27.11.2021 10:00 | Tip od Vás | Kuriozity
Váš Tip

Najnovšie prírastky v rodine malých planét: Asteroidy dostali mená po našej biatlonistke, spisovateľovi i astrofotografovi

Kuzmina, Grendel a Slovinský sú najnovšie prírastky v rodine pomenovaných malých planét, za objavom ktorých je slovensko-maďarská dvojica astronómov Štefan Kürti z Nových Zámkov a Krisztián Sárneczky z Budapešti.

Máte zaujímavý tip, záľubu alebo fotky, o ktoré sa s nami chcete podeliť? Neváhajte a pošlite nám ich na tip@novycas.sk alebo na WhatsApp na číslo 0918 620 001!

Priezviská úspešnej biatlonistky, nedávno zosnulého spisovateľa a astrofotografa planétam nedávno pridelili samotní objavitelia. “Naša spolupráca prebieha od jesene 2010 a jej výsledkom sú stovky nových objavov. Po objave nasleduje obdobie viacročného pozorovania nebeského telesa na spresnenie dráhy. Táto fáza končí vtedy, keď astronómovia dokážu určiť polohu planétky vo vesmíre s veľkou presnosťou na roky dopredu. Vtedy dostáva planétka poradové číslo v celosvetovej databáze asteroidov. Následne prichádza bonus pre samotných astronómov – môžu pre svoj objav navrhnúť pomenovanie. Majú na to desať rokov. Po uplynutí tejto doby môže meno navrhnúť hocikto,” priblížil spoluprácu a schvaľovací proces Kürti.

Amatérsky astronóm Kürti a profesionál Sárneczky spoločne pozorujú asteroidy z observatória Konkoly, Piszkéstető v Maďarsku. Zvyčajne sa pritom osobne nestretnú. Maďarský astronóm zabezpečí snímanie zvolenej časti hviezdnej oblohy a slovenský ho z pohodlia obývačky následne vyhodnocuje. “Moderné technológie umožňujú i takýto spôsob spolupráce,” pripomína Kürti.

V súčasnosti je pomenovaných 22870 asteroidov z celkového počtu viac ako 1,15 milióna dodnes objavených malých telies slnečnej sústavy. Nové mená posudzuje a schvaľuje Medzinárodná názvoslovná komisia pri Medzinárodnej astronomickej únii. “Dlhé roky sa publikovali nové mená raz za dva - tri mesiace. Ešte donedávna sa čakalo na rozhodnutie príliš dlho, niekedy aj dva roky. Na jar tohto roka došlo k organizačným zmenám v komisii a od mája začali pribúdať nové mená pravidelne. A odvtedy boli schválené aj naše nové návrhy,” doplnil astronóm z Nových Zámkov.

Viac k téme:

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

(ilustračné foto).
Cestujete autobusmi? V dvoch krajoch vás čakajú zaujímavé výhody! Kedy začnú platiť?
Ilustračná fotografia.
Veľká rana pre slovenský šport: Zomrel náš prvý svetový rekordér!
(ilustračné foto)
Nepríjemná nehoda na východnom Slovensku: Zamestnanec utrpel viacero zranení!
Fašiang je s dcérkou vždy, keď má čas.
Ďalší PROBLÉM v živote Mareka Fašianga: Opletačky s POLÍCIOU?! Obľúbený herec si zavaril
(ilustračné foto)
Luciin kocúr Leo zmizol v roku 2014: Šokujúci telefonát od veterinára po takmer 10 rokoch!
Ilustračné foto
Mimoriadna udalosť v Žiline: Ľudí zasiahol elektrický prúd! Prevážať ich musia letecky
Mestská polícia denne rieši desiatky prípadov.
Mestskí policajti v Martine na pokutách nazbierali poriadnu sumičku: Vysoké percentá v oblasti dopravy!
Starostlivosť o premiéra a prístup lekárov v Banskej Bystrici chvália politici aj zdravotníci.
Riaditeľka nemocnice o Ficovom zdravotnom stave: Premiér má mať jedno zásadné prianie
(ilustračné foto)
Ukrajina sa zrejme dočká: Podľa Nemecka spĺňa požiadavky na prístupových rokovaní do EÚ
Na snímke advokát Peter Kubina
Aktualizované
Kauza čurillovcov: Takýto je návrh vyšetrovateľa Úradu inšpekčnej služby! Čo na to advokát Kubina?
Talian Jannik Sinner priznal nový vzťah: Randí so sexi tenistkou
(ilustračná foto)
Pandémia COVID-19 ovplyvnila mnohé plány: Vrátila sa situácia konečne do normálu?