Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.10.2021 12:00 | Správy | Domáce správy

Čipová kríza! Nedostatok komponentov predražuje vozidlá: Na nové auto si počkáte aj rok

Dopyt neklesá, ale skladové zásoby áut sú nízke a na nové kusy sa čaká poriadne dlho! Výrobu automobilov citeľne poznačila koronakríza.

Automobilky sú závislé od dodávok mikročipov, ktoré sa masovo vyrábajú v Ázii. Napríklad produkcia taiwanskej fabriky TSMC, ktorá distribuovala desaťtisíce polovodičov denne, klesla z dôvodov pandémie takmer o 40 percent. Linky preto z troj- či štvorzmennej prevádzky prepli na úsporný mód a neraz fungujú na dve zmeny. Pritom záujem o nové autá neklesá, no ak zákazníci chcú auto podľa vlastných predstáv, musia sa obrniť trpezlivosťou. V lepšom prípade sa čaká pol roka, v horšom aj štyri. Navyše ceny áut strmo stúpajú. Medziročne išli niektoré modely hore o 7 až 13 percent.  

Ponuka modelov značiek dostupných na slovenskom trhu je ozaj široká, avšak skladové zásoby vôbec nie sú také, aké bývali. Pred pandémiou mali dílerstvá plné dvory vozidiel v rôznych stupňoch výbavy a takmer vo všetkých dostupných farbách. Stačilo si iba vybrať a v ideálnom prípade ste odišli s novým autom na prevozných značkách. Dnes taký luxus vymizol. Mazda, Audi, BMW či Škoda alebo Hyundai majú v ponuke oveľa menej skladových áut. Záujem o autá síce je, lenže značkám medziročne klesli predaje o 23,1 percenta na 718 598 áut. Dôvod? Výrobcovia sú závislí od dodávok mikročipov, ktoré sú mozgom auta. Bez nich by v ňom nič nefungovalo. Od množstva polovodičov napokon závisí aj stupeň výbavy, preto je častým javom, že sú ako-tak dostupné autá v základnej verzii. Lenže aj tie sú drahšie o niekoľko percent, než boli pred rokom.

Bez prístrojovej dosky

Situáciu a ceny markantne ovplyvňuje aj zvyšovanie cien ocele, granulátov na výrobu plastových dielov a najmä enormný nárast cien energií. Automobilky navyše musia riešiť aj výpadky pracovníkov, ktorí sa nakazia COVID-19. Každý z týchto faktorov znamená zvýšenie vstupných nákladov, preto sú nové autá drahšie, výroba stagnuje a v súčasnosti je bežné, že kusy z linky rovno odstavujú na parkoviskách pri halách, aby do nich neskôr namontovali riadiace jednotky. Zvonku teda pôsobia dokončeno, vnútri nemajú prístrojovú dosku a v interiéri tak trčia splete káblov, čakajúcich na niekoľkomilimetrové kremíkové štvorčeky, ktoré ich prebudia k životu. „Výpadky vo výrobe sa, prirodzene, týkajú aj nášho trhu. Čakacie lehoty sa predlžujú. Aké sú, závisí od značky, prípadne konkrétneho modelu značky,“ objasnil Ján Pribula zo Zväzu automobilového priemyslu SR.

Dlhé čakačky

Tento stav potvrdzujú čakacie lehoty na nové autá, nakonfigurované podľa predstáv zákazníka. Pri mnohých populárnych modeloch sa čoraz častejšie stáva, že klient na vozidlo čaká niekoľko mesiacov, niekedy si dokonca zákazník auto prevezme aj po vyše roku od prvej návštevy showroomu. V Ázii pre zavedenie prísnych reštrikcií z dôvodu pandémie totiž nemá kto súčiastky vyrábať. Robotníci sedia doma. Následkom toho v Európe odstavujú linky a nedostatok a zdražovanie súčiastok zapríčinili, že napríklad na novú Škodu Octavia sa čaká vyše 8 mesiacov. Automobilka oddnes obmedzuje výrobu pričom prioritou bude dokončovanie vozidiel, ktorým kvôli nedostatku čipov chýbajú niektoré súčiastky.

Otvoriť galériu

Momentálne má česká automobilka 30- až 50- -tisíc skladových nedokončených vozidiel. Podobný problém pocítili aj v bratislavskej fabrike Volkswagen, kde koncom augusta na týždeň kompletne odstavili výrobu a desiatky nedokončených luxusných SUV Touareg deponovali v areáli. „V závislosti od dostupnosti dielov je čiastočne dotknutá výroba SUV vozidiel. Produkcia v segmente malých mestských vozidiel v tejto chvíli beží podľa výrobného plánu,“ uviedla na začiatku októbra hovorkyňa VW Lucia Kovarovič Makayová.

pokračovanie
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: jar, Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


(ilustračné foto)
Napätie sa dá krájať! Hizballáh útočil dronmi proti izraelskej armáde: Mali svoj cieľ
Foto
Nádherný gól Juraja Slafkovského: TAKTO zažiaril pred bratislavským publikom!
(ilustračné foto)
Strach z novej MUTÁCIE koronavírusu: Slová expertov neveštia nič dobré! Zopakuje sa história?
Problem in woman
Tento druh rakoviny predstavuje čoraz väčšie riziko: Príznaky, pri ktorých je lepšie nezaváhať
Foto
O Slafkovského je v NHL obrovský záujem: Bude mať Juraj nových spoluhráčov?
Pornoherečka Stormy Daniels v utorok vypovedala ako svedok v prípade voči exprezidentovi Donaldovi Trumpovi.
Pornoherečka vypovedala voči Trumpovi: Čo na exprezidenta vytiahla? Kľúčový moment v procese
Generálny tajomník Organizácie Spojených národov (OSN) António Guterres
Šéf OSN žiada zastaviť všetku eskaláciu: Odkaz Izraelu, veci sa podľa neho uberajú zlým smerom
Extáza (ilustračná fotografia).
Francúzskej polícii sa podaril obrovský úlovok: Z množstva extázy sa vám zatočí hlava
Ilustračné foto
TORNÁDO na juhu Českej republiky?! Obyvateľov vystrašil podivný jav: Zachytili ho na VIDEO
Legoland vo Windsore.
Čierny deň v Legolande: Zomrel tam chlapček († 5 mes.)! Detaily naháňajú hrôzu
Simferopol, Russia - July 9, 2014: Google biggest Internet search engine. Google.com domain was registered September 15, 1997.
Týchto 6 fráz NIKDY nevyhľadávajte na Google: Môže sa vám to škaredo vyplatiť!
Bieloruský prezident Alexander Lukašenko (vľavo) a ruský prezident Vladimir Putin (vpravo).
Po Putinovi začal konať aj Lukašenko: Mrazivé nariadenie prezidenta! Súvisí to s jadrovými zbraňami