celý tím sezónnych dobrovoľníkov z radov detí a mládeže, ktorých je do 40. Už budúci rok chystajú ďalšie zveľadenie areálu v cieľovej stanici na Alpinke, kde v zážitkovej zóne pribudne ekogaléria.

Z histórie

Košická detská historická železnica bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955–1956 ako Pionierska železnica. Miestnu dráhu financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni, či iných mestách Československa. Zachovala sa však iba tá v Košiciach. Prevádzku od vzniku financovali ČSD, po vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 to bol nástupca - ŽSR. Po rozdelení železníc v 90-tych rokoch došlo aj k deleniu majetku. Remíza v Čermeli a historické dráhové vozidlá pripadli 1. 1. 2002 do majetku Železničnej spoločnosti, a.s. Trať, vrátane dopravných zariadení, zostala v majetku ŽSR.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas, kz

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Lukašenko o podpore Ruska: Bielorusko je ochotné ponúknuť väčšiu pomoc
USA vážne varujú pred dôsledkami: Nebezpečný hazard Ruska s jadrovým zbrojením
Zime ešte neodzvonilo: Na cestách počítajte so zvýšeným nebezpečenstvom! Výstraha platí až do piatka
Hrozivá smrť pred očami zdesených cestujúcich: Pracovníčku letiska vcucol motor lietadla
Francúzsko je na nohách kvôli dôchodkovej reforme: Do ulíc vyšli vyše 2 milióny ľudí
Britney Spears vyšla s kožou na trh: Toto je dôvod, prečo sa na Instagrame vystavujem na obdiv!
Ženu opustil manžel a mala prísť o dom: Potom sa stal zázrak, ktorý jej zmenil život!
Poslanci Národnej rady sa vrátia do lavíc: Niektoré zákony vypadnú! Záborskú zmena nepoteší
Ostrá reč pápeža Františka počas návštevy Konga: Prestaňte dusiť Afriku!
Prezidentka Čaputová rozhodnutie parlamentu považovala za nevyhnutné: Na jedno však nepristúpi
Prekvapivý preddraftový rebríček zámorského experta: Dvorský už nie je najväčšou slovenskou nádejou
Belgicko odstaví svoj kontroverzný jadrový reaktor: Už roky bol veľkou hrozbou