Nedeľa 16. 1.
Kristína
27.11.2021 10:00 | Tip od Vás | Kuriozity

Najnovšie prírastky v rodine malých planét: Asteroidy dostali mená po našej biatlonistke, spisovateľovi i astrofotografovi

Kuzmina, Grendel a Slovinský sú najnovšie prírastky v rodine pomenovaných malých planét, za objavom ktorých je slovensko-maďarská dvojica astronómov Štefan Kürti z Nových Zámkov a Krisztián Sárneczky z Budapešti.

Máte zaujímavý tip, záľubu alebo fotky, o ktoré sa s nami chcete podeliť? Neváhajte a pošlite nám ich na tip@novycas.sk alebo na WhatsApp na číslo 0918 620 001!

Priezviská úspešnej biatlonistky, nedávno zosnulého spisovateľa a astrofotografa planétam nedávno pridelili samotní objavitelia. “Naša spolupráca prebieha od jesene 2010 a jej výsledkom sú stovky nových objavov. Po objave nasleduje obdobie viacročného pozorovania nebeského telesa na spresnenie dráhy. Táto fáza končí vtedy, keď astronómovia dokážu určiť polohu planétky vo vesmíre s veľkou presnosťou na roky dopredu. Vtedy dostáva planétka poradové číslo v celosvetovej databáze asteroidov. Následne prichádza bonus pre samotných astronómov – môžu pre svoj objav navrhnúť pomenovanie. Majú na to desať rokov. Po uplynutí tejto doby môže meno navrhnúť hocikto,” priblížil spoluprácu a schvaľovací proces Kürti.

Amatérsky astronóm Kürti a profesionál Sárneczky spoločne pozorujú asteroidy z observatória Konkoly, Piszkéstető v Maďarsku. Zvyčajne sa pritom osobne nestretnú. Maďarský astronóm zabezpečí snímanie zvolenej časti hviezdnej oblohy a slovenský ho z pohodlia obývačky následne vyhodnocuje. “Moderné technológie umožňujú i takýto spôsob spolupráce,” pripomína Kürti.

V súčasnosti je pomenovaných 22870 asteroidov z celkového počtu viac ako 1,15 milióna dodnes objavených malých telies slnečnej sústavy. Nové mená posudzuje a schvaľuje Medzinárodná názvoslovná komisia pri Medzinárodnej astronomickej únii. “Dlhé roky sa publikovali nové mená raz za dva - tri mesiace. Ešte donedávna sa čakalo na rozhodnutie príliš dlho, niekedy aj dva roky. Na jar tohto roka došlo k organizačným zmenám v komisii a od mája začali pribúdať nové mená pravidelne. A odvtedy boli schválené aj naše nové návrhy,” doplnil astronóm z Nových Zámkov.

Bojovník Štrbák (32) sa prebral z umelého spánku: Kolegovia aj rodina hovoria o zázraku!
Dvojnásobná smola: Šokujúcou chybou pokazil zápas a ešte sa pritom zranil!
Erupcia pri pobreží Tongy zabíjala na vzdialenosť 10-tisíc kilometrov: Následky zaznamenali po celom svete
Ako domček z karát: V salóne sa znenazdajky zrútil strop! Reakcia muža vás prekvapí
Tiká prestupová bomba: Futbalový Slovan má posilniť útočník Atletica Madrid!
Po prvom rande cez Tinder zistili, že obaja majú covid: Takto nečakane vyriešili karanténu
Irak rieši migračnú krízu na poľsko-bieloruských hraniciach: Neuveríte, čo urobil
Chelsea chce hviezdu FC Barcelona: Katalánci pýtajú 60 miliónov eur
Výnimočná archeologická výstava v Nitre: Spoznajte svet starých Germánov
Moderátorka Aneta Parišková otvorene o zákernej rakovine: V tomto ju choroba stále obmedzuje!
Ruskej delegácii zablokovali účet na sociálnej sieti: Jasná požiadavka Moskvy