Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý v máji 2022 realizovala agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia, a. s. V prieskume sedem z desiatich Slovákov potvrdilo, že pre vysoké ceny kupuje menej spotrebného tovaru ako vlani. Až 80 % Slovákov zároveň v súčasnosti nakupuje viac v akciách a zľavách v porovnaní s minulosťou.
Ako ďalej ukázal prieskum, vysoká inflácia vo všeobecnosti zatiaľ odradila od kúpy vybraného tovaru alebo služby zhruba tretinu opýtaných. Ak už Slováci pre infláciu rušia nejaké nákupy, tak je to najčastejšie v prípade dovoleniek a taktiež pri kúpe osobného auta. Obava z ďalšieho rastu cien na druhej strane urýchlila napríklad kupovanie zariadení na posilnenie energetickej sebestačnosti.
"Väčšia finančná záťaž, a tým aj výraznejší tlak na domáce rozpočty núti mnohé domácnosti pri nakupovaní hľadať aj lacnejšie alternatívy. Ukázalo sa, že až ôsmi z desiatich respondentov sa momentálne viac ako predtým zameriavajú na nákup výrobkov a tovaru, ktorý v obchodoch či v e-shopoch ponúkajú v nejakej zľave alebo v akcii. Na druhej strane, je aj pätina ľudí, ktorí sa pre súčasnú infláciu pri nakupovaní zľavami neriadia," priblížil výsledky prieskumu analytik trhu Home Credit Jaroslav Ondrušek.