Štvrtok 7. 7.
Oliver
24.06.2022 07:57 | Správy | Zahraničné správy

Cez víkend nás čaká vesmírne divadlo: Nenechajte si to ujsť, ďalšiu príležitosť budete mať až v roku 2040!

Dovedna päť planét našej slnečnej sústavy bude od piatku jasne žiariť za sebou počas zriedkavej planetárnej konjunkcie.

Ak bude obloha jasná, pred svitaním bude možné voľným okom vidieť Merkúr, Venušu, Mars, Jupiter a Saturn, informuje stanica BBC News. Je to výnimočná príležitosť vidieť Merkúr, ktorý je zvyčajne zastretý jasným svetlom Slnka. Konjunkcia bude najzreteľnejšia v piatok, ale z veľkej časti sveta bude viditeľná až do pondelka.

Naposledy takýto jav nastal v roku 2004 a po tomto víkende ho bude možné opäť vidieť až v roku 2040. Planéty sa budú javiť "ako šnúra perál rozprestretá blízko horizontu", uviedla Lucie Greenová, hlavná astronómka zo spoločnosti pre popularizáciu astronómie SPA.

Pôjde o výnimočnú udalosť aj preto, že planéty sa objavia v poradí, v akom sú umiestnené od Slnka. Podľa Greenovej to nie je pri konjunkciách planét vždy pravidlom - vzhľadom na našu perspektívu zo Zeme. V piatok sa k planetárnemu "predstaveniu" pridá aj polmesiac, ktorý sa objaví medzi Venušou a Marsom.

Otvoriť galériu

Na severnej pologuli bude najlepší výhľad 45 až 90 minút pred východom Slnka. BBC News odporúča pozerať sa na východ a veľmi blízko k horizontu, ideálne z vysokého miesta. Pozorovatelia v trópoch a na južnej pologuli by mali mať lepší výhľad, pretože planéty budú pred brieždením vychádzať na oblohe vyššie.

Nicole Kidman predviedla na týždni módy extravagantný kúsok: Videla si vôbec pod nohy?
PR článok
Hudobná senzácia v Bratislave. V NTC vystúpia legendárni Kool&The Gang
Prvé body malého Schumiho oslavovali ako víťazstvo
Slovan nevyužil dlhočiznú presilovku: Do gruzínskej odvety sa pôjde bez gólov
Hrával aj so Šatanom: Zomrel dlhoročný obranca († 53) NHL
Ostré vyhlásenie Bayernu: Barcelona pôjde ku dnu, peniaze chceme vopred!
Na politickom podujatí vo Švédsku dobodali ženu: Útočníka spájajú s neonacistickou skupinou
Smutná správa z Talianska: Počet obetí po zosuve ľadovca v Alpách stúpol
SNS vyzýva Sulíka, Matoviča a Kollára: Majú odísť skôr, než ich ľudia vyženú palicami, žiadajú predčasné voľby
V Bratislave bol nájdený mŕtvy cyklista (†44): Okolnosti úmrtia sú stále v štádiu vyšetrovania
Premožiteľ Molčana poriadne vytrápil legendu! Nadala čaká pikantné semifinále
Je sladká, bez kalórií, ale... Čo sa deje s vaším telom, keď vypijete diétnu kolu?