Streda 7. 12.
Ambróz
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
02.10.2022 23:58 | Nové Časy | Zdravie

Spať menej ako 8 hodín znižuje riziko demencie

Podľa najnovšieho výskumu chodiť skôr spať a spať dlhšie môže byť zlé pre zdravie mozgu.

Nová štúdia zistila, že starší ľudia, ktorí chodia spať skoro a spia dlhšie, majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku demencie. Čínsky výskumný tím z univerzity Shandong zistil, že u ľudí starších ako 60 rokov, ktorí išli spať pred 21.00 hod. každú noc a spali v priemere viac ako osem hodín, bolo väčšie riziko vzniku demencie ako u ich rovesníkov, ktorí spali menej a zostali hore dlhšie.

Zatiaľ čo kvalitný spánok je zvyčajne spojený s dobrým zdravím mozgu, táto štúdia ukazuje, že existuje riziko nadmerného spánku. Odborníci tiež často varujú, že starší ľudia, ktorí začnú spať viac ako zvyčajne, môžu vykazovať skoré príznaky toho, že sa u nich rozvinie demencia. Výskumníci sa domnievajú, že starší ľudia, ktorí náhle začnú spať dlhší čas, by mali byť sledovaní a vyšetrovaní na demenciu v snahe začať liečbu čím skôr.

Otvoriť galériu
Zdroj: Adobe Stock

Výskumný tím, ktorý svoje zistenia zverejnil v časopise Journal of the American Geriatrics Society, zhromaždil údaje o spánku od takmer 2000 účastníkov vo veku od 60 do 74 rokov. Každý odpovedal na otázky o svojom pravidelnom spánku a bol hodnotený, aby sa zmerali jeho kognitívne funkcie. Sledovali ich v priemere asi štyri roky, aby zhodnotili ich spánkový režim a aktuálne zdravie mozgu. Počas obdobia štyroch rokov vedci podľa MailOnline zistili, že tí, ktorí často spali viac hodín, mali o 70 % vyššiu pravdepodobnosť, že sa u nich rozvinie zlý kognitívny stav.

Prebytok spánku, nespavosť a poruchy spánku považujú odborníci za kľúčové včasné indikátory toho, že človek bude v budúcnosti trpieť kognitívnymi stavmi, ako je Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba alebo demencia. Niekedy je to najskorší príznak, ktorý sa objaví roky predtým, ako si človek uvedomí, že niečo iné nie je v poriadku. „Ísť spať a vstávať v pravidelnom čase je kľúčom k zlepšeniu spánku,“ vysvetľujú vedci.

Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Ukrajina vyhlásila poplach: Rusi zaútočili po dlhšej dobe iránskymi bezpilotnými lietadlami
Argentínska viceprezidentka pôjde za mreže: Zahrávať sa mala s pochybnými zákazkami za miliardy
Trumpova firma má problémy: Hrozí jej mastná pokuta! On tvrdí, že je to len výmysel demokratov
Vyzdobte svoj stromček ako dizajnér, aby vyzeral úžasne
Špeciálny projekt
Prečo každá škola potrebuje pedagogických asistentov?
Kedy si vystaviť vianočný stromček?
Dar, ktorý vyvolal napätie: Poľsko prijme od Nemecka systém protivzdušnej obrany Patriot
Najväčší výrobca lietadiel oznámil pokles výroby: Pôvodný celoročný odhad musel zrušil
Súdia bývalú sekretárku v nacistickom tábore: Pred začiatkom súdu chcela ujsť
Hrozivá bitka poslancov v tureckom parlamente: Jeden poslanec je v kritickom stave
Európa sľubila Balkánu miliardovú podporu: V hre nie je len ekonomika
Ukrajinské nemocnice budú robiť len životne dôležité operácie: Problémom sú výpadky elektriny